تغییر در اصل ۱۱۵ یعنی محدود کردن اختیارات شورای نگهبان/ منتظر تصویب نهایی مجلس هستیم

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ ۴شنبه ۱۰م آبان ۹۱،

کدخدایی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اخطار داد

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه اصلاحات پیوندی در قانون انتخابات آسیب‌زا خواهد بود، گفت: اگر بخواهیم شرایط تازهی را بر شرایط اصل ۱۱۵ قانون اساسی وارد کنیم این iبه معنای محدود شدن اختیارات شورای نگهبان خواهد بود و بنابراین مغایر با اصل ۱۱۵ قانون اساسی است.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفتگو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران در خصوص تصمیم مجلس شورای اسلامی برای اصلاح قانون انتخابات گفت: اصلاح قانون انتخابات برای کشور یک امر ضروری است.

وی افزود: iبه نظر می‌رسد که قوانین موجود با شرایط امروز ما هماهنگ نمی باش و البته نباید فراموش کنیم که این اصلاحات باید در وقت خودش و با مشورت همه دستگاه‌ها و اخذ نظرهای کارشناسی انجام شود.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ممکن است اصلاحات پیوندی آسیب‌زا باشد، تصریح نمود: در خصوص اصلاح قانون انتخابات منتظر تصویب نهایی مجلس شورای اسلامی هستیم تا نظر خود را اعلام کنیم؛ ولی آن چیزی که در رسانه‌ها مطرح شده و اگر در حوزه نظارت یا اجرا مجری مداخله داشته باشند و قانون iبه گونه‌ای باشد که مجوز دخالت را iبه مجریان دهد این ایراد و مخالفت خود را اعلام خواهیم نمود ولی تا دریافت مصوبه نهایی اظهار‌نظر‌ها در این زمینه متفاوت خواهد بود‌.

کدخدایی در پاسخ iبه این سوال که سبب اینکه شرایط سنی ۴۵ تا ۷۵ سال در اصلاحیه قانون انتخابات مطرح شده و آیا شما هم با این تغییر موافقید، افزود: ما برای تعیین رجل سیاسی و مذهبی معیار خاصی در قانون اساسی و قانون عادی نداریم‌.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه در مورد اینکه چه کسانی می‌توانند شرایط کمی برای حضور اشخاص در انتخابات نظر بدهند مورد اختلاف قرار خواهد گرفت، تصریح نمود: شورای نگهبان در قبل نظر خود را در این باره اعلام نموده است و اگر بخواهیم شرایط تازهی را بر شرایط اصل ۱۱۵ قانون اساسی وارد کنیم این iبه معنای محدود شدن اختیارات شورای نگهبان خواهد بود و بنابراین مغایر با اصل ۱۱۵ قانون اساسی است.

وی درباره اعلام‌نظر وزارت کشور درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم iبه صورت رایانه ای اظهار داشت: ما باید تدابیر iبهتر و امکانات بیشتری را برای یک انتخابات خوب و سالم و با کیفیت iبه کار گیریم.

کدخدایی با بیان اینکه این حق وزارت کشور است که نحوه برگزاری انتخابات را iبه‌صورت رایانه‌ای برگزار کند، خاطر‌نشان نمود: اگر انتخابات رایانه‌ای برگزار شود ما هم نظارتمان را رایانه‌ای خواهیم نمود.
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.