تغییرروش‌ سنجش و ارزشیابی دانشجویان/امکان فارغ‌التحصیلی زودهنگام دانشجویان پزشکی در دوران کرونا

قائم مقام مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی با تأکید بر اینکه کمبود پزشک در کشور نداریم، گفت: نسبت پزشک براساس جمعیت ما شاخص مناسبی دارد و حتی ما بحث فارغ‌التحصیل کردن گروه‌های علوم پزشکی برای برطرف کردن نیاز کشور در شرایط کرونا را مورد بررسی قرار دادیم.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، دکتر علی کبیر در نشست خبری امروز که به صورت مجازی برگزار شد به تشریح جزئیات برگزاری بیست و یکمین همایش آموزش علوم پزشکی پرداخت و گفت: این همایش همراه با سیزدهمین جشنواره شهید مطهری و جشنواره ایده‌های نوین دانشجویی از ۲۰ تا ۲۳ تیرماه به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت کاملا مجازی برگزار می‌شود. در واقع می‌شود از آن به عنوان بزرگترین همایش علوم پزشکی کشور یاد کرد.

وی در ادامه افق‌های تحول و نوآوری در سده پیش رو را به عنوان محور اصلی بیست و یکمین همایش آموزش علوم پزشکی کشور دانست و گفت: در این همایش ۱۵ رویکرد همزمان برگزار خواهد شد که برگزاری کارگاه‌های قبل و حین همایش، صبحانه کاری، سخنرانی‌های اصلی، سمپوزیوم‌ها، بیان تجربیات طرح تحول آموزش، پایان‌نامه‌ها، کارگاه‌های سخنرانی، ارائه پوسترهای مجازی، مناظره، میزگرد، ارائه فرایندهای برتر و برخی برنامه‌های دیگر از جمله محورهای اصلی همایش به شمار می‌رود.

قائم مقام مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی خاطر نشان کرد: فرایندهای برتر آموزشی جشنواره شهید مطهری نیز روز جمعه ۲۰ تیرماه معرفی می‌شوند و پایان‌نامه‌های برگزیده و ایده‌های برتر دانشجویی در جلسه‌ای با حضور معاون آموزشی وزارت بهداشت معرفی خواهند شد. ضمن اینکه در یک نشست صمیمی، دانشجویان با رویکرد بیان مسائل و دغدغه‌های آموزشی خود با معاون آموزشی را بیان خواهند کرد.

دکتر کبیر با تأکید بر اینکه شاخص نسبت پزشک به جمعیت کشور شاخص مناسبی است، گفت: ما در زمینه تعداد پزشک مشکلی در کشور نداریم به طوری که توانسته‌ایم از تخصص‌های مختلف استفاده کنیم و حتی بحث فارغ‌التحصیل کردن زودتر گروه علوم پزشکی برای برطرف کردن نیاز کشور در شرایط کرونا نیز مورد بحث قرار گرفته است. در واقع در همایش آموزش علوم پزشکی بحث‌های علمی و آموزشی در گروه علوم پزشکی مورد بررسی قرار می‌گیرند و روش‌های نوین آموزش و آزمون از سوی اساتید داخلی و بین‌المللی بررسی خواهند شد.

وی همچنین در خصوص وضعیت آموزش مجازی دانشجویان علوم پزشکی در دوران کرونا نیز گفت: در این مرکز در خصوص ابعاد مختلف آموزش بحث و تبادل نظر می‌شود که مجازی‌سازی آموزش نیز یکی از این مباحث است. اگرچه این موضوع همزمان با شیوع کرونا در دانشگاه‌ها فراگیر شد اما بحث اصلی در خصوص آموزش مجازی چند سال پیش مطرح شد و دستورالعملی نیز در این خصوص به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کردیم که براساس آن دانشگاه‌ها موظف شدند تا چند سال آینده ۲۰ درصد آموزش خود را مجازی کنند که البته با شایع شدن کرونا مدیریت خوبی برای ترویج آموزش مجازی از سوی دانشگاه‌ها انجام گرفت.

قائم مقام مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی تأکید کرد: بنابراین ما باید از شرایطی که کرونا ایجاد کرد درس عبرت بگیریم و به بقای بهتر فکر کنیم و با اهتمامی که ۲۰ هزار عضو هیأت علمی علوم پزشکی داشتند ترم تحصیلی جاری به خوبی پیش رفت و در همایش آموزش پزشکی نیز کارگاه‌هایی را به منظور بررسی وضعیت آموزش پزشکی و همچنین آموزش در دوران پساکرونا تشکیل داده‌ایم که این موضوع را مورد بررسی قرار بدهند اما تصمیمات اجرایی آن در مجامع علمی گرفته نمی‌شود.

به گفته دکتر کبیر، سیزدهمین جشنواره مطهری نیز ۱۳ برگزیده دارد. در واقع هر سال در هر حیطه یک تا سه برگزیده و چند قابل تقدیر داریم که امسال تنها در یک حیطه رتبه سوم داریم و سایر حیطه‌ها برگزیدگان اول تا سوم هستند. در نهایت ۱۶ فرایند در این جشنواره برگزیده شده‌اند.

وی تأکید کرد: امسال افزایش دو برابری را نیز در جشنواره ایده‌های دانشجویی داریم و البته درباره استاد برتر علوم پزشکی نیز باید گفت شخصی که انتخاب شده است قدمت زیادی را در آموزش پزشکی دارد و این استاد برتر عصر روز شنبه ۲۱ تیرماه با حضور وزیر بهداشت معرفی خواهد شد.

قائم مقام مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی در خصوص مرجعیت علمی در حوزه علوم پزشکی نیز گفت: ما اکنون ۵۰ قطب علمی علوم پزشکی در کشور داریم که برخی از آن‌ها مرجع بین‌المللی هستند و در ژورنال بین‌المللی از اساتید ایرانی دعوت می‌شود اما این شاخص‌ها کمتر در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی دیده می‌شود. ضمن اینکه ایران از نظر جایگاه علمی بسیار جلوتر است و ما چند سال زودتر به افقی که در نظر گرفته شده بود، رسیدیم.

دکتر کبیر از برنامه وزارت بهداشت برای تغییر روش‌های سنجش و ارزیابی دانشجویان علوم پزشکی خبر داد و گفت: در این مرکز مطالعات زیادی در خصوص شیوه‌های سنجش ارزیابی دانشجویان انجام دادیم. در واقع سیاست ما این است که روش‌های ارزیابی نباید صرفا به یک آزمون پایانی خلاصه شود بلکه باید دانشجویان را در طول ترم و با شیوه‌های مختلف مورد سنجش قرار دهیم تا نمره براساس توانمندی کسب شود نه صرفا براساس قدرت حفظیات دانشجو چرا که این روش به عدالت آموزشی نزدیک‌تر است.

وی تأکید کرد: روش‌های سنجش عملکرد دانشجویان در وزارت بهداشت حتی در دوران قبل از کنکور نیز مورد بررسی قرار گرفته است به طوری که با برگزاری کارگاه‌هایی این روش‌ها را ارزیابی می‌کنیم. به طور کلی باید نگاه‌های نوین به بحث ارزشیابی در قالب فعالیت‌های کلاسی باشد و فرصت جبران واصلاح به دانشجو و استاد داده شود چرا که در بسیاری از مواقع این نمرات در سال‌های بعد بسیار تأثیرگذارتر است و روش‌های سنتی دیگر جوابگوی ارزیابی دقیق دانشجو نیست. البته در این زمینه تفاهم‌نامه‌هایی را با وزارت علوم و دانشگاه‌های دو وزارتخانه منعقد کرده‌ایم که امیدواریم اجرایی شود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.