تعقید شعر، شاعران را به کناری می‌گذارد

۲۸خردادماه،

شاعرانی مانند خاقانیبه دلیل تعقید و پیچیدگی شعر نه تنها در دوره خود بلکه در دوران‌های پس از خود کنار گذاشته شدند.

باشگاه خبرنگاران- آنچه در فضای شعر امروز می‌بینیم گونه‌ای اسرار آمیز و ابهام است این راز گونگی از دوران مشروطیت اوج گرفته و تا امروز به عنوان جزئی جدایی ناپذیر از شعر دیده می‌شود.
شاعرانمان برای بیان مطالب خود به این زار گونگی توجه می‌ کنند شعرهای امروز در ابتدا بی‌معنا به نظر می‌رسد در صورتیکه هر کلمه برای بیان مقصودی به کار می‌رود.
فهم شعر به خصوص در شعر نو نیازمند آگاهی از مطالب مختلف است این مسئله در شاعران بزرگ به اوج خود می‌رسد این ابهام تا حد کمی ضروری به نظر می‌رسد ضرورت آن تا اندازه‌ای نیست که مردم از فهم آن عاجز شوند.
شاید این ابهام ناشی از یک فراگیری در بین شاعران یا ژست شاعری باشد عده‌ای فکر می‌کنند هر قدر شعرشان پیچیده‌تر باشد زیباتر است در صورتیکه این مسئله تصوری نادرست است.
خاقانی با تمام هنرمندی‌اش در شاعری به دلیل تعقید نه تنها در دوره خود بلکه در دوران‌های پس از خود نیز کنار گذاشته شد شاعرانی که به روانی و نه ابهام ناشی از تعقید  مانند نیما واخوان ثالث شعر گفتند با استقبال مردم مواجه شدند.
ضرر اصلی تعقید و ابهام بعضی از شاعرانمان در نهایت به خود آنان می‌رسد شعرشان با استقبال روبرو نمی‌شود و درنگاه مردم پاره‌هایی از کلمات مختلف است تعقید و پیچیدگی بیش از حد و گنگی مفهوم شعرشان بیهوده است و این اشخاص بویی از شاعری نبرده‌اند./ص


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.