تقاضای ناشران موسیقی از شما: کپی نکنید؛ دانلود نکنید!

۲۱اردیبهشت،

 «کپی نکنید؛ دانلود نکنید!» گویا این موضوع بزرگترین دغدغه ناشران موسیقی است که همگی آن را در قالب یک پلاکارد بالای غرفه‌هایشان در سالن «هنر» نمایشگاه کتاب نصب کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بیست و ششمین نمایشگاه کتاب این فرصت را برای ناشران ایجاد کرده تا علاوه بر ارائه تازهترین دستاوردهای موسیقی به مخاطبان، به همنشینی با یکدیگر بپردازند و برای مشکلات پیش رو همفکری کنند.

حضور بیورن مه‌یر و فریدون شهبازیان

شاید به سبب اطلاع رسانی نامناسب استقبال مردم از این سالن کافی نبود اما هنرمندان موسیقی به موقع در این نمایشگاه حضور پیدا کردند و علاوه بر رصد کردن آثار به گپ و گفت با ناشران نشستند.

فریدون شهبازیان که در غرفه«نی داوود» با مخاطبانش دیدار می‌کرد، راه اندازی سالن هنر را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و گفت: قطعا کسانی کتاب خوان می باشند، موسیقی خوب هم گوش می‌دهند و از این آثار استقبال می‌کنند.

بیورن مه‌یر، نوازنده باس اهل استکهلم نیز در غرفه «هرمس» حضور پیدا کرد و هر از چندگاهی هوادارانش با او گفت و گو می‌کردند.

حمید حامی هم که در عرصه موسیقی پاپ فعالیت می‌کند، از غرفه تمام ناشران بازدید کرد و هراز چندگاهی هم به تبادل نظر با ناشران می‌پرداخت.

تعدادی از مستندسازان هم به دعوت انتشار یافتنات «بتهوون» در غرفه این انتشار یافتنات حضور پیدا کرده و از سالن بازدید کردند.

بازار داغ رونمایی آلبوم های تازه

رونمایی آلبوم های تازه موسیقی نیز بازار داغی در این روزها داشت.

بسیاری از ناشران آلبوم های تازه خود را در حضور مخاطبان رونمایی کردند؛ از تازهترین موسیقی های کلاسیک گرفته تا موسیقی ایرانی و پاپ.

«یک روز» عنوان آلبومی بود که با حضور شهرام غلامی، نوازنده عود در غرفه «هرمس» رونمایی شد.

شهرام غلامی در رابطه با این اثر گفت: حدود دو سال پیش، زمانی که قرار شد به عنوان میهمان، نغمه‌هایی با گروه صاحب نام «دستان» بنوازم، با نوای کم نظیر سارود راجیب چاکرابورتی دیگر هنرمند همراه این گروه آشنا شدم.

او ادامه داد: به پیشنهاد دوست بسیار عزیزم پژمان حدادی بر آن شدیم تا این سه نوازی را ضبط کنیم. فردای آخرین کنسرت گرد هم نشستیم و نواختیم … این مجموعه خاطره ای شد از آن یک روز.

«یک روز» شامل همنشینی موسیقی ایران و هند است که پژمان حدادی(سازهای کوبه ای)، رجیب چاکرابورتی(سه تار) و شهرام غلامی(عود) در آن هنرنمایی کرده‌اند.

آلبوم «شش» نیز باصدای امین رستمی در ژانر پاپ توسط «ایران گام» رونمایی شد که با ترانه هایی از فرید احمدی همراه است.امید حاجیلی هم در این اثر ترومپت نواخته است.

رونمایی از آلبوم های ارکسترسمفونیک توسط انجمن موسیقی و تازهترین آثار شرکت «رهگذر هفت اقلیم» از دیگر برنامه های این چند روز سالن هنر بود.

در جستجوی آلبوم‌های غیر مجاز

به گفته فروشندگان آثار بعضی از مخاطبان بدون اطلاع قبلی وارد سالن می‌شدند و خواستار آثار خوانندگان لس آنجلسی بودند و باید برای آنها توضیح داده می‌شد که ناشران تنها آلبوم های دارای مجوز را عرضه می‌کنند.

***

«سخن ناشران»

سالنی که به ناشران موسیقی اختصاص داده شده بازدیدکننده بیشتری داشت، اما با این حال ناشران این بخش که امسال پس از سال ها در نمایشگاه کتاب تهران شرکت کردند از نامناسب بودن تبلیغات در این خصوص گلایه‌ بسیاری داشتند؛ چراکه در مقابل سالنی که به آن‌ها اختصاص داده شده است از واژه‌ی سالن «هنر» به جای «موسیقی» استفاده شده است و بنابراین بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به خرید آلبوم‌های موسیقی نمی‌دانند در این سالن آلبوم‌های موسیقی عرضه می‌شود.

ناشران موسیقی همچنین اعلام کردند، برخلاف تمام ناشران کتاب که در نمایشگاه امسال حضور پیدا کردند و برای اجاره‌ غرفه‌هایشان مبلغی بین ۴۰ تا ۷۰ هزار تومان پرداختند، از ناشران موسیقی برای هر متر غرفه که در اختیار آن‌ها قرار داده شده ۳۵۰ هزار تومان گرفته‌اند؛ و با توجه به نامناسب بودن نوع تبلیغات برای آن‌ها احتمالا میزان فروش آن‌ها به اندازه‌ پرداخت اجاره‌ غرفه‌هایشان هم نخواهد بود، هرچند که با این حال هم آن‌ها از حضور در نمایشگاه کتاب برای اولین سال راضی به نظر رسیدند.

ناشران موسیقی بالای تمام غرفه‌ها تابلوی «کپی نکنید؛ دانلود نکنید!» نصب کرده بودند و از این طریق در خواست خود را برای خرید اثر اورجینال به مخاطبان ابلاغ می‌کردند.

منبع: ایسنا


موسیقی ایرانیان
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.