تعرفه مشاوران املاک افزایش می یابد؟

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه قانون نظام صنفی، بازدارندگی کافی را برای برخورد با تخلفات صنف مشاوران املاک ندارد گفت: حق الزحمه مشاوران املاک ۲۵ صدم درصد از هر طرف معامله است که بالغ بر ۸۵ درصد مشاوران به این نرخ پایبند هستند اما اگر یک واحد صنفی بیشتر از رقم مذکور دریافت کرد، متعاملین به اتحادیه شکایت کنند و حق و حقوق آنها بازگردانده می‌شود.

 تعرفه مشاوران املاک افزایش می یابد؟

به گزارش ممتاز نیوز، مصطفی‌قلی خسروی درباره اضافه دریافت بالاتر از نرخ مصوب توسط برخی مشاوران املاک اظهار کرد: مهرماه سال گذشته، دولت قبل در یک اقدام غیرکارشناسی و دستوری، حق الزحمه مشاوران املاک را که تا پیش از آن نیم درصد از ثمن معامله از هریک از طرفین بود به ۲۵ صدم درصد کاهش داد که این اقدام آنها منجر به تشدید تخلفات و دور زدن قانون توسط عده کمی از مشاوران شده است.

خواستار افزایش تعرفه مشاوران املاک هستیم

وی افزود: طبق بررسیهای ما ۸۵ درصد اعضای صنف نسبت به نرخ مصوب تمکین دارند. البته هیات مدیره و اعضای صنف نسبت به این نرخ معترض هستند. اخیرا نیز به اتاق اصناف، نامه نوشتیم و خواستار تجدیدنظر در حق الزحمه مشاوران املاک شدیم؛ چرا که کاهش دستوری نرخ منجر به افزایش جرم شده است.

خسروی با بیان اینکه قانون نظام صنفی، نرخ‌گذاری برای اصناف را بر عهده کمیسیون نظارت گذاشته است گفت: برخی آقایان مسئول، هیچ‌یک از سازمانهای ایجاد شده را قبول ندارند و دائما با مصاحبه و کوبیدن اصناف، آنها را ضعیف و ضعیف‌تر می‌کنند. حمایت از مصرف کننده، اتاق اصناف و کمیسیون تشخیص و نرخ‌گذاری این اتاق، سازمانهایی عریض و طویل هستند. از وظایف کمیسیون نظارت، نرخ‌گذاری برای اصناف است. چرا برخی مسئولان، اینها را قبول ندارند و یک شبه، تمام تشکیلات و قوانین را نقض می‌کنند؟ نتیجه نقض قوانین، این می‌شود که معیشت فعال صنفی به مخاطره می‌افتد و سعی می‌کند خدای نکرده متعاملین را دور بزند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: اینکه رییس تعزیرات بیاید درباره نرخ مشاوران املاک صحبت کند را متوجه نمی‌شوم. چرا بزرگان در کار دستگاههای دیگر دخالت می کنند؟ هرکس کار خودش را انجام دهد.

شماره تلفن ۷۳۳۴ آماده دریافت شکایات و انتقادات است

وی گفت: آقایان تلفن می‌زنند و می‌گویند فلان مشاور از ما اضافه دریافت کرده است. کجای دنیا با تلفن، کار حل می‌شود؟ تلفن ۷۳۳۴ اتحادیه مشاوران املاک برای دریافت شکایات وجود دارد اما در مراحل بعد، شاکی باید بیاید به صورت مکتوب شکایت خود را بنویسد. ما مطابق قانون نظام صنفی، چندین کمیسیون در اتحادیه داریم؛ از جمله کمیسیون شکایات، کمیسیون فنی، کمیسیون بازرسی، کمیسیون آموزش و الی آخر. اینها هرکدام فعالیت خودشان را انجام می دهند. وقتی شکایتی مبنی بر اضافه دریافت به کمیسیون شکایات ما می‌آید اول به واحد صنفی تلفن می‌زنیم و می‌گوییم که رضایت فرد مذکور را حاصل کن. اگر این کار انجام نداد برابر قانون با او برخورد می‌شود. او را به کمیسیون شکایات دعوت می‌کنیم و اگر تمکین نکرد برابر ماده ۲۸ واحد صنفی را تعطیل می‌کنیم.

اتحادیه املاک بیشترین پلمب را در بین صنوف دارد

خسروی اظهار کرد: اینطور نیست که نظارتی در کار نباشد. اتحادیه مشاوران املاک، بنا به اذعان اداره اماکن، بیشترین پلمب را در بین صنوف دارد که نشان می‌دهد اغماضی با متخلفان نداریم و جداً با تخلفات برخورد می‌کنیم. از اداره اماکن هم بابت همکاری تشکر دارم اما قانون نظام صنفی از بازدارندگی کافی برای صنف مشاوران املاک برخوردار نیست. هفت روز تعطیل کردن واحد، برای شغلی که با زندگی دو نفر سر و کار دارد کافی نیست. معتقدم اولین اشتباه مشاور املاک باید آخرین اشتباه او باشد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه مشاوران املاک، مولد اقتصادی و مولد مالیاتی هستند گفت: بر اساس جوازهای صادره در شهر تهران بیش از ۱۲ هزار مشاور املاک دارای پروانه کسب و در کل کشور بیش از ۱۳۰ هزار مشاور وجود دارد. بنابراین صنف ما باعث ایجاد شغل در جامعه شده و به نوعی بار بیکاری دیگر بخشها را به دوش می‌کشد. چرا برخی آقایان دائما صنف مشاور املاک را می‌کوبند؟ اگر به اصناف قدرت بدهید، اقتصاد قدرت می گیرد. دائما با مصاحبه و جنجال، اصناف را تضعیف می‌کنند. وقتی بگوییم بچه از دیوار راست بالا می‌رود، انتظار داریم دیگر بچه از دیوار راست بالا نرود!؟ صنف باید تشویق شود نه اینکه دائما آن را سرکوب کنیم.

تعرفه مشاوران املاک در کشورهای توسعه یافته ۶ درصد است

وی، دلال را به معنای دلالت کننده و دلیل آورنده دانست و افزود: دلال تلاش می‌کند با دلالت، دو نفر ر ا به هم برساند اما بعضی افراد نمی‌خواهند دلال را به این نام بشناسند. حقوق دلالان در سال ۱۳۰۷ اینطور تعیین شده که حق و حقوقش را خودش باید تعیین کند. حالا در کشورهای پیشرفته درصد معقولی را تعیین کرده‌اند. تعرفه مشاوران املاک در کشورهای توسعه یافته ۶ درصد از فروشنده است. چرا ما نباید مثل کشورهای پیشرفته عمل کنیم؟

خسروی، بخش مسکن را پیشران اقتصاد دانست و گفت: مشاوران املاک نوک پیکان بخش مسکن هستند که اگر ضعیف شوند اقتصاد ضعیف می‌شود. بخش مسکن با ۱۷۸ شغل کلیدی در ارتباط است. مشاور املاک به معنای ریل‌استیت در جهان دارای اعتبار و اهمیت است اما در کشور ما برخی افراد نسبت به شاغلان این بخش، کم‌لطفی می‌کنند. اگر ارزش ریل استیت درک شود اقتصاد رونق خواهد گرفت. اما طی دهه‌های گذشته ساده‌انگارانه و سطحی با این شغل رفتار شده است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک یادآور شد: دولت روحانی، خود را از اصناف جدا کرده بود و به آنها بها نداد. از دولت آقای رئیسی انتظار داریم با اصناف و بخش خصوصی تعامل و هم‌افزایی داشته باشد. این کار به نفع دولت و مردم خواهد بود.

وی تاکید کرد: اتحادیه مشاوران املاک ۱۰۰ بازرس در سطح شهر تهران دارد که در تمام مناطق فعال هستند. منتها مشکلاتی وجود دارد که باید با ادارات دیگر حل شود. قانون نظام صنفی برای من حد و حدود را مشخص کرده و اتاق اصناف، صمت و تعزیرات در صنف نظارت دارند. مجلس اگر درد را متوجه شده قانون بگذارد وگرنه اینکه هر روز مصاحبه کنند و بگویند مشاوران املاک، رها هستند هیچ تاثیری جز ایجاد بدبینی و دلسردی نخواهد داشت.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.