تفاهم‌نامه ایران و تاجیکستان گام بلندی به سوی همکاری‌های آینده است/ انتخابات ایران مثالی برای تمامی تمدنهای دنیا

۰۵ تیرماه ۱۳،

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران “خان ظریفی” وزیر امورخاجه تاجیکستان در کنفرانس مطبوعاتی که ظهر امروز(چهارشنبه) به صورت مشترک با علی‌اکبر صالحی وزیر امورخارجه کشورمان برگزار شد، گفت: بار دیگر من سفری دارم به کشور ایران و هیچ احساسی از خارجی بودن خود ندارم.

وی افزود: زمانی که به تهران، شیراز و اصفهان می‌آیم هیچگاه احساس نمی‌کنم که در خارج هستم چرا که با همان تمدن و با همان زبان سخن میگویم.

ظریفی تصریح کرد: جمهوری تاجیکستان با جمهوری اسلامی ایران همواره همچون یک برادر ۲۰ سال است که روابط بسیار خوبی دارند .

وزیر امور خارجه تاجیکستان اظهار داشت: ما ایمان پیدا کردیم که کشورها باید به یکدیگر نزدیک شوند و از یک فرهنگ و تمدن مشترک برخوردار باشند.

ظریفی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان به مردم خود خدمت‌های زیادی انجام دادند که این خدمت‌ها برای نزدیکی هرچه بیشتر تفکرها و نزدیکی روابط اقتصادی کشورها بوده است.

وزیر امور خارجه تاجیکستان در ادامه افزود: شهروندان تاجیکستانی همواره از کمکهای جمهوری اسلامی ایران راضی بوده‌اند چرا که اینگونه کمکها هم به لحاظ معنوی و هم مادی بوده است.

ظریفی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ایران در ۲۴ خرداد اظهار داشت: بار دیگر به همه شما برای حضور در انتخابات و برگزاری آن به صورت شفاف تبریک می‌گویم.

وی تصریح کرد: این انتخابات مثالی برای تمامی تمدن‌های دنیاست، چون مردم می‌توانند به صورت آزادانه رئیس جمهور خود را انتخاب کنند.

ظریفی ادامه داد: همچنین به حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی برای تصدی پست ریاست جمهوری اسلامی ایران تبریک می‌گویم.

وی در رابطه با وضیعت همکاری‌های سه‌گانه سه کشور جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و جمهوری تاجیکستان اظهار داشت: سه کشور فارسی‌زبان ایران، افغانستان و تاجیکستان از روابط بسیار مناسب و خوبی برخوردارند  و همواره در چارچوب چند سازش‌نامه عمل می‌کنند.

وزیر خارجه تاجیکستان ادامه داد: در این سازش نامه‌ها در خصوص زیرساخت‌های سه کشور با فعالیت در راستای خط راه آهن، آب و گاز عمل کرده‌ایم و در دو هفته قبل در عشق‌آباد  ترکمنستان سازش‌نامه‌ای مبنی بر پیوست خط راه آهن میان ۴ کشور ترکمنستان، ایران، افغانستان و تاجیکستان امضا شد.

ظریفی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان در فرهنگ، تمدن، زبان و تجارت امکانات بسیار خوبی دارند، اما مردم کشورمان از ما انتظارات بیساری دارند که باید برای برطرف کردن انتظارات آنها همواره تلاش کنیم.

وی در رابطه با تفاهم‌نامه میان ایران و تاجیکستان که صبح امروز امضاء شد، تصریح کرد: این تفاهم‌نامه که امروز امضا شد امکان می‌دهد که تمام اموال غیرمنقول دو کشور را مشخص کند. این تفاهم‌نامه در عین حال همکاری‌ها را در زمینه‌های مختلف گسترش می‌دهد و گامی موثر در زمینه گسترش همکاری‌ها محسوب می‌شود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.