تعویض و صدور الکترونیکی شناسنامه، از ماه آینده

۴ م دیماه ،

مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور گفت: از ماه آینده، تعویض و صدور المثنی شناسنامه، تغییر نام خانوادگی و استعلامات هویتی، الکترونیکی انجام خواهد شد.

محسن اسماعیلی در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر با اشاره به آرشیو صد و دو میلیون سند سجلی و بارگذاری ۸۵ میلیون اطلاعات سجلی اشخاص در پایگاه اطلاعاتی ثبت احوال کشور از سال ۸۹ تاکنون افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی ثبت احوال، با بهره مندی از آرشیو الکترونیکی بخشی از خدمات نظیر تعویض و صدور المثنی، تغییر نام و نام خانوادگی، پاسخگویی به استعلامات هویتی مراجع قضایی و دستگاهها ، در کمترین زمان و هزینه و همچنین به سهولت انجام خواهد شد. 
وی گفت: با اجرای طرح الکترونیکی شدن خدمات سجلی، درخواست کنندگان می توانند بدون مراجعه به محل تولد و یا محل صدور شناسنامه، از خدمات مختلف سجلی بهره مند شوند.
مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور، همچنین با اشاره به برنامه های راهبری این سازمان در ثبت ولادت و وفات به هنگام گفت: با همکاری ۴۰ هزار ثبت یار، استقرار ماموران در بیمارستان ها و آرامگاه ها و همکاری شبکه اعلام وقایع حیاتی، میزان ثبت به هنگام ولادت در مدت ۹ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از ۹۲درصد به ۹۶ درصد و میزان وفات از  ۵  / ۸۹ درصد به ۹۳درصد رشد داشته است.
اسماعیلی افزود: تا پایان برنامه پنجم توسعه، میزان ثبت به هنگام ولادت و وفات بر اساس استانداردهای بین المللی به ۹۸درصد خواهد رسید .
وی الکترونیکی کردن آرشیو اسناد هویتی را از برنامه های دیگر سازمان ثبت احوال برشمرد و گفت: در طول ۹۴سال عمر ثبت احوال، ۱۲۶میلیون سند ولادت و فوت ایرانیان در ۵۰۰ اداره ثبت احوال به صورت فیزیکی نگهداری می گردد که در یک فرایند الکترونیکی در حال آرشیو است.
اسماعیلی دربارهٔ تعویض شناسنامه نیز گفت: هم اکنون، سالانه یک میلیون شناسنامه اشخاص بالای ۱۵سال ، دو میلیون شناسنامه در بخش صدور المثنی، تعویضی و اصلاح مشخصات صادر می گردد.
وی با اشاره به اینکه برای تعویض شناسنامه فراخوانی داده نشده است، افزود : شناسنامه های تازه با اتقان اسناد هویتی و با امکان ضد جعل بودن و همچنین با صحت مندرجات به تدریج در یک فرایندی هماهنگ تعویض می گردد.


IRIBNews RSS TopNews
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.