تعزیه باید در همان قالب سنتی ارائه شود

۰۷م آذر ،

علی یحیایی رئیس انجمن تعزیه خوانسار عنوان کرد:

برگزاری مجالس تعزیه با حضور هنرمندان برجسته تعزیه شهرستان خوانسار و استقبال قابل توجه علاقمندان به این آیین اصیل ایرانی و اسلامی در فرهنگسرای نیاوران تهران به پایان رسید.

به گزارش هنرآنلاین، علی یحیایی رئیس انجمن تعزیه شهرستان خوانسار که هدایت گروه تعزیه خوان در این ایام را بر عهده داشت در پایان این مجالس ضمن قدردانی از حمایت های صورت گرفته جهت برپایی مجالس تعزیه خصوصا همکاری و حمایت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: مجالس تعزیه امسال با شور و هیجان بسیار خوب و غیر قابل وصفی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. خود ما حقیقتا انتظار چنین استقبالی را نداشتیم اما مردم این منطقه هر شب میهمان سال اصلی فرهنگسرای نیاوران بودند و به تماشای تعزیه نشستند.

یحیایی افزود:برگزاری اینگونه مراسم در محیط های هنری خصوصا در شمال تهران واقعا اقدام ارزشمند و موثری است. ما شاهد حضور اقشار مختلف مردم در این مراسم بودیم که با شور و شوق برای حضور در مراسم عزاداری حتی ساعتی زودتر از آغاز برنامه خود را به فرهنگسرا می رساندند. امیدوارم که در سال های آینده هم شاهد برگزاری آیین مقدس تعزیه در این ایام و در این مکان باشیم.

رئیس انجمن تعزیه خوانسار همچنین با اشاره به ضرورت توجه همه جانبه و حمایت از آیین تعزیه اظهار داشت: تعزیه در جامعه محبوبیت دارد ، اقشاری از مردم این شیوه عزاداری را دوست دارند و باید به خواست این بخش از جامعه توجه شود. تعزیه با مشکلات و تهدیدهای جدی مواجه است . تحریف متون و نسخ تعزیه یا حتی تحریف و تغییر موسیقی تعزیه آسیب های جدی به این آیین وارد آورده است. ما باید به تعزیه نگاه اصولی داشته باشیم. اینکه یک برنامه ای در دهه اول محرم اجرا شود و بعد همه چیز را فراموش کنیم مشکلی را حل نمی کند. باید تعزیه در همه سال برنامه داشته باشد. باید اسیب شناسی شود، استعدادهای این آیین شناسایی شود و آموزش های لازم داده شود.

وی همچنین گفت: تعزیه باید به همان شکل سنتی ارائه شود البته استفاده از تکنولوژی چیز بدی نیست اما نباید محتوا و اصالت تعزیه را تهدید کند. متاسفانه در این سال ها موسیقی اصیل تعزیه آسیب تازه دیده ، از ملودی هایی استفاده می گردد که اصلا متعلق به تعزیه نیست و تقدس تعزیه را تهدید می کند. بهره بردن از امکانات مطلوب بسیار خوب است اما قالب سنتی تعزیه نباید تغییر پیدا کند. مردم هم قداست تعزیه را در همان شکل سنتی آن می بینند و تعزیه را با همان قالب سنتی دوست دارند.

یحیایی بر ضرورت توجه به تاریخ و اصلاح نسخ تعزیه اشاره کرد و اظهار داشت: بعضی از بخش ها در این نسخ تحریف شده و متاسفانه اقوال غیر معتبر و نادرست در نسخ تعزیه بسیار است. تلاش هایی در این زمینه صورت گرفته ، خود من مدتی در این زمینه تحقیقاتی داشتم و حتی چند مجلس را به طور کامل اصلاح کردیم تا موارد غیر موثق و نادرست رفع شود اما این اقدامات فراگیر نبوده و هنوز بسیاری از موضوعات و داستان های نادرست توسط بعضی از گروه ها اجرا می گردد. من فکر می کنم باید در این زمینه اقدام فراگیری صورت پذیرد و همه نسخه های مجالس اصلاح شود تا تعزیه مطابق با حقیقت تاریخ اجرا شود. باید تحریف تاریخ را از تعزیه جدا کنیم.

رئیس انجمن تعزیه خوانسار در پایان با تشکر از همه کسانی که زمینه های لازم برای برگزاری این مجالس را فراهم ساختند گفت: ما با حمایت و همکاری معاونت محترم امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، مسئولان اداره ارشاد شهرستان خوانسار و عوامل فرهنگسرای نیاوران موفق به اجرای این برنامه مقدس فرهنگی شدیم و امیدواریم همواره زمینه برگزاری چنین برنامه های مفید و موثری در تمامی مرکز فراهنگی کشور فراهم باشد.

گفتنی است، ۱۰ مجلس تعزیه برای سومین سال پیاپی در دهه اول محرم به میزبانی فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد و با استقبال قابل توجه علاقمندان در شمال تهران همراه بود.

انتهای پیام/۵۲/۵۳

 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.