تقبیح اقدام ضدایرانی اپل/ هافینگتن‌پست: تحریم‌های آمریکا علیه ایران نقض حقوق بشر است

روزنامه آمریکایی هافینگتن‌پست طی گزارشی اذعان کرد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران به طور فزاینده و گسترده‌ای نقض حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین مردم ایران است.
این روزنامه گزارش داد که چندی پیش فروشگاه محصولات اپل در ایالت جورجیا از فروش گوشی به زنی که فارسی صحبت می‌کرده خودداری کرده است.
مسئولان فروشگاه پس از اینکه متوجه ایرانی بودن این زن جوان شده‌اند به وی اعلام کرده‌اند که فروش محصول به طور مستقیم یا غیر مستقیم به ایرانیان، خارج از سیاست‌های این شرکت در پیروی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.
ظاهرا فروش گوشی اپل به یک شهروند آمریکایی ـ ایرانی مشمول بند فروش غیر مستقیم این محصول به کشورهای تحت تحریم به حساب می‌آمده است؛ از این‌رو شرکت‌های آمریکایی از هرگونه همکاری با مشتریان ایرانی، کوبایی، سوری و اتباع کره‌شمالی خودداری کنند.
هافینگتن‌پست در ادامه گزارش خود آورده است: پیش از این نیز در سال ۲۰۰۳، دانشمندان و دانشجویان ایرانی با تبعیضات دیگری مواجه شدند. در آن سال اداره کنترل دارایی‌های خارج (OFAC) بخشنامه‌ای را صادر کرد که به موجب آن ناشران آمریکایی را از هرگونه همکاری با نویسندگان اهل کشورهای تحت تحریم آمریکا و چاپ مقالات و نوشته‌های آنان منع می‌کرد. تاثیرات این تحریم‌ها تنها به اموال و اطلاعات افراد محدود نمی‌شوند. در نتیجه اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، دانشجویان ایرانی که علاقه‌مند به تحصیل در کشورهای دیگر مثل کانادا و آمریکا هستند، ناگزیرند که هزینه‌های بالای ادامه تحصیل را از جیب خود بپردازند و تاوان این تحریمها را بدهند. دانشجویان همچنین برای پرداخت هزینه‌ها به دلیل روابط کم بانک‌ها در نتیجه این تحریم‌ها دچار مشکلات فراوانی هستند و بعضا مجبور به ترک دانشگاه می‌شوند.
بر اساس این گزارش در برخی موارد این اقدامات موجب بروز واکنش از سوی بعضی نهادهای آمریکایی شده است؛ چنانکه در سال ۲۰۰۴ مجمع رسانه‌های دانشگاه‌های آمریکا شکایتی را علیه اداره کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) مطرح کرده و گفته بود که این بخشنامه حق انتخاب، تالیف و انتشار هرگونه اطلاعات بدون محدودیت را نقض می‌کند.
این تحریم‌ها در حالی علیه ایران اعمال می‌شوند که آمریکا مدعی است از این تحریم‌ها به طور هوشمندانه‌ای در راستای مقابله با برنامه‌های هسته‌یی ایران بهره می‌برد اما مشکلات پیش آمده در نتیجه این تحریم‌ها به طور گسترده‌ای موجب نقض حقوق بنیادین و آزادی‌های اساسی مردم ایران و حتی شهروندان ایرانی ـ آمریکایی شده است.
/۲۷۲۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.