تفاوت خواب و بیداری

۲۲ آبان ،

خواب قواعد خاص خود را دارد که باید ضمن آگاهی از آن قواعد، حالات خود را با آن تطبیق نمود.

به گزارش تفسیری مجله شبانه ممتاز نیوز،احمد نباتی در تازهترین نوشته خود از وبلاگ هم اندیشی دینی آورده است:

سؤال: آیا عالَمی که ما در آن به سر می­بریم، عالَم واقعی است یا این­که در خواب هستیم؟ بنده معتقدم که ما در خواب هستیم و هیچ چیزی واقعیت نداره. اگر این عالم واقعی است، چه سببی بر آن دارید؟

جواب: خواب قواعد خاص خود را دارد که باید ضمن آگاهی از آن قواعد، حالات خود را با آن تطبیق نمود.

وقتی صحبت از «سایه» به میان می­آوریم، حتما باید پیش از آن و در کنارش نور مستقیم خورشید در میان باشد تا به جایی که چنین تابش مستقیمی ندارد، بتوان عنوان سایه را اطلاق نمود. روی همین اساس است که شب­ها کسی اصطلاح سایه را به کار نمی­برد. وقتی صحبت از «مرگ» به میان می­آید، حتما باید پیش از آن حیاتی هم وجود داشته باشد، تا بتوانیم مرگ را معنا کنیم و در مورد کسی به کار ببریم. اصطلاح «خواب» هم بدین صورت است.

یعنی در بستر بیداری است که می­توان به خواب رفت،و در بستر بیداری است که می­توان خواب را معنا کرد. اگر بیداری در کار نباشد، طبیعتا خوابی هم در کار نیست. با این مطلب به خوبی روشن شد که عنوان «خواب»، فرعی بر عنوان «بیداری» است که وجودش متوقف بر آن است. حال با این مطلب جا دارد بنده سؤالی را مطرح کنم. سؤال این است که اگر در این عالم خواب میباشید، بیداری شما کجاست؟ نشانه­ای از آن بیداری به ما بدهید؟ مگر ممکن است انسان از فرع که همان خواب باشد آگاهی داشته باشد، اما اطلاعی از اصل که بیداری است، نداشته باشد؟! چنین امری امکان ندارد. بنابراین نتیجه می­گیریم که شما هم اکنون بیدار میباشید.

چون بیداری اصل است و خواب فرع، طبیعتا برای فرع باید سبب آورد نه برای اصل! شما باید ثابت کنید که الآن در خواب به سر می­برید، نه کسانی که آن را بیداری می­بینند!

عالم خواب عالم مثال است، لذا در آن عالم قواعد موجود در عالم ماده به راحتی نادیده گرفته می­شود. به طور مثال گاهی اوقات به آینده مسافرت می­کنید، یا سری به قبل و دوران کودکی خود می­زنید. گاهی قانون جاذبه کنار گذاشته می­شود و به سهولت از ارتفاع بسیار بسیاری به پایین می­افتید و مشکلی رخ نمی­دهد و هزاران اتفاق دیگر رخ می­دهد که هیچ کدام از آن­ها در دنیای واقعی رخ نمی­دهد. این امور واقعیت­هایی از عالم خواب است که همه­ی مردم آن را تجربه کرده­اند. حال خودتان قضاوت کنید. عالمی که در آن قرار دارید واقعا این­گونه است؟   

یکی دیگر از موارد نقض قواعد عالم واقعی ملاحظه­ و گفتگو با کسانی است که سال­ها پیش از دنیا رفته­اند. آیا در این عالم هم اموات خود را در کوچه و خیابان می­بینید و با آن­ها به گفتگو می­نشینید؟! مسلما این­گونه نیست.

از همه­ی این موارد به راحتی اثبات میشود که شما هم اکنون در بیداری میباشید. لذا هیچ شکی در بیداری خود نکنید و با آرامش و به دور از وسواس فکری به زندگی خود ادامه دهید.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.