تعطیلی ۷۰درصد ظرفیت صنایع غذایی

مدیرعامل مؤسسه جهاد استقلال با تاکید بر لزوم تصویب طرح انتزاع به دلیل ناهماهنگی وزارت صنعت و کشاورزی گفت: به رغم ظرفیت ۱۲ میلیون تنی،صنایع لبنی با ۵٫۵ میلیون تن کار می‌کنند و ۷۰درصد ظرفیت صنایع غذایی نیز تعطیل است.

محمدرضا شافعی‌نیا در گفت وگو با فارس در خصوص اهمیت تصویب طرح انتزاع وظایف کشاورزی اظهار داشت: در اکثر کشورها زنجیره تولید پیوسته است و بعد از آن نیز به عنوان بخشی از تولید قلمداد می‌شود.

مدیرعامل موسسه جهاد استقلال با بیان اینکه مشکلات حاضر بازار کشاورزی به دلیل گسستگی زنجیره تولید، توزیع و فرآوری است، گفت: تولید‌کننده حق دارد از قیمت آینده محصولات کشاورزی و نهاده‌ها با خبر باشد اما کشاورزان ما چشم بسته تولید می‌کنند و حتی از درآمد احتمالی‌شان نیز اطلاعی ندارند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تولیدات کشاورزی در یک وزارتخانه اما برنامه‌های توزیع، بازار‌رسانی و مصرف در وزارتخانه دیگری مدیریت می‌شود.

وی با مرتبط دانستن گرانی اخیر مرغ به گسستگی زنجیره تولید و توزیع اظهار داشت: اگر تأمین نهاده به موقع انجام می‌شد مشکلی از نظر گرانی نبود اما از آنجایی که وزارتخانه دیگری مسئول توزیع و ذخیره‌سازی است با ایجاد اختلال در زنجیره تولید تا مصرف قیمت بازار افزایش یافت.

شافعی‌نیا افزود: یکی از عوامل هزینه حمل و نقل، کشتارگاه‌ها، واسطه‌ها، توزیع و غیره در افزایش قیمت می‌تواند مؤثر باشد در حالی تولید مرغ نوسانی نداشت.

*صنایع کشور در کنار تولید نیست

وی با انتقاد از وضعیت صنایع موجود گفت: در حال حاضر صنایع غذایی کشور با ۳۰ درصد ظرفیت  فعالیت می‌کنند در حالی که اگر در کنار تولید باشد می‌تواند با ظرفیت بهتری کار کنند.

مدیرعامل مؤسسه جهاد استقلال افزود: ماده اولیه صنعت باید هماهنگ با تولید باشد و به دلیل گسستگی بین زنجیره تولید، توزیع و فرآوری وجود ماده اولیه آنها نمی‌رسد.

شافعی‌نیا گفت: دنیا روی قیمت تمام شده کار می‌کند و قیمت تمام شده صنایع غذایی بالاست و آن را تقصیر تولید‌کننده می‌دانند.

وی ادامه داد: ضایعات مواد غذایی باید دوباره به چرخه صنعت و فرآوری وارد شود و در حال حاضر صنایع غذایی ما این ظرفیت را ندارد.

*پراکنش صنایع غذایی مناسب نیست

شافعی‌نیا با بیان اینکه پراکنش صنایع غذایی در کشور مناسب نیست گفت: چرا صنایع شیر ما به رغم اینکه گفته می‌شود ۱۲ میلیون تن ظرفیت دارند اما با ۵٫۵ میلیون تن فعالیت می‌کنند.

وی افزود: هزینه فرآوری در این کارخانه‌ها بالاست و مجبورند روز به روز قیمت لبنیات را افزایش دهند و تقصیر را گردن تولید‌کننده می‌اندازند.

وی ادامه داد: در حال حاضر صنعت می‌گوید فرآوری به صرفه نیست مردم هم گران می‌خرند و از سویی دیگر ماده اولیه هم گران است و اینها هیچ کدام با یکدیگر همخوانی ندارند.

*ناهماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و صنعت

مدیرعامل مؤسسه جهاد استقلال تصریح کرد: مجوز صنایع کوچک را وزارت جهاد کشاورزی و صنایع بزرگ را وزارت صنعت می‌دهد و این خود ناهماهنگی در کار ایجاد می‌کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه صنعت فرش نیز باید زیر نظارت وزارت جهاد کشاورزی باشد گفت: فرش‌بافی کار مکمل کشاورزی است، ماده اولیه آن هم در کشاورزی تولید می‌شود و تا سال ۸۴ نیز زیر مجموعه وزارت کشاورزی بود بنابر این طبیعی است که مدیریت این بخش توسط وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند مؤثر باشد.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.