تعهد اخلاقی به نوازندگان ارکستر سمفونیک دارم

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

شهداد روحانی اعلام کرد:

موسیقی > نشست– گروه ادب و هنر- ندا انتظامی:
نشست سوئیت سمفونی خلیج‌فارس بیش از ‌آنکه جلسه‌ پرسش و پاسخ اهالی رسانه با شهداد روحانی باشد، تبدیل به جلسه‌ای شد که به مشکلات نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران پرداخت.

دامنه گسترده اعتراضات به اندازه‌ای شد که شهداد روحانی در آخر نشست خطاب به خبرنگاران گفت: «من همواره از خواسته‌های به‌حق نوازندگان ارکستر سمفونیک حمایت می‌کنم، من هم از شرایط حاکم بر ارکسترها ناراضی و ناراحت هستم، اما تصمیم‌گیرنده نیستم و روزشماری می‌کنم که این مشکلات حل شود.»

داستان اعتراض نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران داستان دنباله‌داری است که برخلاف گفته‌های مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هرگز پایان نیافته است و اجرای این ارکسترها منوط شده به اجرای مناسبتی و اجرا در جشنواره‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. شاید به همین سبب است که نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران که زمزمه اجرای سوئیت سمفونی خلیج‌فارس را در جشنواره موسیقی مقاومت شنیده‌اند تصمیم گرفته‌اند تا حل‌نشدن حقوق معوقه این ارکستر در این جشنواره شرکت نکنند تا مدیران وزارت فرهنگ، ارشاد اسلامی نگویند که ارکسترهای این وزارتخانه روزهای پرکاری را تجربه می‌کنند اما به‌نظر می‌رسد که مدیران دفتر موسیقی از برگزار‌کنندگان سوئیت سمفونی خلیج‌فارس خواسته‌اند که همزمان با جشنواره موسیقی مقاومت اجرای خود را در برج میلاد داشته باشند.

برنامه‌ای که از ماه‌ها قبل زمان آن با توجه به زندگی شهداد روحانی در خارج از کشور و بدون اطلاع از زمان برگزاری جشنواره موسیقی مقاومت هماهنگ شده بود. حمید اسفندیاری، مدیر نشر باربد و مؤسس این ارکستر خصوصی ضمن اعلام علاقه قلبی‌اش به مقوله دفاع‌مقدس اعلام کرد: الفت خودم و همکارانم در این اجرا را با جریان دفاع‌مقدس به هیچ عنوان کتمان نخواهم کرد زیرا اعتقاد دارم ما به آن ایام ارزشمند مدیونیم و باید در هر زمانی دین خود را به این جریان ارزشمند جنگ ادا کنیم. اگرچه مسئولان برگزاری این کنسرت مصرانه تأکید دارند که این یک پروژه ملی است و از کمک‌های بخش دولتی برخوردار نیست اما در این نشست اعلام شد که علیرضا پاشایی مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد و بابک رضایی دبیر اجرایی جشنواره موسیقی مقاومت از آنها خواسته‌اند که زمان اجرای خودشان را که همزمان با جشنواره موسیقی مقاومت است تغییر ندهند و این اجرا در ایام جشنواره روی صحنه برود. سوئیت سمفونی خلیج‌فارس ۲ سال پیش توسط شهداد روحانی به سفارش انجمن موسیقی هرمزگان نوشته شد که بخشی از آن در اردیبهشت‌ماه سال ۹۱با همکاری نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت اجرا شد. شاید گله نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران به اجرای این کار توسط آنان در سال قبل برمی‌گردد. روحانی دراین باره اعلام کرد: زمانی که یک طرف قرارداد به تعهدات خودش عمل نکند، در حقیقت قرارداد قانونی نیست و باطل شده‌است. به همین سبب وقتی بخش خصوصی برای ضبط و اجرای این اثر پا پیش گذاشت، من هم موافقت کردم.

آن طور که آهنگساز و رهبر این ارکستر اعلام می‌کند این اثر در قالب ۱۲قطعه موسیقایی با موضوع خلیج‌فارس و محیط‌زیست این منطقه معرفی‌کننده ماهیت یکی از مناطق زیبای طبیعت خلیج‌فارس است. سوئیت سمفونی خلیج‌فارس درصورت دریافت مجوز از دفتر موسیقی ۲۴و ۲۵مردادماه در مرکز همایش‌های برج میلاد روی صحنه می‌رود. آنطور که نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران اعلام کرده‌اند با این ارکستر همکاری نخواهند کرد. با این حال محمدحسین تفرشی مدیراجرایی و برگزار‌کننده این ارکستر با ابراز ناراحتی از شرایط ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی اعلام کرد: مملکت ما احتیاج مبرم به ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک دارد و به‌نظر من هر چه قوی‌تر باشد به‌طور حتم شاهد اتفاقات بسیار مثبتی در عرصه موسیقی خواهیم بود. ولی دوستان نباید عنادی با فعالیت‌های بخش خصوصی در حوزه موسیقی داشته باشند چرا که اصلا قرار نیست این ارکستر‌ها جایگزین ارکستر سمفونیک و ملی شوند بلکه چنین مجموعه‌هایی آمده‌اند که تقویت‌کننده تشکل‌های هنری و هنرمندان باشند.

شهداد روحانی که پیش ازاین بارها به دعوت انجمن موسیقی ایران به‌عنوان رهبر مهمان در ارکستر سمفونیک تهران حضور داشته است و در این مدت بارها شاهد مشکلات نوازندگان این ارکستر بوده و حتی روزی را به یاد دارد که نوازندگان درحالی‌که مخاطبان در سالن حضور داشتند به‌دلیل معوقه‌های پرداخت نشده از اجرا رفتن اجتناب کردند در مورد شرایط نوازندگان ارکسترهای زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام اینکه مشکل کار در اینجا بود که سفر او به ایران برای اجرای برنامه با مشکلاتی که برای آنها پیش آمده همزمان شد، اعلام کرد: «قدرت اجرایی ندارم، فقط به نوازندگان ارکستر سمفونیک تعهد اخلاقی دارم.»


RSS
منبع: همشهری
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.