تعاونی‌های مسکن تخصص ساخت و ساز مسکن ندارند

1473.jpg

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان تاکید کرد:‌ تعاونی‌های مسکن تخصص ساخت و ساز مسکن ندارند و وزارت راه به عنوان وزارتخانه تخصصی نمی‌تواند با آن‌ها کار کند.

ایرج رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره حضور تعاونی‌های مسکن در طرح مسکن مهر یادآور شد: از ابتدا که طرح مسکن مهر کلید خورد برنامه این بود که زمین‌ها در اختیار تعاونی‌های مسکن قرار گیرد و آن‌ها برای ساخت وساز با انبوه‌سازان قرارداد بندند که مورد قبول ما قرار نگرفت زیرا هیات مدیره‌های تعاونی در ساخت و ساز سررشته نداشتند و نمی‌توانند با گروه‌های تخصصی قرارداد بندند.

وی ادامه داد: مسئله مالی و مشخص بودن قراردادها با تعاونی‌های مسکن از دیگر دلایل رد پیشنهاد همکاری در ساخت مسکن مهر با تعاونی‌های مسکن بود زیرا انبوه‌ساز هیچ وقت نمی‌تواند با یک اعتبار بی محتوا وارد عمل شود. انبوه ساز نمی‌تواند یک صورت وضعیت مالی اول را بگیرد و برای بعدی منتظر بماند و در این بین کارگاه را بخواباند.

وی با یادآوری آن‌که تعاونی‌های مسکن تاکنون رزومه کاری خوبی نداشته‌اند و جزو چهار پنج درصد این تعاونی‌ها در ساخت و ساز مسکن موفق نبوده‌اند گفت: تعاونی‌های مسکن تاکنون امتحان خود را پس داده‌اند بنابراین انبوه سازان وارد عمل شده‌اند.

به گفته رییس کانون سراسری انبوه‌سازان وزارتخانه برای پیشبرد طرح مسکن مهر قراردادی سه جانبه بین انبوه سازان، بانک مسکن و مسوولان دولتی امضا کرد و تعاونی‌ها ملزم به ثبت نام از اعضا و رعایت اولویت بندی برای دریافت مسکن مهر شدند.

رهبر خاطرنشان کرد: با وجود قرارداد سه جانبه امضا شده تعاونی‌ها هنوز بخشی از کار را به عهده داشتند تا این‌که وزارت راه و شهرسازی دید به دلیل مشکلات مالی پیش آمده برای متقاضیان مسکن مهر نمی‌تواند با این تعاونی‌ها تعامل داشته باشد و آن‌ها را از رده کاری مسکن مهر خارج کرد. البته آن‌هایی که پیشتر از متقاضیان پول دریافت کرده بودند باقی ماندند و الان ما با مشکلات عدیده مواجه‌ایم.

وی برآورد هزینه‌ای ساخت و تحویل یک واحد آپارتمان مسکن مهر را حداکثر ۳۷ میلیون تومان اعلام و اظهار کرد: ۲۵ میلیون تومان وام به متقاضیان مسکن مهر تعلق می‌گیرد. همچنین با توجه متراژ آپارتمان و نیز امکاناتی که دارد و همچنین این که در کجای شهر واقع شده است بین هشت تا ۱۲ میلیون تومان دیگر نیز متقاضی پرداخت می‌کند تا بتواند صاحب یکی از واحدهای مسکن مهر باشد.

رهبر اضافه کرد: در حال حاضر برخی از متقاضیان می‌گویند که ۲۰ میلیون تومان به تعاونی‌ها پول داده‌اند یعنی حداقل هشت میلیون تومان بیشتر از برآورد ساخت.

وی با تاکید بر این‌که وزارت راه به عنوان یک وزارتخانه تخصصی نمی تواند با تعاونی‌هایی که در زمینه‌های ساخت و ساز تخصص ندارند فعالیت کند، گفت: اتحادیه‌هایی که پول اضافه از مردم گرفته‌اند باید آن را مسترد کنند. البته بخشی این کار را کرده‌اند و برخی هنوز از این کار سرباز می زنند.

به گفته رییس کانون سراسری انبوه‌سازان در شهرک ابریشم استان البرز که واحدهای مسکن مهر در آنجا احداث می‌شود مردم با این مشکل مواجه‌ شده‌اند زیرا با وجود اعلام مشخص دریافتی تعاونی‌ها از مردم، بعضا دو برابر پول دریافت شده است.

رهبر درباره وضعیت شهرک ابریشم استان البرز گفت: از ۸۳۰۰ واحد برنامه‌ریزی شده برای این شهرک پنج هزار واحد آماده تحویل است و ۳۳۰۰ واحد دیگر نیز در دست ساخت است.

وی در بیان میزان ثبت نام برای واحدهای مسکونی این شهرک خاطرنشان کرد: ثبت نام برای ۹۰ درصد این واحدها انجام شده است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.