تعطیلی مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد در روز ۱۳ فروردین

۸فروردین ۱۳،

همزمان با روز طبیعت، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد در تاریخ ۱۳ فروردین ماه سال جاری تعطیل است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران وبه نقل از روابط عمومی مجموعه سعدآباد،محمد صالح رضا خانی مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، ضمن آرزوی سالی خوش و سرشار از برکت و نعمت برای هموطنان از تعطیلی مجموعه سعدآباد در روز یاد شده خبر داد.

 سیزده‌ به‌در در سیزدهمین روز فروردین ماه و آخرین روز از نوروز برگزار می‌شود. در ایران این روز روز طبیعت نامگذاری شده است. مردم در این روز به دامن طبیعت می روند. ایرانیان قدیم پس از دوازده روز جشن گرفتن و شادی کردن که به یاد دوازده ماه سال است، روز سیزدهم نوروز را که روز فرخنده ایست به باغ و صحرا می‌‌رفتند و شادی می‌‌کردند و در حقیقت با این ترتیب رسمی بودن دوره نوروز را به پایان می رسانیدند. در ایران باستان عدد سیزده همچنین روز سیزدهم (سیزده فروردین) نحس و بدشگون شمرده می‌شد؛ به همین دلیل مردم در این روز به دامن طبیعت پناه می‌بردند. با اینکه اعتقاد عمومی بر نحس بودن روز سیزده است ولی در برخی از آثار پیشینیان آن را بسیار مسعود و فرخنده دانسته اند. به طور مثال در صفحه ۲۶۶ آثار الباقیه جدولی برای سعد و نحس آورده شده که در آن در برابر سیزده نوروز که تیر روز نام دارد کلمه(سعد) به معنی فرخنده آمده است. در نظر ایرانیان باستان سیزدهم هر ماه شمسی که تیر روز نامیده می‌‌شود مربوط به فرشته بزرگ و ارجمندی است که «تیر» نام دارد و در پهلوی آن را تیشتر می‌‌گویند. فرشته مقدس تیر در کیش مزدیستی مقام بلند و داستان شیرینی دارد.

شایان ذکر است علاقه مندان برای بازدید از مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد می توانند همه روزه به جز تاریخ یاد شده از ساعت ۹ تا ۱۸ به این مجموعه مراجعه نمایند ./ی۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.