تعامل غیر مستقیم دولت و شرکت‌های سنگ آهن

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

عمده شرکت‌های سنگ آهن خصوصی می باشند و از طریق سهامداران تأمین مالی می‌شوند بنابراین نیازی به تسهیلات دولتی ندارند.

رزمجو معاون سرمایه گذاری توسعه صنایع معدنی امید در خصوص سبب عدم حضور سرمایه گذاران خارجی در صنعت سنگ آهن در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، گفت: در صنعت آهن نیازی به حضور سرمایه گذاران خارجی نیست چون بخش عمده‌ای از تکنولوژی بومی شد و اینکه در تأمین منابع مالی هیچ مشکلی نداریم و اگر بخواهیم با سرمایه گذاران خارجی مشارکت داشته باشیم، صرفاً فقط به بهانه انتقال تکنولوژی است.

وی دربارهٔ نحوه تعامل شرکت‌های خصوصی با دولت گفت: چون سنگ آهن ماده اولیه فولاد است و دولت تنها محدودیت‌هایی را در میزان تولیدات سنگ آهن ایجاد می‌کند تا نیاز داخل تأمین شود. بنابراین نحوه دولت با شرکت‌های سنگ آهنی به میزان محدودیت‌های صادراتی سنگ آهن و بهره‌ی مالکانه است.

رزمجو تصریح کرد: چون معادن بزرگ مربوط به دولت است بنابراین هر کسی بخواهد از معادن بزرگ بهره‌برداری کند باید مبلغی تحت عنوان بهره مالکانه به دولت بپردازد. در واقع تعامل دولت با شرکت‌ نوعی اجبار است.

وی در ادامه دربارهٔ خصوصی یا دولتی بودن شرکت‌ها گفت: بخش عمده‌ای از تولید کنندگان سنگ آهن در کشور خصوصی می باشند که در بورس نیز پذیرفته شدند که دولت غیر مستقیم سهام دارد ولی در مجموع خصوصی می باشند.

وی در ادامه افزود: ما در بازارهای جهانی چندان تأثیرگذار نیستم و حدود ۱ درصد از سنگ آهن را در دنیا تولید می‌کنیم چون بخش عمده‌ای به مصرف داخلی می‌رسد و صادرات ما بسیار کم است و عمده سرمایه گذاران ما توسط خود شرکت‌های فعال تأمین می‌شوند و هر گاه نیاز مالی باشد می‌توانند از طریق سهامداران تأمین مالی کنند و نیاز به تسهیلات بانکی نیست.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.