تعامل کشورهای منطقه عامل ناکام گذاشتن خباثت بیگانگان است

دریادار فدوی در دیدار هیئت عالی‌رتبه نظامی عمان تاکید کرد:

فرمانده نیروی دریایی سپاه برقراری تعامل و همکاری های هرچه بیشتر در میان کشورهای منطقه را عامل ناکام گذاشتن خباثت بیگانگان دانست.

به گزارش سرویس سیاسی برنا به نقل از روابط عمومی سپاه، سردار سرتیپ پاسدار دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح عمان که در راس هیئتی عالی رتبه به کشورمان سفر کرده است دیدار و دو طرف پیرامون مسائل مهم منطقه‌ای از جمله شرایط خلیج‌فارس و تنگه هرمز به بحث و تبادل نظر پرداختند.

دریادار فدوی با اشاره به نقش حساس و تعیین کننده خلیج فارس و تنگه هرمز گفت: این منطقه نقشی بی بدیل و غیرقابل مقایسه با سایر نقاط جهان داشته و با جغرافیایی واحد که مرتبط با کشورهای منطقه است اشتراکات زیادی را میان آنها ایجاد می‌کند.

وی موضوع انرژی دنیا را دارای ارتباط تنگاتنگ با خلیج فارس و تنگه هرمز عنوان و تصریح کرد: در سالهای آخر جنگ تحمیلی ۹ تا ۱۰ میلیون بشکه نفت از این منطقه عبور می‌کرد اما این رقم امروز به حدود ۲۰ میلیون بشکه رسیده و بنابر پیش بینی‌های مراجع جهانی در سال ۲۰۲۰ میزان عبور نفت از تنگه هرمز به ۳۵ تا ۴۰ میلیون بشکه خواهد رسید و این آمار نشانگر افزایش روزافزون نقش راهبردی خلیج فارس و تنگه هرمز در معادلات انرژی دنیا است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه افزود: علاوه بر این با افزایش سهم گاز از تامین انرژی، اهمیت منطقه بیش از پیش نمایان می شود.

وی با بیان اینکه روند اقتصادی جهان به موضوع انرژی وابستگی تام و تمام پیدا کرده است، اظهار داشت : بطور قطع جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه به لحاظ وظیفه انسانی و اسلامی در فراهم آوردن شرایط مطلوب برای مردم خود و جهان تلاش می کنند.

دریادار فدوی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال برقراری تعامل و ارتباطی عدالت محور و صرفا اقتصادی برای خود و تمامی کشورهای نیازمند به انرژی منطقه است ، به همین منظور تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز توسط ایران و سایر کشورهای حاشیه به منزله تامین امنیت انرژی دنیا است.

وی اهداف آمریکا برای ماندن در منطقه خلیج فارس را متفاوت با ادعای آنها دانست و تاکید کرد: آمریکایی‌ها به بهانه تامین امنیت انرژی جهانی از سالهای پایانی جنگ تحمیلی حضور نیروهای خود در خلیج فارس را گسترش دادند اما هیچ گاه قادر به اثبات این ادعا نبوده اند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به افزایش حضور ناوگان آمریکا در سالهای پایانی جنگ تحمیلی اذعان داشت: آمریکایی‌ها در سال ۱۹۸۶ میلادی بیش از ۸۰ ناو جنگی را با توجیه تامین امنیت انرژی جهانی وارد خلیج فارس کردند و در یک سال و نیم پایان جنگ ۳۰۰فروند کشتی نظامی، تجاری و نفتی آنها مورد اصابت قرار گرفت ،در حالی که در شش و نیم سال ابتدایی جنگ ۲۵۰ فروند کشتی مورد اصابت قرار گرفته بود و این گواهی بر نادرست بودن ادعای آمریکا است .

وی با بیان اینکه آمریکا در دستیابی به منافع و اهداف خود از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کند خاطرنشان کرد: کشتار بیش از یک میلیون نفر در عراق ، افغانستان و سایر کشورهای منطقه دلیل روشن و درستی بر این موضوع است.

دریادار فدوی حوادث و رخداد های سال‌های اخیر در منطقه را به ضرر آمریکا دانست و با اشاره به خروج آنها از عراق تصریح کرد: کشورهای منطقه و دنیا دیگر نقش تعیین کننده‌ای را برای آمریکا قائل نیستند، آمریکایی‌ها با تحقق نیافتن اهدافشان در عراق و با طرح خروج توافقی، در واقع از این کشور با خفت و خواری گریختند.

وی با بیان اینکه وضعیت آمریکا در افغانستان نیز به مراتب بدتر از عراق خواهد بود افزود: عزیمت آمریکا از منطقه قطعی است ،اما در این هزیمت ویرانی و خرابی‌های بسیاری به وجود آوردند که باید مراقب بود کشورهای دیگری جایگزین عراق و افغانستان نشوند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با تاکید بر اینکه هیچ زمینه‌ای را نباید برای خباثت آمریکا فراهم کرد اظهار داشت: تعامل و همکاری کشورهای منطقه تنها عاملی است که می‌تواند روند صحیحی را در این خصوص ایجاد کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه ما در منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز کشورهایی هستند که بر علیه منافع خود و مسلمانان خباثت می‌کنند، تصریح کرد: در این منطقه جمهوری اسلامی ایران به طور دقیق و همه جانبه حرکات کشورهایی که در راستای اهداف آمریکا گام برمی‌دارند را رصد و در چارچوب اهداف بازدارندگی خود و تمامی شناورهای نظامی و غیر نظامی آنها را به طور کامل کنترل می‌کنند.

دریادار فدوی با بیان اینکه تمام اقدامات و کنترل ما در خلیج‌فارس کشورهای بیگانه را شامل می‌شود گفت: تعامل و همکاری با کشورهای همسایه مورد تاکید نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران بوده و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران این امر را به طور کامل مورد توجه قرار می دهند.

وی همچنین با اشاره به استقرار ستاد فرماندهی نیروی دریایی سپاه در بندرعباس اذعان داشت: با استقرار ستاد فرماندهی، منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز از نزدیک‌ترین محل و شرایط ممکن مورد توجه و دقت قرار گرفته و به واقع می‌توان گفت کنترل منطقه از دریا انجام می‌شود.

فرمانده نیروی دریایی سپاه در پایان شرایط امروز منطقه را ویژه و خاص توصیف و تاکید کرد: در این شرایط تمامی کشورهای منطقه باید مراقبتهای بیشتری از وضعیت داشته باشند و برقراری و ارتقای تعاملات در این مهم می تواند نقش به سزایی را ایفا کند.

همچنین در این دیدار، سرتیپ ستاد “راشدبن سیف بن محسن الشیدی” معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح عمان، با ابراز خرسندی از دیدار و تبادل نظر با فرمانده نیروی دریایی سپاه بر ایجاد ارتباط و تعامل هرچه مستحکم و عمیق تر میان دو کشور تاکید کرد.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.