تقاضا برای نفت اوپک کاهش می‌یابد

۲۰ آبان ،

100-180.jpg

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گزارش تفسیری سالانه خود اعلام کرد: تقاضای نفت این سازمان تا سال ۲۰۱۶ کاهش خواهد یافت.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سازمان کشور‌های صادرکننده نفت(اوپک) در گزارش تفسیری سالانه خود اعلام کرد: تقاضا برای نفت اوپک تا سال ۲۰۱۶ به سبب چشم‌انداز ضعیف اقتصادی و افزایش وابستگی به منابع رقیب نظیر نفت شیل آمریکا و میعانات گاز طبیعی کاهش خواهد یافت.

سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت(اوپک) در گزارش تفسیری خود درباره چشم‌انداز جهانی نفت اعلام کرد: تقاضای جهانی برای نفت اوپک در سال ۲۰۱۶ به ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید که یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه کمتر از سال جاری است.

این ارزیابی برای سال ۲۰۲۴ یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه کمتر از پیش‌بینی‌های انجام شده در گزارش تفسیری سال قبل است.

اوپک پیش‌بینی کرد: ظرفیت مازاد تولید نفت این سازمان تا سال آینده بیش از پنج میلیون بشکه خواهد بود. به گزارش تفسیری پایگاه خبری بلومبرگ، دپارتمان تحقیقات اوپک اعلام کرد: بهبود اقتصاد جهانی هم‌چنان شکننده و ناپایدار است، خطرات ناشی از بحران بدهی‌ یورو در حال تشدید به نظر می‌رسد و رشد اقتصادی در کشور‌های در حال توسعه با مشکلات جدی مواجه است. در بحبوحه نگرانی‌ها درباره ناتوانی اروپا برای حل مشکل بدهی خود نفت شیل تغییرات عمده‌ای را در وضعیت عرضه ایجاد خواهد کرد.

بهای نفت برنت در حال حاضر ۱۶ درصد نسبت به دوران اوج خود در سال جاری کاهش یافته و حدود ۱۰۷ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه معامله می‌شود. بنا به اعلام وزارت انرژی آمریکا، این کشور قرار است در سال جاری به بالاترین سطح استقلال انرژی خود طی ۲۰ سال قبل برسد، زیرا تولید نفت شیل در ایالت‌های داکوتای شمالی و تکزاس افزایش خواهد یافت.

کاهش برآورد از تقاضای جهانی

اوپک برآورد‌های خود برای مصرف جهانی نفت در سال ۲۰۱۶ را به میزان یک میلیون بشکه کاهش داده و به ۹۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز رسانده که نشان می‌دهد تقاضا برای نفت به میزان ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه (۴٫۷ درصد) نسبت به سال قبل افزایش خواهد یافت.

۷۰ درصد این افزایش تقاضا از سوی کشور‌های نوظهور در آسیا است در حالیکه مصرف سوخت در کشور‌های توسعه یافته که در سال ۲۰۰۵ به اوج خود رسید از سال جاری تا ۲۰۱۶ به میزان ۰٫۹ درصد کاهش یافته و به ۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت در روز خواهد رسید.

عرضه نفت از کشور‌های عضو اوپک در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ بیش از چهار میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت و به ۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

این افزایش به سبب تولید نفت شیل در آمریکا، شن‌های نفتی کانادا و تولید نفت در دریای خزر و برزیل است.

ارزیابی برای عرضه نفت از سوی کشور‌های غیر عضو اوپک تا سال ۲۰۲۴، دو میلیون بشکه در روز بیشتر از مقدار قید شده در گزارش تفسیری سال قبل است. ۱۲ کشور عضو اوپک تا سال ۲۰۱۶، مبلغ ۲۷۰ میلیون دلار را صرف ۱۱۶ پروژه نگهداری و افزایش تولید و ارتقای تولید مجموع شامل میعانات گازی طبیعی به میزان پنج میلیون بشکه در روز خواهند کرد.

ظرفیت مازاد تولید نفت اوپک روز در سال آینده یا ۲۰۲۴ احتمالا از پنج میلیون بشکه گذر خواهد کرد.

کارایی مصرف سوخت

سازمان اوپک همچنین پیش‌بینی خود از مصرف جهانی نفت برای سال ۲۰۳۵ (پایان دوره پوشش‌داده شده در این گزارش تفسیری) را به میزان دو میلیون بشکه کاهش داده و به ۱۰۷ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسانده است. زیرا قیمت‌های بیشتر مصرف را کنترل خواهد کرد و خودروها و کشتی‌ها به شکل کارآمدتری سوخت‌ مصرف خواهند کرد. اوپک باید تولید خود را به طور متوسط پنج میلیون بشکه در روز افزایش دهد تا بتواند تقاضای جهانی را تا سال ۲۰۳۵ تامین کند.

اوپک همچنین انتظار دارد که سهم این سازمان از نفت جهانی تا سال ۲۰۳۵ تقریبا به ‌طور ثابت روی ۳۲ درصد باقی بماند و این سازمان تولید میعانات گاز طبیعی یا NGL و عرضه‌ نفت از پروژه‌های گاز به مایع را افزایش خواهد داد.

این گروه همچنین پیش‌بینی خود درباره قیمت را افزایش داد و پیش‌بینی کرد که بهای سبد نفتی اوپک که ترکیبی از نفت کشور‌های عضو است، تا سال ۲۰۱۶ به‌طور متوسط ۱۰۰ دلار در هر بشکه باقی خواهد ماند و سپس تا سال ۲۰۳۵ به ۱۵۵ دلار در هر بشکه نفت خواهد رسید زیرا بها‌های افزایش تولید بالا خواهد رفت.

بهای سبد نفتی اوپک در سال جاری به طور متوسط ۱۱۰ دلار بوده است. اعضای اوپک شامل الجزایر، آنگولا، اکوادور، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا می باشند. وزاری نفت اوپک قرار است در دوازده دسامبر در وین جلسه داشته باشند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.