تعویض موتور برای بقا در ایران

جام جم آنلاین: ابرشهرهای امروزی با مشکل انفجار جمعیت، آلودگی هوا، سروصدای فراوان و از همه مهم‌تر ترافیک وحشتناک و جای پارک ناکافی برای هزاران هزار خودرویی که در آنها تردد می‌کنند، روبه‌روست.

به همین دلیل سال‌هاست سازندگان خودرو در سراسر جهان کلاس خاصی از اتومبیل را تولید می‌کنند که به خودروهای شهری مرسوم است. این خودروها، کوچک، کم‌مصرف، سبک و کم‌سروصدا بوده و برای مصارف داخل شهر مناسب است. تاریخچه ساخت اتومبیل‌های کوچک شهری به کمی بعد از جنگ جهانی دوم و بلافاصله پس از مشاهده موفقیت جهانی قورباغه معروف فولکس واگن برمی‌گردد. در آن زمان بحران جهانی پس از جنگ و اقبال عمومی به خودروهای ارزان‌قیمت باعث شد اتومبیل‌های کوچک، ساده، کم‌مصرف و ارزانی مثل مینی‌ماینر قلب بسیاری را به تپش وادارد، اما جنبش خرید اتومبیل‌های شهری با افزایش سطح درآمد مردم افول نکرد. در سال‌های دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی و وقتی که نخستین نشانه‌های آلودگی زیستی و گرمایش جهانی داشت ، چهره زشت خود را به مردم نشان می‌داد، موج جدیدی از توجه به خودروهای کوچک به‌راه افتاد. در این میان جوانانی که بتازگی روی پای خود می‌ایستادند و توان خرید خودروهای بزرگ و گران‌قیمت را نداشتند به این جنبش پر و بال تازه‌ای دادند و اینچنین شد که کلاس خودروهای شهری به یکی از کلاس‌های مقبول جهانی تبدیل شد.

در این میان ، ایرانیان از همان نخستین روزهای ورود خودرو به کشورشان شاهد نمونه‌های موفقی از این گونه خودروها بودند. ژیان و رنو۵، ۲ نمونه‌های قدیمی هستند که رنو ۵ تا همین امروز هم با تغییر اندکی در نمای بیرونی و تغییرات وسیع در محفظه موتور، تولید و فروخته می‌شود. شاید بتوان پراید تولیدی سایپا را نیز در همین دسته خودروهای شهری به حساب آورد که در زمان خودش کولاکی به‌پا کرده بود و هنوز هم طرفداران بسیاری دارد. دوو ماتیز و ام.وی.ام ۱۱۰ نمونه‌های مدرن‌تری از این گونه خودروهای شهری و کوچک هستند که جوانان ایرانی نخستین تجربه رانندگی خود را با این دو خودرو در خاطر ضبط کرده‌اند.

اما اگر شما هم یکی از عاشقان صنعت خودرو باشید حتما در این یکی دو سال اخیر موجود کوچک عجیبی به نام لوبو از کشور چین توجه شما را در خیابان‌های شهرتان به خود جلب کرده است. لوبو دومین تلاش یک شرکت خودروساز ایرانی برای حفظ بازار پر طرفدار خودروهای شهری است که با سر و صدای کمی وارد ایران شد تا با چرخش چرخ‌های کوچکش، تلاشی برای تحقق شعار حفاظت از محیط زیست باشد. اما این نام عجیب و ناشناخته، تولیدکننده عجیب‌تر و ناشناخته‌تری نیز دارد که حتی تلفظ صحیح اسمش هم برای ایرانی‌ها مشکل است. هافی (HAFEI) که نام رسمی آن، شرکت با مسوولیت محدود گروه صنایع خودروسازی هاربین اچ.اف است، پیشینه اسرارآمیزی دارد که هرچه دنبال اطلاعات درباره آن بچرخید، منابع کمتری به دست می‌آورید. این مجموعه گویا ابتدا یک تشکیلات صنعتی نظامی وابسته به نیروی هوایی کشور چین بوده است که بعدها به تولید انواع کامیونت و ون برای مصارف نظامی روی آورده و حالا هم یکی از خودروسازان بزرگ چینی است.

ظاهر و باطن هافی لوبو

اما آنچه مهم است این‌که ۱۰ سال پیش لوبو توسط این شرکت اسرارآمیز برای اولین بار به دنیا معرفی شد تا با آن ظاهر عجیب و مثلثی شکلش و آن چراغ‌های عقب نامتعارف، ملغمه‌ای از خودروهای معروف دنیا را به یادتان بیاورد. اما آنچه حتما تعجب‌برانگیز است آن که این خودرو را تیم طراحی پینین فارینا از کشور ایتالیا طراحی کرده است. یعنی همان تیمی که برای شرکت‌های خودروساز معروفی مانند کادیلاک، ولوو، فیات و در نهایت تعجب فراری، محبوب‌ترین خودروهایشان را طراحی کرده بود. اما به قول نویسنده و راننده آزمایشی معروف مجله ماشین آفریقای جنوبی، فورچیون کوکی، گویا مهندسان پینین فارینا کار طراحی این خودرو را به منشی خود سپرده‌اند تا آن را در وقت ناهار و هنگام صرف غذا طراحی کند. شاید هم طراحی عجیب و مدرن طراحان پینین فارینا به مذاق مدیران هافی خوش نیامده و آنها قلم را برداشته‌اند و چند جایی از طرح را به سلیقه خودشان عوض کرده‌اند. هر اتفاقی که افتاده باشد این خودرو نشانی از طراحی مسحورکننده شرکت مشهور پینین فارینا را در خود ندارد. اما نباید از حق گذشت که آن چراغ‌های مثلثی عقب که در صندوق را به شکلی زیبا برش داده‌اند، چشم‌ها را به سمت خود جذب می‌کند و چراغ‌های جلو همراه سپر زیبای لوبو، جذابیت خاصی به نمای روبه‌روی این خودرو داده است.‌ داخل خودرو در نگاه اول مسحورکننده است. همه نشانگرهای این خودرو مشابه تویوتا یاریس در وسط داشبورد نصب شده است. صندلی‌ها و تزئینات داخلی به رنگ روشن است که در کنار چیدمان خوب داخلی باعث شده فضای مناسبی در دسترس سرنشینان جلو و عقب لوبو باشد. همه کارشناسان اذعان دارند وقتی سوار لوبو می‌شوید از پیشداوری خود درباره کوچک بودن این اتومبیل چینی شرمنده خواهید شد. داخل لوبو زیباست و ‌ چند ثانیه‌ای شما را مبهوت خود خواهد کرد. اما خوب که دقیق می‌شوید نشانه‌های یک خودروی ارزان‌قیمت، شوق و ذوق اولیه شما را به خاکستر تبدیل می‌کند. همه‌چیز بیش از اندازه پلاستیکی به نظر می‌رسد، اما هنوز به بدی پراید نیست. اما اگر کمی دلسرد شده‌اید باید به لیست بلندبالایی از تجهیزات نصب شده روی این خودرو اشاره کنیم که مشابهش روی هر اتومبیل دیگری قیمت آن را به آسمان می‌برد. فرمان هیدرولیک، قفل مرکزی، کیسه هوا، بالابر برقی شیشه‌های جلو، ترمز ABS و بسیاری دیگر از امکانات مدرن، این اتومبیل کوچک را به انباری از فناوری تبدیل کرده است.

لوبو در ایران می‌ماند

عرضه لوبو در ایران از اواخر سال ۸۸ و باقیمت ۵/۱۰میلیون تومان آغاز شد که تا اواخر سال گذشته به نزدیکی‌های ۱۲ میلیون تومان رسید. اما آنچه در واپسین روزهای سال ۱۳۹۰ آینده این کوچولوی چشم‌بادامی را مه‌آلود کرد، درز خبرهایی مبنی بر احتمال توقف تولید این خودرو به دلیل نداشتن استاندارد یورو۴ بوده است.

اواسط فروردین‌ماه موفق شدیم با رضا ظروفیان، مدیر فروش خودروسازان بم از زیرمجموعه‌های خودروسازی کرمان صحبت کوتاهی درباره شائبه توقف تولید این خودرو در ایران داشته باشیم. ظروفیان در پاسخ ضمن اشاره به اتمام مهلت پروانه قبلی تولید هافی لوبو تا پایان فروردین‌ماه اشاره کرد که اقدامات و آزمایشات لازم در خصوص کسب گواهی یورو۴ برای این خودرو از مدت‌ها قبل در دست اجرا بوده، اما هنوز به نتیجه نرسیده است. با این حساب وی مطمئن بود تولید این خودرو در ایران متوقف نخواهد شد. در پیگیری‌های بعدی برای کسب خبر از سرنوشت ادامه تولید این خودرو سامان فیروزی، مدیرعامل مجموعه خودروسازی کرمان اظهار کرد تولید این خودرو متوقف نخواهد شد و نهایتا تا پایان بهار مجوز یورو۴ برای هافی لوبو با تعویض موتور آن به نمونه جدیدتری اخذ خواهد شد. این موضوع می‌تواند برای دوستداران این خودروی کوچک و کم‌مصرف خوشحال‌کننده باشد.

در صحبت‌های کوتاه و گذرا با دارندگان هافی لوبو در سطح شهر، بندرت با عدم رضایت روبه‌رو می‌شوید. البته طبیعی است آدمی روح بلندپروازی دارد اما به قول معروف هر چقدر پول بدهی آش می‌خوری. در مقایسه با خودروهای هم‌قیمت در ایران، هافی لوبو حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این خودروی کوچک مخصوصا بسیار مورد توجه جوانان و بانوان ایرانی قرار گرفته است و آنها از داشتن یک ماشین زیبا و متفاوت که می‌توانند براحتی آن را در یک جای کوچک پارک کنند و از همه مهم‌تر کارت سوختشان را یکدفعه نمی‌بلعد، خیلی راضی به نظر می‌رسند.

بررسی فنی هافی لوبو

آنچه در این خودرو قطعا شما را شگفت‌زده خواهد کرد سیستم تعلیق بی‌نظیر آن است که به لوبو پایداری و چسبندگی خاصی اعطا کرده تا هنگام رانندگی از فرمان‌پذیری و حرکت بی‌نظیر اتومبیلتان سر پیچ‌های تیز و جاده‌های ناهموار لذت ببرید. این ویژگی برتر هافی لوبو، مرهون طراحی و کار درخور تقدیر شرکت انگلیسی لوتوس است که شاسی و سیستم تعلیق این خودروی کوچک شهری را طراحی کرده است. اما اگر از فرمان‌پذیری لوبوی خودتان به وجد آمده‌اید باید اخطار دهیم که تست‌های تصادف این خودرو نشان می‌دهد در تصادم از روبه‌رو و یا پهلو، سرنشینان در معرض خطر زیادی قرار دارند. احتمال آسیب به سینه و مخصوصا زانو در تصادم از روبه‌رو با لوبو بسیار زیاد است. بنابراین اگر مالک یک لوبو هستید به شما توصیه می‌کنیم به کیسه هوای خودروی چینی خودتان دل خوش نکنید و با احتیاط رانندگی کنید.

لوبو، خودروی سبکی است که با حدود ۹۰۰ کیلوگرم وزن و داشتن یک موتور ۴ سیلندر ۱/۱ لیتری با ۱۶ سوپاپ که ۶۵ اسب بخار قدرت خالص تولید می‌کند، شتاب و سرعت مناسبی به شما هدیه می‌دهد.

مصرف این خودرو در کاتالوگ‌هایش ۵/۵ لیتر در هر یکصد کیلومتر قید شده، اما بیشتر مصرف‌کنندگان روی محدوده ۶ تا ۵/۶ اتفاق نظر دارند. حتی با حساب این اختلاف، باز هم لوبو اتومبیل کم‌مصرفی است که خانواده‌های جوان را راضی نگه خواهد داشت، البته اگر نخواهند با لوبوی کوچکشان اسباب‌کشی کنند. صندوق‌عقب لوبو مثل ماتیز یا ام. وی.ام ۱۱۰ بسیار کوچک است و بیشتر برای خرید عصرگاهی از فروشگاه محل طراحی شده تا سفر چند روزه به این شهر و آن شهر.

شهرام یزدان‌پناه / گروه دانش


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.