تقویت اثر داروهای شیمی درمانی در سرطان دوران کودکی

۰۶م آذر ،

پیشرفت در زمینه نانوپزشکی با افزایش اثر داروهای شیمی درمانی در سرطان دوران کودکی، دوز مصرفی را کاهش می‌دهد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از  وب‌دا، به نقل از نشریه ارتباطات شیمی، محققان سیدنی استرالیا به روش درمانی جدیدی دستیابی پیدا کردند که با توسعه نانوذرات غیرسمی قادر به ارائه و ترشح اکسید نیتریک (NO)  به سلول‌های سرطانی خاص بوده و منجر به بهبود اثربخشی داروهای شیمی درمانی در درمان نوعی تومور بدخیم سرطان در بافت‌های عصبی کودکان به نام نوروبلاستوم می‌شود.
 
براساس این گزارش ؛محققان افزودند استفاده از نانوذرات اکسیدنیتریک به عنوان یک پیش درمان قبل از تزریق داروهای شیمی درمانی به این سلول‌های سرطانی، میزان دوز مصرفی داروها را به یک پنجم می‌رساند و متعاقباً عوارض جانبی به سلول‌های سالم و بافت‌های اطراف آن را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.
 
نتایج حاصل از این گزارش حاکی است: اثر هم‌افزایی میان اکسید نتیریک و داروهای شیمی درمانی قبلاً نیز در سایر رده‌های سلولی سرطانی گزارش شده اما ترکیبات ارائه شده به طور بالقوه سمی بوده و دارای ثبات و ماندگاری کمتری بوده‌اند در حالی که این نانوذرات توسعه یافته در آزمایشات جدید غیرسمی بوده و دارای عمر مفید بیشتری می باشند که از ۲ روز به بیش از ۲ هفته افزایش یافته است.
 
به گفته محققان اکسید نیتریک در بسیاری از فرآیندهای جسمی – روانی دخالت داشته و کمبود آن با افزایش حساسیت به سرطان، فیبروز کبد، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های عصبی همراه است.
 
گفتنی است: نوروبلاستوم که یک سرطان تهاجمی در کودکان است به دلیل نیاز به دوز بالای داروهای شیمی درمانی برای درمان، اغلب بازماندگان را با مشکلات طولانی مدت سلامتی مواجه می‌کند و در این میان هرچیزی که به طور بالقوه به کاهش مقادیر مصرف داروها و مشکلات سلامتی کمک کند مهم است./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.