تعلیق روابط سرزمین سرد با تهران/پرونده

سید صادق روحانی: کامبیز شیخ حسنی، کاردار ایران در اتاوا در راس گروه دیپلماتیک کشورمان است.

کانادا کشوری در شمال قارهٔ آمریکای شمالی و دومین کشور پهناور جهان است که بخش زیادی از خاک آن به دلیل سرمای هوا و نزدیکی به قطب شمال، خالی از سکنه‌است.
کانادا جمعه گذشته با اعلام تعلیق روابط دو کشور به دیپلمات‌های ایرانی مقیم این کشور فرصت داد که ظرف ۵ روز خاک کانادا را ترک کنند. البته قبل از آن خبرگزاری رویترز با اعلام تعطیلی سفارت کانادا در تهران این فرایند را آغاز کرده بود.

یک روز پس از اعلام این خبر معاون کنسولی وزارت امورخارجه از اقدام خارج از عرف دیپلماتیک وزارت خارجه کانادا در اعلام تعلیق روابط به سفارت ایران خبر داد و گفت: یک مقام دست سوم برای ابلاغ تصمیم کانادا به سفارت ایران در اتاوا رفت. [ایــــنـــجـــا

نام کانادا از کلمه قدیمی Kanata به معنی «دهکده» و یا «سرپناه» می‌آید. در سال ۱۵۳۵، ساکنین این منطقه که اکنون با نام شهر کبک شناخته می‌شود، از این کلمه استفاده کردند تا نشانی این محل را به ژاک کارتیر که مقصدش به سمت دهکده استاداکونا بود، بدهند.کارتیر کلمه کانادا را هم برای آن دهکده و هم کل منطقه‌ای که در آن زمان به آن دونا کونا می‌گفتند استفاده می‌کرد. در سال ۱۵۴۷ در نقشه‌ها نیز با همین عنوان کانادا شناخته شد.

جان بیرد وزیر خارجه کانادا دلیل این تصمیم را آنچه حمایت تهران از نظام سوریه خواند، اعلام کرد. بلافاصله پس از این خبر نیز رامین مهمانپرست سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران گفت در اولین فرصت واکنش مناسب را خواهیم داشت.  [ایــــنــــجـــــا].

اما این تنها واکنش دولت ایران نبود. یک روز پس از آنکه مهمانپرست وعده داد طی یک بیانیه به اقدام دولت کانادا واکنش نشان خواهیم داد این وعده محقق شد و وزارت امور خارجه کشورمان در بیانیه‌ای صراحتا اعلام کرد که دولت کانادا مسوول سلامت پرسنل سفارت ایران در اتاواست. همچنین در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: دولت کانادا برخلاف همه اصول انسانی، در این دوره حداکثر تلاش خود را برای تشدید فشار به هموطنان مقیم کانادا انجام داد. اقدامات متعدد دولت هارپر علیه ملت ایران مانند بستن بخش کنسولی سفارت کانادا در تهران، بستن حساب‌های بانکی شمار زیادی از هموطنان مقیم کانادا، منع انتقال پول برای دانشجویان ایرانی مقیم این کشور و … از جمله همین اقدامات است.
نمایندگان ملت هم که روز یکشنبه میزبان علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه بودند علت این اقدام دولت کانادا را از وی جویا شدند که وی در پاسخ گفت: کشور کانادا در سیاست خارجی تحت تاثیر تحرکات صهیونیست‌ها است.[ ایـــنـــجــــا]. دولت کانادا که چند روز پس از برگزاری موفق اجلاس عدم تعهد اقدام به تعلیق روابط به ایران کرده بود مورد تقدیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی قرار گرفته بود.
آخرین واکنش رسمی ایران نیز به اقدام دولت کانادا را یک بار دیگر رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران اعلام کرد و آن را اقدامی غیر حرفه‌ای عنوان نمود. [ایـــنـــجـــا] دستیار ویژه وزیر خارجه ایران هم‌چنین در گفت و گویی با اشاره به اینکه مسوولان دولت کانادا با این اقدامات شرایطی برای ایرانیان مقیم این کشور می خواهند به‌وجود بیاورند که موجب نارضایتی هموطنان ما شود تصریح کرد: «سعی می شود خدمات کنسولی به بهترین شکل از سوی جمهوری اسلامی برای هم میهنان‌مان در کانادا صورت گیرد.»
۲۷۲۱۹


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.