تقدیر از خواننده ترانه شب بخیر کوچولو

در آستانه بیست سالگی شب بخیر کوچولو در نشستی صمیمی که به همت دکتر شیخ محمدی مدیر رادیو ایران در جمع مدیران این شبکه رادیویی برگزار شد از پرشات پیروزکار تقدیر و تجلیل شد.

به بهانه بیست سالگی شب بخیر کوچولو در رادیو ایران صورت پذیرفت: تقدیر از خواننده  ترانه شب بخیر کوچولو   شعر لالایی بدون شک یادآور خاطرات کودکی بسیاری از ماست، خاطرات دلچسب از برنامه ای  که مامان مهربون برای ما قصه های دلنشین می گفت تا با لذت آرامش بخش قصه هایش خوابی آرام و دلچسب داشته باشیم.

بدون اغراق می توان گفت:  شاید نیمی از محبوبیت شب‌بخیر کوچولو مدیون آهنگ دلنشین لالایی بود که به لحاظ ساختاری، در  آن نکات زیبا و ظریفی یافت می‌شد که نشان از کار عمیق  و کارشناسانه‌ای است که برای خلق این اثر انجام شد. قصه های امروز برای کودکان امروز خاطراتی دلنشین خواهند بود که فردا از آن به نیکی یاد خواهند کرد و یادآور شب های شفاف و سرشار از عشق کودکانه آنهاست که روزی در فهرست خاطراتشان جستجو می کنند. شعر لالایی، سروده ی مصطفی رحماندوست است که پس از واقعه رودبار سال ۱۳۶۹، شاهد کودکی زنده زیر آوار بود، در حالیکه با خود آواز زیبای لالایی می خواند، رحماندوست آنچنان تحت تاثیر این صحنه قرار می گیرد که شعر زیبای لالایی را برای تمام کودکان ایران زمین می سراید.

خواننده این ترانه خانم پرشات پیروزکار زمانی که فقط  هشت سال داشت در استودیو  رادیو خواند و این ترانه اکنون برای بسیاری از ما به خاطره دل انگیز تبدیل شده است. و امروز در آستانه  بیست سالگی شب بخیر کوچولو در نشستی صمیمی که به همت  دکتر شیخ محمدی مدیر رادیو ایران در جمع مدیران این شبکه رادیویی برگزار شد از پرشات  پیروزکار تقدیر و تجلیل شد. پرشات پیروزکار که در حال حاضر حسابدار ارشد یک شرکت خصوصی است می گوید:  هشت ساله  بودم که دایی ام از من خواست که ترانه ای را برای برنامه ای کودکانه تنظیم کرده بود را بخوانم .بعد از بارها مرور و تمرین انگار که رضایت دایی جلب شده بود ظهر یک روز  پائیزی همراه دایی و پدرم در حالی  که پلیوری رنگی متشکل از رنگهای زرد ، سبز و نارنجی پوشیده بودم وارد استودیوی   ساختمان شیشه ای مل قدیمی ضبط  برنامه های رادیو شدم .بعد از دوبار تمرین کردن در حالی که استرس فراوانی داشتم و کاملا با محیط غریبه بودم دلم را به دریا زدم و شعر را خواندم.هرچند که در حین خواندن چندبار اشتباه کردم ولی  سعی کردم با نشاطی مضاعف آن را ادامه بدهم واین شد ماحصل شعر لالایی ، سروده مصطفی رحماندوست. خانم پیروزکار  که بعد از این ترانه ، ترانه های کودکانه دیگری را نیز خوانده است ادامه می دهد:  رادیو را دوست داشته و دارم ولی کسی از من دعوت نکرد که در رادیو فعالیت کنم تنها ارتباط من با رادیو دایی ام محمودمنتظم صدیقی آهنگساز شب بخیر کوچولو بود ، که  هر گاه  آهنگی را تنظیم می کرد  از من می  خواست  که آن را برای  برنامه هایش بخوانم . پرشات کودک هشت ساله دیروز که تا به امروز عوامل برنامه شب بخیر کوچولو را ندیده است ادامه می دهد: وقتی برنامه شب بخیر کوچولو   بعد از چند سال وقفه دوباره احیاء‌شد ، خیلی خوشحال شدم  چون خودم را عضوی از همین خانواده می دانستم  ، دوست داشتم در جشنی که به همین مناسبت برگزار شده بود ، شرکت کنم و از نزدیک با تهیه کننده ، سردبیر و نویسندگان علی الخصوص نشیبای عزیز آشنا شوم و با آنها صحبتی خودمانی داشته باشم هرچند که این آرزو هنوز محقق نشده است. حمید شیخ محمدی   مدیر رادیو ایران با بیان اینکه ترانه شب بخیر کوچولو  از مشهورترین ترانه های شناخته شده بعد از انقلاب است که  مورد رضایت مخاطبان است ادامه می دهد: تاریخچه ای از این برنامه در دو مقطع آغاز به کار آن در سال ۱۳۶۹  به مدت ۱۵ سال تا زمان وقفه در سال ۱۳۸۴ و از احیائ آن در آبان ۱۳۸۹ تا امروز نگاشته شده است که به معرفی عوامل برنامه ساز می پردازد.

مدیر رادیو ایران  با بیان اینکه  خیلی از موضوعاتی  وجود دارد که هیچ وقت رنگ کهنگی به خود نمی گیرد  ،   ادامه  می دهد: یکی از این موارد  آرم های برنامه هایی همچون “راه شب” ، “خانه و خانواده” و” شب بخیر کوچولو”است که در سالیان سال برای مخاطب به  ماندگار مانده است  و با شنیدن آهنگ مربوطه خاطرات گذشته تداعی می شود. قصه و کودک امروز: اینجاست که به نقش قصه و قصه گویی می توان پی برد.برای کودک امروز که به جای نشستن پای قصه‌های مادربزرگ، پلی استیشن بازی می‌کند و در کارتون‌ها و فیلم‌های تلویزیون باموجودات عجیب و غریب فضایی و ماقبل تاریخ دست و پنجه نرم می‌کند چگونه می‌توان از قصه‌های قورقوری و خانم لاک‌پشت و آهوخانم و آقا‌گوزنه لذت ببرند.

تأثیر قصه در کودکان: داستان و قصه نقش بسیار مهمی در تکوین شخصیت کودک دارد. ازطریق قصه ها و داستان های خوب، کودک به بسیاری از ارزش های اخلاقی پی می برد. پایداری،شجاعت، نوع دوستی، امیدواری، آزادگی، جوانمردی، طرفداری از حق و حقیقت و استقامت در مقابل زور و ستم ارزش هایی هستند که هسته ی مرکزی بسیاری از قصه ها و داستان ها  را تشکیل می دهند. پرورش حس زیبایی شناسی در کودک، متوجه ساختن کودک به دنیایی که اطرافش را فرا گرفته، پرورش عادات مفید در کودک، تشویق حس استقلال طلبی و خلاقیت کودک هدف های اصلی  طرح قصه های خوب برای کودکان است که امید است شب بخیر کوچولو به آن دست یابد. علاقه مندان و کودکان دیروز می توانند همه روزه این برنامه را به یاد دوران کودکی خودشان از ساعت ۲۱:۴۵ به مدت ۱۰ دقیقه از طریق رادیو سراسری(ایران)  روی موج AM ردیف ۹۰۰کیلوهرتز   و FM ردیف ۹۰ مگاهرتز بشنوند و یا از طریق وب سایت رادیو سراسری، صفحه شب بخیر کوچولو به برنامه ها دسترسی داشته باشند .     


خبر .:: پایگاه خبری رسانه کودک ::.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.