تغییر فقط خواست کروش است! / سن بالاها کم‌ می‌دوند

 نمایش تیم‌ملی در بازی با قطر نه‌تنها دلچسب نبود، بلکه آزاردهنده بود. تیم‌ملی مستحق کسب همان یک امتیازی بود که گرفت و به تعبیر یکی از روزنامه‌ها تیم‌ملی در این دیدار دو امتیاز بازی با ازبک‌ها را پس داد!

چرا تیم‌ملی این‌گونه بازی می‌کند؟ ایراد از کروش است؟ پاسخ سؤال دوم خیر است. کروش مربی بادانش و باتجربه‌ای است، فوتبال را خوب می‌فهمد و در تیم بزرگی چون منچستر معمار بوده. اینکه چرا او نتوانسته تیم‌ملی را متحول کند، سؤالی است که می‌تواند پاسخ‌های متفاوتی را به همراه داشته باشد. شاید بهتر باشد این جمله کروش را مرور کنیم که به دستیاران خود گفته: آمده بودم فوتبال ایران را تغییر دهم اما دارم خودم تغییر می‌کنم…

نمایش تیم‌ملی در بازی با ازبک‌ها و قطر مؤید این مطلب است که ملی‌پوشان از نظر بدنی اصلاً آماده نبودند! ملی‌پوشان بعد از فارغ شدن از بازی‌های باشگاهی یکراست به اردوی تیم‌ملی رفتند و خستگی ناشی از لیگ‌برتر در ساق‌‌های آنها مشهود است. این یک واقعیت ملموس است، بازیکنان در باشگاه‌ها خوب و به اندازه کافی تمرین نمی‌کنند و طبیعی است در جریان فصل به فشردگی بازی‌ها اعتراض کنند.

تیم‌ملی در هر دو بازی کم دوید و این ناشی از خستگی ملی‌پوشان بود. طبیعی است تیمی که کم بدود،‌ تحت فشار قرار می‌گیرد و امتیازات را از دست می‌دهد. نکته‌ مهم دیگر در مورد تیم‌ملی این است که میانگین سنی بازیکنان بالاست. رحمتی، عقیلی، سیدجلال، کریمی، آندو و نکونام یا به مرز ۳۰ سالگی رسیده‌اند یا از عدد ۳۰ عبور کرده‌اند. تیمی که میانگین سنی‌اش بالا باشد، هم عصبی فوتبال بازی می‌کند و هم کند. الحق‌والانصاف این ستاره‌ها در دو بازی یاد شده خوب بودند. غیر از این بود در بازی با ازبکستان گل سه امتیازی ایران روی پاس انصاری‌فرد و ضربه تیزهوشانه خلعتبری به‌ثمر نمی‌رسید. شاید ضرورت این باشد که کروش از برخی نام‌ها عبور کند و به جوانان بیشتر میدان دهد. یک مسئله مهم روی عملکرد ملی‌پوشان در دو بازی یاد شده تأثیر منفی گذاشت که از نگاه خیلی‌ها پنهان ماند. بودن در فصل نقل و انتقالات خود یک معضل است. در روزهای اخیر بسیاری از ملی‌پوشان دغدغه تیم فصل آتی خود را داشتند و همین مسئله تمرکز لازم را از آنها گرفته بود. مصاحبه علی کریمی یا کریم انصاری‌فرد را در پایان بازی با قطر بخوانید تا با ما هم‌عقیده شوید. به هر صورت باور این موضوع خیلی سخت است که کروش هیچ تاکتیکی برای آموختن به ملی‌پوشان ندارد و یا در انتقال داده‌ها موفق نبوده، شاید بهتر باشد بار دیگر جمله کروش را مرور کنیم. تیم‌ملی در راستای پیاده کردن تاکتیک‌های مدنظر سرمربی سابق تیم‌ملی پرتغالی تلاش نافرجامی داشته و این شاید به این خاطر است که تغییر فقط خواست کروش بوده است. به دور از همه این مباحث بدبینانه است که آینده تیم‌ملی را تاریک ببینیم. تیم‌ملی در خرداد و در بازی با قطر تجدید شد اما این فرصت را دارد که شهریور و در پیکار با لبنان جبران کند. یقیناً با شروع مسابقات باشگاهی شرایط بدنی ملی‌پوشان بهتر خواهد شد و در بازی‌های تیم‌ملی با جنب‌وجوش بیشتری بازی خواهند کرد. آن‌چه مسلم است در صورت صعود به جام‌جهانی با این شیوه بازی و این میزان آمادگی حرفی برای گفتن نخواهیم داشت. کروش باید تیم را جوان‌تر کند و چاره هماهنگی نیز بازی‌های تدارکاتی است.

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.