تظاهرات هزاران نفری مردم بنگلادش پس از آتش سوزی کارخانه‌ نساجی

۰۶م آذر ،

در پی آتش سوزی یک کارخانه نساجی در بنگلادش که سبب کشته شدن بیش از ۱۰۰ تن شد، هزاران تن از کارگران نساجی این کشور امروز (دوشنبه) در حومه شهر “داکا” تظاهرات کردند. این آتش سوزی یکی از بدترین آتش سوزی‌های اخیر در بنگلادش به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، روز دوشنبه آتش سوزی دیگری در یک کارخانه نساجی چند طبقه در حومه شهر داکا رخ داد اما یکی از ماموران آتش‌نشانی گفت، این آتش سوزی تحت کنترل بود و گزارشی از اینکه کسی در این آتش سوزی کشته شده باشد، وجود نداشت.

در تظاهرات امروز کارگران کارخانه “تزرین فشن” و ساکنین شهر داکا جاده‌ها را بسته و دیگر کارخانه‌های نساجی را در حومه شهر آشولیا، جایی که روز شنبه شاهد آتش سوزی عظیم بود، مجبور به تعطیلی کردند، این معترضان خواستار مجازات مسئولان این فاجعه شدند.

شهیدا، یکی از کارگران گفت: من قادر به پیدا کردن مادرم نبودم. من تقاضای عدالت دارم. من تقاضای دستگیری صاحب این کارخانه را دارم.

پلیس و مقام‌های بنگلادش گفتند، راه‌های خروج بسیار باریک در این کارخانه ۹ طبقه کارگران را در داخل کارخانه محبوس کرد و سبب کشته شدن ۱۱۱ تن و مجروح شدن بیش از ۱۵۰ تن دیگر از کارگران شد.

امیرول حق امین، رئیس اتحادیه ملی کارگران نساجی بنگلادش گفت: این فاجعه آتش سوزی نتیجه ادامه بی‌توجهی به ایمنی کارگران و بیمه‌های تامین اجتماعی آن‌ها بوده است. هرگاه که یک اتفاق آتش سوزی رخ می‌دهد دولت تحقیقاتی به راه می‌اندازد و مقام‌ها از جمله صاحبان کارخانه‌ها هزینه‌ای صرف کرده و بیمه‌های تامین اجتماعی را مطرح کرده تا استانداردهای ایمنی و شرایط کار را بهبود بخشند. اما هیچ گاه این کار را انجام نمی‌دهد.

به گفته ماموران آتش نشانی از سال ۲۰۰۶ میلادی تاکنون دست کم ۵۰۰ تن در حوادث آتش سوزی کارخانه‌های نساجی در بنگلادش جان خود را از دست داده‌اند.

بنگلادش حدود ۴۵۰۰ کارخانه نساجی دارد و بزرگترین صادر کننده لباس در جهان پس از چین محسوب می‌شود. صنعت نساجی بیش از ۸۰ درصد از ۲۴ میلیارد دلار صادرات سالانه این کشور را فراهم می‌کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.