تقاضا برای تحصیل در حوزهای علمیه خراسان هشت برابر ظرفیت موجود است

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام اکبر فرجام، امروز در دیدار با طلاب حوزه های علمیه کاشمر به تامین نیازهای جامعه در احداث مدارس علمیه و افزایش امکانات آنها تاکید کرد.

وی با بیان این که در آزمون کنکور سال جاری بیش از نیمی از شرکت کنندگان مجاز به انتخاب رشته بودند افزود: در حوزه علمیه خراسان امسال ۱۲ هزار متقاضی داشتیم که ۱۷۵۰ نفر پذیرفته شدند و در کاشمر ۴۰۰ متقاضی ثبت نام کردند که ۵۰ نفر پذیرش شدند و این خود نشان دهنده این است که برای ورود به حوزهای علمیه متقاضی بسیار است.

وی گفت: ما از ورود خیرین مدرسه ساز به احداث حوزه ها و مدارس علوم دینی غفلت کرده ایم لذا باید برای حضور خیرین مدرسه ساز در این حوزه تلاش کنیم.

وی اظهارداشت: در خراسان رضوی هفت هزار و دو مسجد و حسینیه وجود دارد که به علت نبود روحانی در ۶۰۰ مسجد آن نماز جماعت اقامه نمی شود.

وی با بیان این که در شرایط فعلی دشمن با هوشیاری به نفش و قدرت روحانیت پی برده است یادآور شد: اگر چه در دوره مشروطه و در پیروزی انقلاب و دوران جنگ تحمیلی دشمن به نقش روحانیت پی برد اما امام راحل ضربه ای محکم به استکبار وارد نمود و آنان را متوجه عمق نفوذ روحانیت در دل مردم نمود.

مدیر اجرایی حوزه های علمیه استان خراسان افزود: باورهای دینی در ایجاد موج استکبار ستیزی نقش موثری داشته و امروز در دانشگاه های غرب و در مراکز تحقیقی و پژوهشی صهیونیستی نقش روحانیت را در موج استکبار ستیزی تجزیه و تحلیل می کنند.

حجت الاسلام فرجام از طلاب به عنوان آینده سازان حوزه و روحانیت شیعه یاد کرد و گفت: امروز دشمن بیدار و متوجه اقتدار، عزت و استقلال روحانیت است لذا باید در حوزه های علمیه علاوه بر گسترش سطح اطلاعات به عمق مطالب نیز توجه کرد.

وی افزود: با تخصصی کردن امور در حوزه ها به ویژه در فلسفه کلامی شبهات فلسفی پاسخ داده می شود.

فرجام از علوم قرآنی ، فلسفه و کلام به عنوان رشته های تخصصی در حوزه های علمیه نام برد و اظهار داشت: نیازمند گسترش این گونه رشته ها در حوزه ها هستیم تا در کنار توسعه سخت افزاری و فضای فیزیکی حوزه ها گسترش تخصصی رشته ها مبتنی بر یک مهندسی و برنامه باشد.

وی گفت: امروز حوزویان و طلاب علوم دینی میراث دار پیشینیانی هستند که تمام تلاش خود را برای هویت بخشی به جامعه اسلامی و دفاع از اقتدار امت اسلامی به کار گرفتند و در دفاع از مسلمانان و عقاید آنها پیشقدم بودند.

وی با اشاره به درخشش حوزه های علمیه در تاریخ تولید علم به جایگاه ویژه طلاب اشاره نمود و افزود: روحانیت شیعه همواره با همه وجود در خدمت باورها و اعتقادات دینی بوده است.

وی با تاکید براین که آسیب های حوزه علمیه را باید بشناسیم تصریح کرد : مهمترین آسیب حوزه ها از نظر رهبر معظم انقلاب، نگاه سطحی به آموزش است.

وی گفت : نباید طلبه ها به دنبال به اتمام رساندن دروس باشند زیرا اصل طلبگی عمیق خواندن درس هاست.

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان از مدرک گرایی درحوزه به عنوان آفت دیگر این مجموعه یاد کرد و اظهار داشت: حوزه علمیه امروز باید متناسب با نیازهای روز جامعه گسترش سخت افزاری و نرم افزاری پیدا کند.

وی همچنین برای ایجاد رشته های تخصصی طی سه سال آینده در حوزه علمیه کاشمر اعلام آمادگی کرد./۲

۷۴۹۷ /۶۶۴

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.