تغذیه با شیرمادر تا ۶ ماهگی عامل کاهش آهن خون نوزادان

۲۸ آبان ،

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از خبر گزاری مهر، مزایای تغذیه با شیر مادر همواره موضوع تحقیقات متعدد و گسترده ای بوده اما تاکنون کمتر به این موضوع پرداخته شده است که دوره تغذیه با شیر مادر بدون افزودن سایر غذاها باید در چه مدت باشد.

در اکثر تحقیقات پیشنهاد شده است که کودکان تا ۶ ماهگی از شیر مادر تغذیه کنند، اما یک تحقیق تازه نشان می دهد، کودکانی که در چها ماهگی خوردن پوره غلات را آغاز کرده اند حاوی سطح بیشتری از آهن در خون خود می باشند. این درحالی است که کودکانی که تا ۶ ماهگی صرفا از شیر مادر تغذیه کرده اند از سطح اندکی از آهن در خون خود برخوردار می باشند.

محققان اظهار داشتند که هر دو گروه از کودکان حاوی سطح کافی از آهن می باشند و هیچ تفاوتی در میزان کم‌خونی آنها گزارش نشده است.

در این تحقیق که در مجله پزشکی کودکان انتشار یافته آمده است، اهمیت بیولوژیکی سطح آهن بالاتر میان نوزادانی که غذای مکمل را در ۴ ماهگی آغاز می کنند باید مورد بررسی قرار گیرد.

در سال ۲۰۱۱، سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد خود را در زمینه تغذیه با شیر مادر را تغییر داد و اظهار داشت که نوزادان باید منحصرا در ۶ ماه اول زندگی از شیر مادر تغذیه کنند. گروه آکادمی پزشکی کودکان در آمریکا نیز پیشنهاد کرده است که نوزادان باید برای ۶ ماه اول زندگی صرفا از شیر مادر تغذیه کنند.

علت تغییر پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی فراهم کردن تغذیه بهتر برای کودکان در کشورهای کم درآمد و کشورهایی که مواد مغذی کافی برای نوزاد برخوردار نیستند، است.

محققان در این تحقیق نوشته اند که در کشورهایی با درآمد بالا، شواهد برای پیشنهاد تغذیه ۶ ماه کامل از شیرمادر مشخص نیست ازاین رو سازمان بهداشت جهانی از محققان خواسته تا آزمایشهای کنترل شده ای برای اثبات این موضوع انجام دهند. این تحقیقات درمیان اولین تحقیقاتی است که به درخواست سازمان بهداشت جهانی انجام شده است.

دراین تحقیق از مادران ۱۰۰ نوزاد در ایسلند که صرفا از شیر مادر برای تغذیه کودک خود استفاده می کردند درخواست شد تا در ۴ یا ۶ ماهگی تغذیه با سایر غذاها را آغاز کنند.

اولف اچ جانسدوتیر از دانشگاه ایرلند که ریاست این تحقیقات را برعهده داشت، رشد نوزادان در ۶ ماهگی، میزان رشد و سطح آهن آنها را اندازه گرفت.

نتایج نشان داد که سطح بالای آهن در نوزادانی ملاحظه شده که خوردن غذاهای غلاتی را از ۴ ماهگی آغاز کرده اند اما در میزان وزن و رشد هر دو گروه تفاوتهایی ملاحظه نشده است.


MehrNews Rss Feed
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.