تظاهرات هزاران تن از حامیان و مخالفان حزب حاکم در گرجستان

ده‌ها هزار تن از مردم گرجستان در روز پایانی کمپین انتخاباتی این کشور دست به راهپیمایی و حمایت از حزب مخالف در این کشور زدند. حزب حاکم نیز یک گردهمایی انتخاباتی بزرگ توسط طرفداران خود برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جمعیت عظیمی از مردم تفلیس روز شنبه در میدان آزادی این شهر تجمع کردند و از “بیدزینا ایوانیشویلی”، یک میلیاردر و رهبر ائتلاف “رویای گرجستان” حمایت کردند.

این میلیاردر به دنبال شکست دادن حزب حاکم متعلق به میخائیل ساکاشویلی، رئیس‌جمهور گرجستان در انتخابات پارلمانی فردا (دوشنبه) است.

ایوانیشویلی در سخنرانی خود گفت: سیستم ساکاشویلی باید نابود شود. سرنوشت کشور در این انتخابات مشخص می‌شود. روزهای دولت فعلی گرجستان در حال تمام شدن است و روزهای یک دولت جدید در حال نزدیک شدن است.

این گردهمایی انتخاباتی با اجرای موسیقی توسط “برا ایوانیشویلی”، پسر بیدزینا ایوانیشویلی پایان یافت و در انتها نیز شرکت‌کنندگان در راهپیمایی صدها بادکنک آبی به آسمان فرستادند.

ساکاشویلی در سخنرانی خود اظهار کرد: دوستان من، ما به کمک شما نیاز داریم تا هیچ کس نتواند مانع معجزه‌ای شود که ما با هم در حال انجام آن در گرجستان هستیم.

طرفداران او می‌گویند: انتخابات روز دوشنبه مشخص می‌کند که آیا گرجستان به روسیه نزدیک می‌شود و یا همچنان یکی از متحدان آمریکا باقی خواهد ماند. گرجستان یک مسیر مهم انتقال نفت و گاز به غرب است.

مخالفان ساکاشویلی، این رهبر ۴۴ ساله را به سوءاستفاده از قدرت و هدایت کشور به سمت یک جنگ پنج روزه فاجعه‌آمیز در روسیه در سال ۲۰۰۸ متهم کرده‌اند. گرجستان در این جنگ یک پنجم قلمروی خود را از دست داد.

وی همچنین به تهدید و ارعاب طرفداران ایوانیشویلی متهم شده است.

اعضای اپوزیسیون ادعا می‌کنند که پلیس گرجستان در جریان تظاهرات مردمی، ده‌ها مخالف دولتی را بازداشت کرده است.

چندی پیش تظاهراتی گسترده علیه رفتار خشونت‌آمیز پلیس با زندانیان در گرجستان برگزار شد. پس از انتشار یک فیلم ویدئویی در اوایل ماه جاری میلادی درباره شکنجه یک زندانی توسط افسران پلیس در تفلیس این تظاهرات به راه افتاد.

پس از این حادثه چندین مقام دولتی از جمله وزیر کشور استعفا دادند و ۱۶ مقام زندان بازداشت شدند.

انتظار می‌رود انتخابات روز دوشنبه تغییراتی بزرگ برای گرجستان به همراه داشته باشد. همچنین پیش‌بینی می‌شود پس از این انتخابات پارلمان و نخست‌وزیر قدرت بیشتری بگیرند. این در حالی است که قدرت رئیس‌جمهور به دنبال تغییرات قانون اساسی کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.