تعلیق قراردادهای عمرانی به خاطر قیر

۲۵م دیماه ،

قیمت قیر در سیستم ناکارآمد قیمت‌گذاری دولتی۱۵ برابر شد

افزایش غیرمترقبه قیمت قیر طی ماه‌های قبل به ویژه چند هفته اخیر، شرایط نامطلوبی را برای پروژه‌های عمرانی و ساختمانی ایجاد کرده است.

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز، افزایش قیمت قیر، دلالی را در این بازار به حد گسترده‌ای افزایش داده است که سبب شده بخش خصوصی فعال در این حوزه، شرکت ملی پالایش و پخش را مقصر اصلی بدانند. هم‌اکنون نبود قیر در بازار، گرانی یک ماه قبل این کالا را به حاشیه برده به طوری‌که به‌رغم افزایش حداقل ۴۰درصدی قیمت فروش قیر، عرضه این محصول نفتی به دلایل نامعلوم محدود و در بازار نایاب شده است. به نقل از فعالان بازار، با توجه به معاملات اخیر قیر در بورس کالا و افزایش قیمت ۷۰ درصدی این کالا به نظر می‌رسد کنترل این کالا از دست سازمان حمایت از مصرف‌کننده خارج شده باشد. توجه به مصارف این محصول در پروژه‌های عمرانی سبب شده تمام فعالیت‌های شهرداری‌ها و شرکت‌های راهسازی با این افزایش قیمت دچار مشکل شده و پروژه‌های خود را در حالت معلق قرار دهند یا با سرعت کمتری این پروژه‌ها را ادامه دهند. از سوی دیگر همه گمانه‌ها نسبت به افزایش قیمت قیر به سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌رود، این در حالی است که قیمت وکیوم باتوم (ماده اولیه تشکیل دهنده قیر) با افزایش روبه‌رو شده و از همین رو قیمت قیر با افزایش مواجه شده، این در حالی است که شهرداری‌های شهر‌ها نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و اظهار نگرانی کرده‌اند.
رئیس انجمن صنفی تولید‌کنندگان آسفالت استان‌های تهران و البرز هم با اشاره به تشدید واسطه‌گری و دلال‌بازی در بازار قیر و ۱۵ برابر شدن قیمت این ماده اولیه صنعت آسفالت در چند سال قبل گفت: این‌که بورس کالا اجازه داده شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در چند سال قبل مواداولیه قیر را مرتب گران کند جای سؤال دارد. جلیل طباطبایی توضیح داد: عملکرد بورس کالا سبب شده است دلال‌بازی و واسطه‌گری در حوزه قیر رونق بگیرد و تولیدکنندگان قیر هم فرصت پیدا کرده‌اند تا بخش زیادی از قیر تولیدی خود را بدون داشتن آمار و حسابرسی آماری سازمان بورس کالا در داخل خودشان به هر صورت که خواستند بفروشند. به طوری که قیمت قیر از تنی ۸۵ هزار تومان به ۱۵ برابر این قیمت رسیده است. وی گفت: از نهادهای مسئول به ویژه مجلس می‌خواهیم با تصویب قوانینی از ادامه افزایش قیمت قیر جلوگیری و ضوابطی را اعمال کنند که قیر نیز مانند سیمان که طی پنج سال اخیر حداکثر ۳۰ درصد قیمت آن بیشتر شده، افزایش نرخ داشته باشد. 

این در حالی است که طی این مدت افزایش قیمت قیر نسبت به سیمان ۵۰ برابر بیشتر بوده است. طی پنج سال اخیر که قیر وارد بورس شده و قیمت آن ۱۵ برابر گران شده است، دلالان و واسطه‌ها با استفاده از عواملی مانند عرضه نشدن مداوم قیر در بورس و فروش قیر به اشخاص فاقد پروانه بهره‌برداری و مجوز مصرف قیر صدها میلیارد تومان سود غیرقانونی کسب کرده‌اند. در حالی که اگر قیر تولیدی هر روزه در بورس عرضه می‌شد و فقط به تولیدکنندگان آسفالت و شرکت‌های راه‌سازی که مجوز و قرارداد معتبر داشتند فروخته می‌شد، امروز دیگر شاهد به وجود آمدن بازار کاذب قیر و حضور دلالان در این بازار نبودیم. به نظر می‌رسد سازمان بورس، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت‌های تولیدکننده قیر قصد دارند قیمت عرضه وکیوم باتوم و قیر را براساس قیمت فعلی بازار قیر برای فروش قیر تعیین کنند.
اینگونه تعیین قیمت برای کالایی که طی ۲۵ روز قبل در بازار عرضه نشده و شایعه گران شدن تنی ۷۰۰ هزار تومان قیر به دلیل کمبود آن در بازار نرخ آن‌را چنان گران کرده که به مرز تنی یک میلیون و۲۰۰ هزار تومان رسانده به هیچ‌وجه شیوه درستی نیست. این سخنان در حالی مطرح می‌شود که برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند شرکت‌های خصوصی به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و تکلیف سازمان حمایت مبنی بر عدم افزایش، قیرهای خود را در بازار غیر رسمی و با بهایی بالاتر به فروش می‌رسانند. چندی پیش بود که معاون اول رئیس‌جمهور از بازگشت قیمت قیر به قیمت مهر ماه گفته بود در حالی که به نقل از بخش خصوصی شرکت پالایش و پخش قیمت مواد اولیه را افزایش داده است. در شرایطی که کارگزاری‌ها می‌خواهند متناسب با افزایش قیمت مواد اولیه قیمت قیر را افزایش دهند سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان مانع از عرضه با این قیمت در بورس می‌شود. 

این در حالی است که قیر در کشور باید تنها در بورس معامله شود. اصرار بر فروش قیر با قیمت مهر ماه بدون در نظر گرفتن افزایش قیمت مواد اولیه تنها به ایجاد رانت‌ها و واسطه‌ها در بازار آزاد منجر شده که افزایش قیمت را در پی داشته است و این اصلاً به نفع مصرف کننده نیست اما با علم به این موضوع سازمان حمایت از مصرف کنندگان قصد پایان دادن به این وضع را ندارد.


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.