تعدیل عیارطلا یعنی کاهش ازماهیت

۳۰م دیماه ،

بینا- اگرقرارباشد باگرانی ونوسانات قیمت طلا بخواهیم برای افزایش قدرت خرید مردم از کیفیت و ماهیت این فلز زرد رنگ و قدرتمند بکاهیم دیگر طلا، طلا نمی ماند بلکه کم کم جای خود را به مس و نقره می دهد.
طلای خالص یا همان۲۴عیار(۹۹۹٫۹)گل سرسبد فلزات گرانبها میباشد وعلاوه بر پشتوانه مالی دولتها سرمایه وپس انداز ملتها نیز میباشد.
ازطلای۲۴عیار به سبب نرمی بسیار زیاد نمیتوان برای ساخت زیورالات استفاده کرد برای همین منظور مقدار معینی از فلزات نقره ومس به آن افزوده میکنند تا کمی از حالت نرمی خودش خارج وبرای ساخت زیورالات استفاده شود.به عنوان مثال طلای ۱۸عیار(۷۵۰)یعنی۷۵۰درهزارطلای خالص و۲۵۰درهزارمس ونقره دارد.
اگراز طلای۲۴عیارمی شد برای ساخت زیورالات ومسکوکات استفاده کرد مطمعنا بشرهرگز درپاکی وخلوص این فلز باارزش دخالت نمی کرد.
دراکثرکشورهای دنیا وهمچنین کشور خودمان برای ساخت مسکوکات از طلای ۲۲عیاراستفاده وذخایر طلای خود را با عیار۲۴ نگهداری می کنند.
اگرقرار باشد تنوع وتعدیل عیار داشته باشیم حتما بانک مرکزی هم مسکوکات خود رابا عیارهای۹-۱۲-۱۴و۱۸عیارضرب وبه سبب گرانی طلا با قیمتی ارزان تر به مردم ارایه می کرد.
مدعیان تعدیل وتنوع عیارادعا دارند که در کشورهای دیگرمصنوعات ساخته شده را با عیارهای۶ – ۹-۱۲ -۱۴ عرضه می کنند. اگرقرار باشد دراین زمینه خود را با دیگر کشورها مقایسه کنیم باید عرض کنم که بیشتر مردمان دیگر کشورها از بدلیجات وسنگهای تزیینی برای زینت خود استفاده می کنند ومانند خانواده های ما برای استفاده از مصنوعات طلا رقبتی از خود نشان نمی دهند.
بنا براین مقایسه خود دراین زمینه با کشورهای دیگر کار درستی نمیباشد.
چرا نباید درپیشرفت وتکنولوژی صنعت طلا سازی از کشورهای دیگرکه خیلی دیرتر از ما وارد این صنعت شده اند درس بگیریم.
درسال۱۳۷۲ هر گرم طلای ۱۸عیار۱۰۰۰ تومان بود وکم کم با افزایش قیمت جهانی طلا کشور ما هم خود را با قیمت جهانی طلا وفق داد وخرید وفروش طلا روال طبیعی خود را حفظ نمود.
حال اگر قرار باشد روزی قیمت هر گرم طلا به۳۰۰ هزار تومان برسد آن وقت مدعیان تعدیل عیارحتما پیشنهاد طلای یک عیار را ارایه خواهند داد، ودلیل خود را افزایش قدرت خرید مردم اعلام می کنند. درهر برهه از زمان ممکن است رکود اقتصادی پیش آید و بعد از مدتی مجددا رونق به فضای کسب وکار برمی گردد.
پس با تدبیر واندیشه عاقلانه باید منتظر مجدد رونق به بازار کسب وکار باشیم واین عمل بدعتی برای دیگر تولیدات نباشد که هر زمان گرانی آمد از کیفیت وکمیت تولیدات خود به بهانه افزایش قدرت خرید مردم بکاهیم.

* فعال صنعت طلا- حسین ارجمند

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.