تغییر فرهنگ با اشخاص چه ها که نمی کند…

اردیبهشت ۱۴۰۳

زیر آب زنی، تملق و دروغگویی انگار به یکی از رفتارهای داینفک بعضی از اشخاص برای رسیدن به اهدافشان تبدیل شده است که این رفتار به ظاهر زیر کانه تبعات وحشتناک و گوناگونی را به دنبال دارد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، در مرداد ماه با اشخاص به ظاهر مهربان و ارادتمند این چنین خبر می آید که این اشخاص چه مخلصان رفتار می کنند و این همه ارادت از کجا آمده است؟….
 اما غافل از اینکه پشت سر چنین رفتارهای یک دنیا داستان جور و اجور وجود دارد و بنابر فرمایش شاعر هزاران سیم و زر دادم کسی بر ما نشد مخلص تو که مفت مفت مخلص می شوی گویا نظر داری.
 
 نادر قلم بر روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  گفت: در جامعه ما عرف شده اشخاص برای اینکه موقعیتشان را حفظ کنند به اقدامات گوناگون از قبیل زیر آب زنی ،‌پاچه خواری… دست می زنند و دراز مدت یاد می گیرند که تنها راه برای دستیابی به موفقیت همین راه و روش است.
 
 به گفته وی متاسفانه امروزه این رفتارهای ناپسند منجر به پیشرفت های غیر انسانی شده است،‌برای مثال رشوه خواری در دین اسلام حرام است اما هم اکنون تحت عنوان  کادو، پول شیرینی و دیگر عناوین از این دست در جامعه رواج دارد که این اخلاق ناپسند وحشتناک است.
 
* تغییر فرهنگ با گذشت زمان

 
 به گفته قلم بر،  بروز چنین رفتارهای زشت در جامعه سبب می گردد که دیگران از این رفتار زشت الگو بگیرند برای مثال پدری که دروغ می گوید با لطبع بچه ما یاد می گیرد و بعد همان بچه به پدرش و دیگران دروغ می گوید  
 
وی خاطر نشان کرد:  در هر ۴ یا ۸ سالی که در کشور دولت عوض می گردد  الگوی مردمی هم تغییر می کند برای مثال الگو سازی دفاع مقدس و کارهای که بسیجی ها کردند بسیار ارزشمند است اما هم اکنون حتی همرزم های آنها هم دیگر به کار خود مشغول  می باشند،‌باید توجه داشت هک به مرور زمان فرهنگ ها عوض می گردد.
 
 درست دو دهه پیش در کشور ما  تجمل گرایی و خوگرفتن به زندگی اشرافی برای اکثر  مردم به عنوان یک پدیده قبیح و مفقور به شمار می آید اما هم اکنون اشخاص برای دستیابی به زندگی های آن چنانی خودشان را به آب و آتش می زنند به این ترتیب به زندگی ایده آل خود برسند.
 
* عدم صداقت در رفتارها
 
 در ادامه قلم بر از دلایل وجود صداقت در زندگی این چنین برشمرد:  اشخاص در جامعه به نوعی تربیت شده اند که اگر از کسی  ناراحت می باشند نمی دانند چگونه حرفشان را بزنند و با لعکس  به تملق و چاپلوسی با وی رفتار می کنند.
این روانشناس با بیان اینکه بنای روابط در خانواده بر پایه جمعیت است،‌خاطر نشان کرد:  اما امروزه دار جامعه شاهد کودکانی و عدم جمعیت در روابط خانوادگی هستیم واغلب اشخاص سعی می کنند خود را خوب و مطلوب نشان داده و شخصیت اصلی خود را پنهان کنند.
 
* رفتارهایی که همچون سوراخ دعا عمل می کند
 
 وی با بیان اینکه از دیر باز سر تحول  شخصیتی در کشور  این چنین بود که از مردم  رو راست و صادق به عنوان  اشخاصی بی دست و پا معرفی می شوند،  افزود:  اصولا اغلب با چاپلوسی ، زیر میزی و هزار ترفند  دیگر پیشرفت می کنند و این رفتار را به عنوان  الگو در جامعه تلقی می گردد که  دراز مدت به عنوان الگو معرفی می گردد باید تحول در جامعه به شکل بنیادی انجام شود و برای رشد فضایل اخلاقی باید از تربیت خانواده ها  آغاز کرد.
 
وی افزود: امروزه متاسفانه روابط در خانواده ها در حال کم رنگ شدن است که پس به این ترتیب باید انتظار داشت که رفتار بد در جامعه به عنوان رفتار خوب مورد استقبال همگان قرار گیرد،  برای مثال در دوران کودکی جهان پهلوان تختی برای اغلب جوانان اسوه جوانمردی بود اما هم اکنون جایگزین این و فرد را جوانانی گرفته اند که در باشگاه ها به زور قرص و بو دهان مختلف بازروهایشان را بزرگ کرده اند./ف


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.