تعیین تکلیف «حج» در شورای عالی

رییس سازمان حج و زیارت درخواست کرد شورای عالی حج برای بررسی وضعیت حج تمتع تشکیل جلسه دهد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، ریاست شورای عالی حج با رییس‌جمهور است و نماینده مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت، وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور خارجه، کشور، اقتصاد و راه و شهرسازی، و رییس سازمان حج و زیارت از دیگر اعضای آن هستند.

تعلل عربستان در اعلام موضع نسبت به برگزاری حج تمتع در شرایط شیوع ویروس کرونا باعث شد رییس سازمان حج و زیارت درخواست تشکیل جلسه این شورا را مطرح کند.

تا کنون کشورهای اندونزی و هند حضورشان را در حج لغو کرده‌اند، ‌جمع زیادی از زائران تایلندی نیز تصمیم گرفته‌اند یا سال دیگر به حج بروند و یا کلا انصراف بدهند. با این حال دولت عربستان هنوز مواضع رسمی خود را در ارتباط با حج تمتع اعلام نکرده است. خبرگزاری رویترز اما روز گذشته به نقل از دو منبع آگاه به موضوع حج در عربستان گزارش کرد: دولت سعودی در نظر دارد تنها تعداد اندکی را به عنوان امری نمادین برای حج بپذیرد و محدویت‌هایی نظیر محدویت سنی و بررسی‌های بیشتر پزشکی را اعمال کند.

همچنین به نقل از  یک منبع مطلع گزارش شد که احتمالا از هر کشور ۲۰ درصد سهمیه زائران پذیرفته شود. اما برخی منابع از فشار برخی مقام‌ها برای لغو مراسم حج که از اواخر ماه ژوییه (اوایل تابستان) آغاز می‌شود، خبر داده‌اند.

علی‌رضا رشیدیان، رییس سازمان حج و زیارت کشورمان نیز نسبت به این بلاتکلیفی، در شرایطی که کمتر از یک ماه دیگر تا برگزاری حج باقی مانده، ابراز نارضایتی کرده و در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت گفت است: در جلسه شورای عالی حج احتمالات و سناریوهای مختلف درباره حج آینده مطرح خواهد شد.

به گفته او، امور اجرایی حج از جمله ثبت نام  و معاینات زائران ایرانی و سازماندهی کاروان‌ها طبق روال گذشته پیگیری شده است و اگر عربستان در روزهای آینده اعلام کند برای پذیرش زائران مشکلی ندارد ایران برای اعزام حجاج به سرزمین وحی آمادگی دارد.  

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ هم گفته است: در صورت اعلام رسمی موضع عربستان، مجموعه حج و زیارت با ستاد ملی مبارزه با کرونا، در موضوع حج آینده اقدام خواهد کرد.

همچنین دکتر سیدعلی مرعشی ـ سرپرست مرکز پزشکی حج و زیارت ـ در آن نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج گفته که با استفاده از کارشناسان خبره وزارت بهداشت، دستورالعمل‌های بهداشتی برای بخش‌های مختلف تهیه شده است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.