تعلل در تعیین نرخ سرویس مدارس

جام جم آنلاین: چه کسی از نرخ‌های امسال سرویس مدارس خبر دارد؟ کمتر از ۲۰ روز به آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده است، اما هنوز معلوم نیست نرخ‌های امسال قرار است چند درصد گران شود؟

اعضای شورای شهر در حالی مسوولان شهرداری تهران را به تاخیر سه ماهه در ارسال لایحه نرخ پیشنهادی سرویس مدارس برای سال تحصیلی ۹۲ـ۹۱ به شورای شهر، متهم می‌کنند که مسوولان شهرداری ادعا می‌کنند این لایحه را به شورا ارسال کرده‌اند اما شورای شهری‌ها همچنان تاکید می‌کنند که هنوز چشمشان به لایحه ارسالی شورا نیفتاده است.

کوتاهی شهرداری موجب اعتراض شورای شهری‌های تهران شده چراکه آنها معتقدند مسوولان شهری باید هرچه سریع‌تر نرخ پیشنهادی خود را به شورا ارسال کنند تا اعضای شورا نیز فرصت کافی برای بررسی، تصمیم‌گیری و تصویب نرخ نهایی را داشته باشند.

سخنگوی شورای شهر تهران می‌گوید: شهرداری تهران ادعا دارد که لایحه را به شورای شهر ارائه کرده اما این موضوع تاکنون در دبیرخانه هیات رئیسه شورای شهر به ثبت نرسیده است.

خسرو دانشجو این را هم اضافه می‌کند که در جلسه قبلی شورا نیز به دلیل تاخیر در ارائه لایحه نرخ کرایه سرویس مدارس به شهرداری تهران تذکر داده شده است اما لایحه نرخ سرویس مدارس چه سرنوشتی پیدا کرده است ؟ مدیران شهرداری مدعی هستند که پیش نویس لایحه‌ای را در این خصوص به مسوولان پایین‌دست خود تحویل داده‌اند، در حالی که تا وقتی یک لایحه با امضای شهردار تهران وصول نشده باشد نمی‌توان رسیدگی به آن لایحه را در دستور کار قرار داد.

این همان نکته‌ای است که سخنگوی شورای شهر از آن انتقاد کرده و می‌گوید: شاید یک لایحه مدت‌ها در گردش کاری شهرداری باقی بماند تا به امضای شهردار برسد و ارسال شود اما این وضع صحیح نیست و باید هرچه سریع‌تر تکلیف این لایحه مشخص شود.

برای روشن شدن ماجرای لایحه ارسالی شهرداری تلاش کردیم تا با احمدی‌بافنده مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت‌وگو کنیم که به دلیل حضور وی در جلسه این امکان فراهم نشد.

نگرانی از نابسامانی در نرخ سرویس مدارس

این کشمکش‌ها همچنان ادامه دارد و اعضای شورای شهر نیز در حالی از مسوولان شهرداری تهران می‌خواهند که هرچه سریع‌تر نرخ پیشنهادی خود را به شورا ارسال کنند که با آغاز شمارش معکوس برای بازگشایی مدارس، بسیاری از خانواده‌ها از هم‌اکنون در تلاش هستند تا هرچه زودتر با نرخی که تا حدودی با وضع اقتصادی‌شان تناسب دارد، سرویس مدرسه دانش‌آموزشان را انتخاب کنند.

در این میان بلاتکلیف بودن وضع نرخ‌های امسال و اعلام نشدن نرخ نهایی از سوی یک مرجع قانونی می‌تواند زمینه برخی سواستفاده‌ها را فراهم کند.

مسئولان پلیس راهور، آموزش و پرورش و خانواده‌ها را ملزم کرده‌اند تا فقط از تاکسی‌های تحت پوشش شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی بعنوان سرویس مدارس استفاده کنند، این مساله موجب شده تا برخی از این تاکسی‌ها با در نظر گرفتن نیاز و عجله‌ای که خانواده‌ها برای مشخص شدن هرچه سریع‌تر سرویس مدرسه فرزندشان دارند، هر نرخی را که می‌خواهند مطرح کنند و در این میان خانواده‌ها نیز با توجه به اندک زمان باقیمانده چاره‌ای جز کوتاه آمدن و تن دادن به نرخ‌های تحمیلی نخواهند داشت.

این همان نکته مهمی است که موجب نگرانی شورای شهری‌ها هم شده است به طوری که پیش‌بینی می‌کنند طولانی شدن این روند می‌تواند نابسامانی را در نرخ‌های سرویس مدارس بوجود آورد که قطعا تبعات آن در وهله نخست دامنگیر خانواده‌ها خواهد شد.

سخنگوی شورای شهر تهران معتقد است: شهرداری باید اوایل تابستان این لایحه را به شورا ارسال می‌کرد چراکه تاخیر در ارائه چنین لوایحی که دارای محدودیت زمانی برای تصویب است، می‌تواند برای شهروندان مشکل‌ساز شود.

بررسی نرخ‌ها، هفته آینده

با وجود این‌که تنها ۲۰ روز تا آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده اما به نظر می‌رسد هنوز اعضای شورای شهر از این‌که بتوانند در مهلت باقیمانده تکلیف نرخ امسال سرویس مدارس را روشن کنند، ناامید نشده‌اند.

دانشجو می‌گوید که قرار است در اسرع وقت لایحه نرخ کرایه سرویس مدارس به شورای شهر ارائه شود و احتمالا در جلسه یکشنبه هفته آینده، رسیدگی به آن در دستور کار شورا قرار خواهد گرفت.

ایمنی در فراموشی

هرچند این روزها بلاتکلیف ماندن تعیین نرخ‌های سال تحصیلی ۹۲ـ۹۱ مهم‌ترین دغدغه در موضوع سرویس مدارس است اما قطعا این موضوع نمی‌تواند ایمنی سرویس‌های مدارس را در سایه قرار دهد.

ایمنی سرویس مدارس از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌هایی است که هر ساله با آغاز سال تحصیلی جدید قرار است جابه‌جایی فرزندشان را از خانه به مدرسه و برعکس به سرویس‌های مدارس بسپارند؛ موضوعی که به نظر می‌رسد مدت‌هاست بیش از این‌که دغدغه مسئولان آموزش و پرورش، متولیان حمل و نقل و ترافیک شهر از جمله سازمان تاکسیرانی و شورای شهری‌ها باشد فقط دغدغه خانواده‌هاست.

بسیاری از وعده‌های مسوولان در خصوص استاندارد کردن سرویس‌های مدارس عملی نشده است و همه نوع خودرویی با هر رنگ و مدلی به عنوان سرویس مدارس به کار گرفته می‌شود و حتی گاهی به جای چهار دانش‌آموز تا شش نفر از یک خودرو استفاده می‌کنند.

هنوز هم مینی‌بوس‌ها و تاکسی‌های فرسوده و زهوار دررفته در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر دانش‌آموزان را جابه‌جا می‌کنند، هنوز هم نظارت چندان جدی روی صلاحیت اخلاقی و رفتاری برخی رانندگان سرویس‌های مدارس وجود ندارد و… اینها همه مشکلاتی است که همچنان در موضوع سرویس مدارس به قوت خود باقی است.

تاکسی؛ سرویس مدرسه نیست

در شرایطی که مسوولان آموزش و پرورش و مسئولان پلیس راهور بر ضرورت به کارگیری تاکسی‌های مجوزدار به عنوان سرویس مدارس دانش‌آموزان تاکید می‌کنند، معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران معتقد است که در هیچ جای دنیا از تاکسی به عنوان سرویس مدرسه استفاده نمی‌شود و خودروهای ویژه‌ای باید در سرویس مدارس به کار گرفته شوند.

وحید نوروزی در خصوص به کارگیری مینی‌بوس‌های فرسوده در سرویس مدارس و خطرات احتمالی که از بابت نقص فنی و تصادفات جان دانش‌آموزان را تهدید می‌کند نیز به خانواده‌ها و مسئولان مدارس هشدار داده و از آنها می‌خواهد که با توجه به این‌که تمام مینی‌بوس‌های تهران فرسوده، غیراستاندارد و غیرایمن است از این خودروها به عنوان سرویس مدرسه دانش‌آموزان استفاده نکنند.

استعلام سوابق تخلفات رانندگان

توافق مالی اولیا و مسئولان مدارس با افرادی که قرار است به عنوان راننده سرویس مدارس به کار گرفته شوند، گاه آنچنان مهم می‌شود که نکات اولویت‌دار دیگری همچون ایمنی خودرو یا صلاحیت اخلاقی و رفتاری رانندگان سرویس‌های مدارس را تحت‌شعاع قرار می‌دهد؛ موضوع مهمی که نادیده گرفتن آن سلامت و امنیت جانی و حتی روحی و روانی دانش‌آموزان را در معرض خطرات جدی قرار می‌دهد.

شاید برانگیخته شدن حساسیت‌ها بابت صلاحیت اخلاقی و رفتاری رانندگان سرویس‌های مدارس و حوادث ناگواری که در گذشته برخی از رانندگان متخلف در پوشش سرویس مدارس مرتکب آن شدند، موجب شد تا پلیس این بار موضوع بررسی سوءپیشینه احتمالی و سوابق تخلفات رانندگانی را که متقاضی خدمت در سرویس مدارس هستند به طور جدی در دستور کار قرار دهد تا جایی که رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران از استعلام سوابق تخلفات تمام رانندگان سرویس‌های مدارس در سال ۹۱ خبر می‌دهد.

سردار حسین رحیمی تایید می‌کند: براساس توافق آموزش و پرورش با همکاری شرکت های خصوصی تاکسیرانی تلاش خواهند کرد تا نسبت به فراهم آوردن فضای لازم برای آموزش رانندگان سرویس های مدارس اقدام کنند که پلیس نیز در این خصوص وارد عمل شده و نسبت به آموزش رانندگان سرویس های مدارس اقدام کنند.

خانواده‌ها منتظر نرخ‌های جدید

حرکت لاک‌پشتی برای تصویب نرخ نهایی سرویس مدارس سال تحصیلی ۹۲ـ۹۱ در حالی همچنان ادامه دارد که شاید حالا دیگر مهم‌ترین خواسته خانواده‌ها از نمایندگان‌شان در شورای شهر تهران، تعیین و اعلام هرچه سریع‌تر نرخ‌های مصوب است تا بتوانند با استناد به آن سرویس مدرسه دانش‌آموزشان را انتخاب کنند.

آنها نگران هستند که مبادا طولانی شدن روند بررسی و تعیین نرخ امسال سرویس مدارس باعث شود حقی از خانواده‌ها ضایع شده و آنها در این زمینه متضرر شوند.

پوران محمدی ‌- گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.