تعیین حدود ۱۰ محور اولویت‌دار برای توسعه همکاری ایران و چین

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه ارتباط ایران با چین در حوره علم، فناوری، اقتصاد دانش بنیان و آموزش عالی، گفت: در این راستا ۱۰ حوزه اولویت‌دار برای توسعه این ارتباط در چارچوب نقشه جامع علمی کشور تعیین شده است.

به گزارش ایسنا دکتر منصور کبگانیان امروز در حاشیه یکصد و سی و هفتمین جلسه شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه اعضا بر اساس پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری و مجازی در این جلسه مشارکت داشتند، افزود: توسعه همکاری ایران و چین اولین موضوع مطرح در این جلسه بوده است.

وی با بیان اینکه پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری ارتباط ایران و چین ارتقای جدی یافته است، اظهار کرد: بخش مهمی از این  ارتباطات می‌تواند در حوزه علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان باشد و در این راستا رییس جمهور چین به دکتر لاریجانی نماینده مقام معظم رهبری پیشنهادی در زمینه شروع همکاری‌های ایران و چین در حوزه آموزش عالی ارائه کرد، از این رو در این جلسه نمایندگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و روسای دانشگاه مهم و برتر کشور حضور یافتند.

کبگانیان با بیان اینکه در این جلسه پیشنهاداتی در زمینه توسعه ارتباط دو کشور در حوزه آموزش عالی ارائه شد، خاطر نشان کرد: در این جلسه مقرر شد که پیشنهادات جمع آوری شده در این جلسه در کمیسیون همکاری‌های علمی بین المللی به صورت مدون نهایی شود.

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برخی از پیشنهادات ارائه شده در این جلسه، یادآور شد: در این جلسه پیشنهاد شد که حتما فراتر از بورس همکاری‌ها ارتقا یابد و در صورتی که تبادل دانشجو از طریق بورس است در این همکاری در مقاطع تحصیلات تکمیلی و دوره‌های تخصصی و یا دوره‌های کوتاه مدت فرصت مطالعاتی باشد.

وی با تاکید بر اهمیت توسعه همکاری‌های ایران وچین در حوزه دوره‌های تخصصی، اضافه کرد: با توجه به پیشرفت‌های فناوری و صنعتی کشور چین، فرصت خوبی برای ایران خواهد بود که در این زمینه نهادهای مسوول و معاونت علمی مسوول شدند که در چارچوب سیاست‌های نقشه جامع علمی کشور این همکاری را توسعه دهند.

وی با بیان اینکه همکاری ایران با چین در حوزه‌های خاص خواهد بود، در این باره توضیح داد: از ۶ ماه قبل که اقدام در این زمینه به ما واگذار شد، ما کمیته‌ای در این زمینه ایجاد کردیم و ضمن آنکه دکتر لاریجانی از ما خواسته بود که با همه دستگاه‌های مربوط همکاری‌های لازم را داشته باشیم و بر اساس اولویت‌های نقشه جامع علمی کشور، حدود ۱۰ حوزه اولویت دار برای این همکاری در نظر گرفته شد که هوش مصنوعی یکی از آنها است.  

اختصاص سهمیه برای بهیاران

کبگانیان موضوع مطرح دیگر در این جلسه را درخواست وزارت بهداشت در زمینه تخصیص سهمیه برای بهیاران در آزمون سراسری ذکر کرد و گفت: اعضا در این جلسه نکات و موضوعاتی را در این زمینه مطرح کردند و از سوی دیگر از آنجایی که ساماندهی کلیه سهمیه‌ها در دستور کار ستاد اجرایی نقشه جامع علمی کشور است، قرار شد که این موضوع نیز در کنار ساماندهی سایر سهمیه‌ها دیده شود.

وی ادامه داد: این موضوع در حال حاضر مراعا گذاشته شده است.

پذیرش دکتری تخصصی در دانشگاه‌ها

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی آخرین دستور این جلسه را پذیرش دانشجو در دوره دکتری تخصصی در دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: دانشگاه‌های مطرح به طور مرتب نارضایتی خود را از نحوه پذیرش دانشجو در دوره دکتری تخصصی اعلام می‌کردند.

وی با بیان اینکه پذیرش در این دوره‌ها کیفیت لازم را ندارند، ادامه داد: در این جلسه دو راهکار ارائه شد که یکی از آنها راهکار کوتاه مدت است که تا زمان انتشار کتابچه‌های سازمان سنجش آموزش کشور در سال ۱۴۰۰، این راهکار کوتاه مدت به دلیل تعجیل وزارت علوم،  اجرایی شود.

کبگانیان اظهار کرد: راهکار دیگر این است که برای کل پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی به ویژه در مقطع دکتری برنامه‌ریزی‌های کلانی به‌منظور ساماندهی پذیرش در این دوره تدوین شود؛ چرا که دانشگاه‌های برتر کشور از وضعیت پذیرش دانشجو در این مقطع راضی نیستند.

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در این جلسه همه اعضا موافقت کردند که در ساماندهی پذیرش این دوره تعجیل شود؛ از این رو مصوب شد که به دانشگاه‌ها اجازه داده شود تا نسبت به تعیین حد نصاب مرحله دوم آموزش در پذیرش دانشجوی دوره دکتری اقدام کنند.

وی تاکید کرد: ما اطمینان داریم که این مصوبه به مقدار زیادی دانشگاه‌ها را راضی خواهد کرد و آنها قادر خواهند بود که دانشجویان با کیفیت را جذب کنند و به زودی مراحل ابلاغ آن با همکاری وزارت علوم، بهداشت و سازمان سنجش اجرایی خواهد شد.

کبگانیان خاطر نشان کرد: علاوه بر آن درخواست ما از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این بود که در مدت کوتاه یک ماهه طرح جامع ساماندهی آزمون تحصیلات تکمیلی به ویژه دوره دکتری را به ما تحویل دهد تا ما مراحل بررسی را اجرایی کنیم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.