تغذیه با شیر مادر نقش اساسی در کاهش مرگ و میر کودکان دارد

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا ، دکتر ‘ علیرضا مرندی’ روز پنج شنبه در مراسم آغاز به کار همایش سالانه انجمن پزشکان کودکان ایران و سی سومین بزرگداشت استاد دکتر محمد قریب در کتابخانه ملی افزود: برخی مسائل شاید به ظاهر کوچک باشند اما بسیار پر اهمیت هستند که توجه به آنها سلامت خانواده و جامعه را تضمین می کند.

وی با بیان اینکه والدین از نظر سلامت و پرورش کودکان نقش بسیار اساسی و مهمی دارند اظهارداشت:‌ رشته ای که متخصصان طب کودک در آن فعالیت می کنند در واقع معلمی پزشکی است بنابراین از اهمیت و ارزش زیادی برخوردار است و ما می توانیم با اقدامات اساسی و پایه ای، در عرصه سلامت نقش مهمی را ایفا کنیم.

مرندی ادامه داد: شاید رشته تخصصی اطفال مانند رشته های دیگر در پزشکی درآمد زا نباشد اما نقش و تاثیر آن در داشتن خانواده و جامعه ای سالم انکار ناپذیر است ازاین رو باید به خود ببالیم.

وی تاکید کرد: کودکان امروز آینده سازان جامعه و کشور هستند بنابراین سلامت آنها ، سلامت جامعه را به دنبال خواهد داشت و این مهم نقش و اهمیت طب کودک را محرز می کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان پزشکی گفت: طب کودکان به مانند سایر رشته های پزشکی نیاز چندانی به تجهیزات و ادوات پزشکی ندارد زیرا درصد بسیار بالایی از مشکلات کودکان با آموزش والدین و غربالگری قابل رفع است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال تحقیقات نشان داده که تغذیه با شیر مادر تا حد زیادی در کاهش مرگ و میر کودکان موثر است که این مسئله نیاز به آموزش والدین و فرهنگ سازی در جامعه دارد.

مرندی گفت: متاسفانه دانشجویان ما دچار بدآموزی شدند و گمان می کنند رشته هایی که نیاز به تجهیزات زیاد و پیچیده دارد، اساس پزشکی هستند در حالی که مطالعات نشان داده تجهیزات پزشکی کمتر از چهار درصد در سلامت افراد نقش دارد در حالی که عوامل اجتماعی مهمترین عامل هستند که به راحتی می توانند در سلامت افراد موثر باشند.

همایش سالانه انجمن پزشکان کودکان ایران، دومین نشست علمی متخصصان کودکان ایران و ترکیه و دوازدهمین کنگره پزشکان کودکان در کشورهای آسیایی و اروپایی تا دهم اردیبهشت ماه در کتابخانه ملی ایران برپا است.

علمی **۹۰۱۴**۱۶۰۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۷۵۶۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.