تغییر دنیای دختران

جام جم آنلاین: تا ابتدای دهه ۸۰ بیان واقعیت‌های زندگی زنان در تلویزیون تقریبا مقدور نبود. افکار عمومی آمادگی نداشت تا در رسانه‌ای پرمخاطب مثل تلویزیون برخی ناهنجاری‌های زنان به تصویر کشیده شود؛ اما اواخر دهه ۷۰ جامعه ایران با پدیده‌ای به نام دختران فراری روبه‌رو شد که مطبوعات دامنه خطر آن را افشا کرد.

شرایط به گونه‌ای شد که دیگر نمی‌شد براحتی گفت زنان و دختران ایرانی از هر نوع ناهنجاری مبرا هستند، تا این‌که در سال ۸۰ کمال تبریزی با ساخت سریال «دوران سرکشی»، پدیده دختران فراری را هنرمندانه آسیب‌شناسی کرد.

دوران سرکشی مانند یک طرح تحقیقاتی فشرده دلایل فرار دختران را از خانه به نمایش گذاشت و به خانواده‌ها هشدار داد اگر روابط خانوادگی را اصلاح نکنند، باعث فرار دختران از خانه می‌شوند و در خارج از خانه مشکلاتی سخت در انتظار فرزندان آنان است.

پخش این سریال تا حدودی دست مسوولان و مددکاران اجتماعی را برای بررسی این معضل اجتماعی باز کرد و به آنها اجازه‌داد تا این مساله را بهتر آسیب‌شناسی کنند.

دوران سرکشی، راه را برای سیروس مقدم باز کرد تا او در سال ۸۵ با سریال«نرگس» نشان دهد که زیاده‌خواهی و عصیان دختران جوان می‌تواند حتی خانواده را نابود کند.

مقدم در سریال ۵۰ قسمتی خود فرصت بیشتری داشت تا جوانب مختلف ناهنجاری در دختران و پسران را بررسی کند.

نرگس در فضای بازتری نشان داد که خانواده‌ در تربیت بچه‌ها و هدایت خواسته‌های آنها نقش مهمی دارد. بعد از نرگس راه به تصویر کشیدن مشکلات و آسیب‌هایی که دختران و زنان را تهدید می‌کند در تلویزیون بازتر شد و دیگر نمایش ارتباط بین دختران و پسران در رسانه ناهنجاری قلمداد نمی‌شد.

حسین سهیلی‌زاده با ساخت سریال فاصله‌ها، باز هم نشان داد که زیاده‌خواهی دختران می‌تواند برای این قشر از جامعه خطرناک باشد.

او در فاصله‌ها نشان داد که دختران جوان برای رسیدن به بلند‌پروازی‌های خود معمولا ساده‌ترین راه را انتخاب می‌کنند. ساده‌ترین راه می‌تواند به خلافکاری هم منجر شود. شخصیت زن سریال فاصله‌ها به‌عقوبت دردناکی گرفتار شد؛ عقوبتی که برای هر بیننده‌ای می‌توانست درس عبرتی فراموش نشدنی باشد.

حالا تلویزیون در ادامه نمایش خواسته‌های نامعقول دختران که انگار هر روز چهره جدید به خود می‌گیرد، سریال «تکیه بر باد» را روانه آنتن کرده است.

عاطفه (افسانه پاکرو) همه امکاناتی را که یک دختر برای موفقیت و خوشبختی می‌خواهد، دارد اما بازهم عصیان می‌کند و برای خواسته غیرمنطقی‌اش حتی از خانواده متدین، تحصیلکرده و امروزی خود عبور می‌کند.

تکیه بر باد، نشان می‌دهد آسیب‌های جدی‌تری دختران امروز را تهدید می‌کند؛ آسیب‌هایی که ریشه در روان آنها دارد و دیگر به خانواده مربوط نمی‌شود و باید مددکاران و جامعه‌شناسان ریشه این ناهنجاری روانی را در جای دیگری پیدا کنند.

طاهره آشیانی – دبیر گروه رادیو و تلویزیون


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.