تقویم روز/ از بزرگ‏ترین جنگ تانک‏ها تا سقوط حکومت سرهنگها

صدور اعلامیه مشترک علما در تأیید مرجعیت حضرت “امام خمینی”(ره)، برگزاری دومین انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب شهید “محمدعلی رجایی”، نزول کتاب آسمانی انجیل بر حضرت عیسی(ع)، کودتای افسران مصری علیه “ملک‏ فاروق”، آغاز نبرد معروف “کورسْکْ” بین آلمان و شوروی، رحلت عالم کبیر “شیخ مفید” و … از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانهممتازنیوز، امروز ۲شنبه ۲ مرداد خورشیدی، ۳ رمضان ۱۴۳۳ هجری و ۲۳ جولای ۲۰۱۲ میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

صدور اعلامیه مشترک علما در تأیید مرجعیت حضرت “امام خمینی”(ره) (۱۳۴۲ ش)

پس از دستگیری حضرت امام خمینی(ره) و رویداد واقعه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، تعدادی از علما و مراجع، از قم، مشهد و دیگر شهرها راهی تهران شده و ضمن تهیه نامه‌ای مبنی بر تأیید مرجعیت ایشان خواستار آزادی حضرت امام گردیدند. تعدادی از مراجع عالیقدر و علمای اعلام که در این حرکت شرکت داشتند عبارتند از: سید شهاب‏ الدین مرعشی نجفی، مرتضی حائری یزدی، سید محمدهادی میلانی، سیدعلی بهبهانی، خادمی، جزائری، خسرو شاهی، روح‏ اللَّه کمالوند، محمد صدوقی، سیدروح‏ اللَّه خاتمی، سیدمرتضی پسندیده، اکبر هاشمی رفسنجانی، صدرالدین حائری شیرازی، ابراهیم امینی و… این حرکت و نیز ادامه اعتراضات مردمی در پی دستگیری حضرت امام، رژیم را به در پیش گرفتن سیاست آرام سازی و تشنج زدایی وادار کرد و در نهایت حضرت امام در یازدهم مرداد ۱۳۴۲ش از طرف رژیم آزاد شدند و پس از مدت کوتاهی در منزلی در تهران در حالت حَصر قرار گرفتند.

برگزاری دومین انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب شهید “محمدعلی رجایی” (۱۳۶۰ش)

در حالی که ایران درگیر جنگ بود، اختلافات بین رییس جمهوری و مجلس، اوضاع داخلی را آشفته می‏کرد. سرانجام کارشکنی‏ های بنی ‏صدر کار را به جایی رسانید که مجلس مسأله عدم کفایت سیاسی او را تصویب کرد. پس از عزل بنی صدر کشور در حالی مهیای دومین انتخابات ریاست جمهوری می‏شد که اثر تلخ این حادثه هنوز هم در کام یاران انقلاب وجود داشت.
در نهایت در دوم مرداد ۱۳۶۰ ش، انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی برگزار شد که محمدعلی رجایی با کسب سیزده میلیون رای به عنوان دومین رییس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد. حکم ریاست جمهوری محمدعلی رجایی در تاریخ یازدهم مرداد ۱۳۶۰ توسط حضرت امام تنفیذ شد و ایشان تا زمان شهادت به مدت کمتر از یک ماه، در این پست خدمت کرد.

اشغال شهر قاهره پایتخت مصر توسط سپاهیان ناپلئون بُناپارت (۱۷۹۸م)

ناپلئون بُناپارت، برای ضربه زدن به انگلستان درصدد اشغال مصر بود. از این رو، پس از آن که بندر اسکندریه مصر را با استفاده از تجهیزات مدرن و به کار بردن حیله و نیرنگ اشغال نمود، به سوی قاهره پایتخت سلسله ممالیک، حرکت کرد. با رسیدن قوای ناپلئون به نزدیکی اهرام، جنگ سختی بین دو سپاه مصر و فرانسه روی داد. در این نبرد که به جنگ اهرام مشهور است، ارتش فرانسه به دلیل برتری تجهیزاتِ خود به پیروزی دست یافت و فردای آن روز، سپاه فرانسه به شهر بی‏دفاع قاهره وارد شد و به حکومت ممالیک در مصر پایان داد.

آغاز نبرد معروف “کورسْکْ” بین آلمان و شوروی در جریان جنگ جهانی دوم (۱۹۴۳م)

پس از تهاجم آلمان به شوروی، درگیری‏های وسیعی در این میان روی داد. یکی از این جنگ‏ها، نبرد کورسْکْ بود که در ۲۳ ژوئیه ۱۹۴۳م در منطقه اوکراین به وقوع پیوست. در این نبرد، یک نیروی انسانی دو میلیون نفری، شش هزار تانک و پنج هزار هواپیما حضور داشتند و در طی آن، بزرگ‏ترین جنگ تانک‏ها روی داد. در این نبرد خونین علاوه بر کشته شدن بیش از هفتاد هزار آلمانی، ۲۹۰۰ تانک، هزار توپ و ۱۴۰۰ هواپیمای آلمانی نیز منهدم گردید. دوری فاصله قوای آلمان از پایگاه‏ های خود و گشوده شدن جبهه‏ های گوناگون دیگر در برابر آلمان‏ها و نیز فرا رسیدن فصل سخت سرما در منطقه، در نهایتْ منجر به شکست ارتش آلمان شد. این شکست راه را برای شکست‏های بعدی آلمان فراهم نمود.

نزول کتاب آسمانی انجیل بر حضرت عیسی(ع)

بنا به نقل نویسنده “وقایع الایام” نزول کتاب آسمانی “انجیل” بر حضرت عیسی بن مریم(ع) در روز سوم ماه رمضان واقع گردید، ولی ابن کثیر در یک روایت، نزولش را سیزدهم و در روایتی دیگر در روز هیجدهم ماه رمضان دانسته است. پس از عروج حضرت عیسی(ع) به آسمان، کتاب مقدس “انجیل” دستخوش تغییر و تحول و حتی نابودی گردید. تا این که نخستین کتابی که به نام “انجیل” به قید کتابت درآمد، “انجیل مارکیون” بود، که حدود ۱۳۴ سال پس از میلاد مسیح(ع) در آسیای صغیر و یا در یونان تألیف گردید. پس از آن، کتاب های دیگری از سوی مبلغان و پیشوایان مذهبی به نام “انجیل” تألیف شد.

در قرن چهارم میلادی، پس از گرایش “کنستانتیس اول” امپراتوری روم به مسیحیت، کلیسای مسیحیت با تشکیل انجمنی به بحث و بررسی درباره انتخاب کتب معتبر و مقدس مسیحیت پرداخت و از میان بیش از ۱۶۰ انجیل و رسائل و تواریخ مربوط به مسیحیت که در کلیساها و مجامع مذهبی قرائت می شد، تنها ۲۷ کتاب را برگزید و آن ها را در مقابل تورات که به “عهد عتیق” معروف بود،”عهد جدید” نامیدند. از میان این ۲۷ کتاب، چهار کتاب در میان مذاهب مختلف مسیحیت به عنوان انجیل برتر شناخته شد، که عبارتند از: انجیل متی، انجیل مرقس، انجیل لوقا و انجیل یوحنا. تمامی این کتاب‌ها، ده ها سال پس از عروج مسیح(ع) گردآوری شدند.

کودتای افسران مصری علیه  “ملک‏ فاروق” (۱۹۵۲م)

ملک فاروق فرزند احمد فؤاد پاشا، پادشاه پیشین مصر، در سال ۱۹۲۰م به دنیا آمد. فاروق در سال ۱۹۳۶م، در شانزده سالگی جانشین پدر شد. اما چون به سن قانونی نرسیده بود، اداره امور مملکت به شورای نیابت سلطنت محول گشت. پس از جنگ اعراب و اسرائیل و شکست اعراب، مردم مصر که درگیر این جنگ بودند، نسبت به پادشاه خود ملک فاروق دلسرد و بدبین شدند. این بدبینی در کنار فساد رایج در دستگاه رهبری فاروق، زمینه را برای انجام کودتای آرام افسران ناراضی مصری آماده کرد. مغز متفکر کودتا، سرهنگ جمال‏ عبدالناصر بود که مقدمات این حرکت را از سال‏ها پیش تدارک دیده بود.

سرانجام در ۲۳ ژوئیه ۱۹۵۲م این کودتا به رهبری ژنرال محمد نجیب و سرهنگ جمال عبدالناصر صورت گرفت و سه روز پس از پیروزی کودتا، ملک فاروق پادشاه مصر که در میان مردم، محبوبیتی نداشت در ۲۶ ژوئیه مجبور به استعفا شد. هم‏چنین هم‏زمان، با الغای رژیم سلطنتی، نظام جمهوری در مصر به ریاست محمد نجیب اعلام شد. ریاست جمهوری نجیب دوام چندانی نیافت و پس از آنکه بین کودتاچیان اختلاف افتاد، در نهایت، جمال عبدالناصر به ریاست جمهوری رسید.

آغاز محاکمه “مارشال هانری پُتَن” رئیس حکومت ویشی فرانسه (۱۹۴۵م)


از سال ۱۹۴۵ تا ۱۹۴۸م رهبران زمان جنگِ کشورهای شکست خورده و کسانی که با آنها همکاری کرده بودند به عنوان جنایت‏کاران جنگی و یا خائنین به کشور خود محاکمه شدند. یکی از این محاکمات، محاکمه مارشال هانری پُتَن، رئیس حکومت ویشی در جنوب فرانسه و نخست‏وزیر دولتِ دست نشانده آلمان بود که در روز بیست و سوم ژوئیه سال ۱۹۴۵م در یک سالن کوچک آغاز شد. پُتَن در نخستین جلسه دادگاه گفت که چون از طرف مجلس ملی فرانسه به نخست وزیری انتخاب شده و رئیس دولت قانونی فرانسه بوده است، محاکمه او تابع تشریفات خاصی است و این دادگاه را برای محاکمه خود صالح نمی‏داند، در غیر این صورت وی تا پایان جلسات دادگاه در اعتراض به این عمل، خاموش خواهد ماند.

ولی دادگاه اعتراض او را رد کرد و بر اساس ادعانامه دادستان دادگاه، محاکمه را آغاز نمود. به موجب این ادعانامه، تمام اعمال پُتَن ازتاریخ تسلیم او به آلمان در ژوئن ۱۹۴۰م و انتقال حکومت از پاریس به ویشی، غیرقانونی بوده و دادستان ضمن برشمردن اعمال پُتَن در دوران حکومت ویشی، او را خائن به فرانسه و ملت فرانسه خواند و برای او تقاضای صدور حکم اعدام نمود. در نهایت، دادگاه عالی پاریس پس از سه هفته محاکمه و هفت ساعت مشورت، در روز ۱۵ اوت ۱۹۴۵م حکم اعدام پُتَن را صادر کرد، ولی توصیه نمود که به علت کهولتِ سنِ محکوم، از اجرای حکم خودداری شود. ژنرال دوگل رئیس دولت موقت فرانسه، در اجرای توصیه دادگاه، حکم اعدام را به حبس ابد تبدیل کرد و پُتَن به زندان انتقال یافت با این حال، مارشال هانری پُتَن شش سال بعد، در سال ۱۹۵۱م در ۹۶ سالگی درگذشت.

مرگ “مروان بن حکم” بانی سلسله‏ مروانی بنی‏امیه و دشمن سرسخت اهل‏بیت(۶۵ ق)

مروان بن حکم بن ابی العاص، در سال دوم هجری متولد شد. پدرش لعن شده‏ پیامبر اسلام بود و او را از مدینه اخراج کرد. در زمان عثمان به دربار راه یافت و به خلیفه بسیار نزدیک گردید. او پس از مرگ معاویه‏ دوم به خلافت رسید و دولت اموی در خاندان آل مروان جریان یافت. مروان، آدمی منافق، مزوَّر، مکار و خبیث بود. مدت خلافت وی در حدود ۱۰ ماه به طول انجامید. مروان همسر یزید را به زنی گرفت و به دست او هم کشته شد، زیرا به یزید توهین کرده بود. مروان یکی از دشمنان سرسخت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به شمار می‏رود که ظلم فراوانی به این خاندان روا داشت.

رحلت عالم کبیر “شیخ مفید” فقیه نامی و متکلم شهیر مسلمان(۴۱۳ ق)

ابوعبداللَّه، محمد بن محمد بن نُعمان معروف به شیخ مفید، در یازده ذیقعده‏ سال ۳۳۶ ق در بغداد به دنیا آمد. وی در آن جا رشد و نمو کرد و تحصیلات مقدماتی را در زادگاه خود فرا گرفت؛ سپس برای تکمیل معلومات خود به بغداد رفت. شیخ مفید در مکتب ابن قولِوِیه و شیخ صدوق و ابوغالب رازی و ابن جنید کسب علم نمود و به درجه‏ اجتهاد رسید. از جمله شاگردان وی، سیدرضی و سیدمرتضی، شیخ طوسی، ابوالفتح کَراجَکی و نجاشی بوده ‏اند. در آن زمان بغداد مرکز علوم اسلامی بود و در فقهِ مذاهب اربعه، مکتب شیخ مفید رونق داشت. شیخ مفید در جهت تقویت تشیع زحمت بسیار کشید.

او از پایه گذاران علم کلام و اصول فقه استدلالی و منطقی به شمار می‏رود. تلاش علمی این عالم ربانی تا آن اندازه وسیع و گسترده بود که دانشمندان اهل‏ تسنن به او لقب مفید دادند. آثار وی عبارتند از: الارشاد، الاختِصاص، امامَت امیرالمؤمنین و کشفُ السَّرائر و کتب دیگر. در احوال او نوشته ‏اند که شب‏ها مختصر می‏خوابید، باقی را به نماز یا مطالعه یا تدریس و یا تلاوت قرآن مجید می‏گذراند. شیخ مفید از جمله کسانی است که توقیعات و نامه‏ های مختلفی از ناحیه‏ مقدسه‏ صاحب الامر(ع) با عباراتی چون: السلام علیک ایها الوَلیُّ المَولی المخلصُ فی الدین، المخلص فینا… به او ارسال می‏شد. او را در پایین پای امام هفتم(ع) درکنار استادش ابن قولِوِیه به خاک سپردند.

درگذشت “ابن خَشّاب” محقق و نویسنده‏ مسلمان(۵۶۷ ق)

ابومحمد عبداللَّه بن احمد معروف به ابن خَشّاب در سال ۴۹۲ ق در عراق به دنیا آمد و از کودکی به فراگیری علوم رایج زمان خود پرداخت. ابن خَشّاب به تدریج در رشته ‏های منطق، حدیث، ادب، نحو و لغت مهارت یافت و به تالیف کتب متعدد همت گماشت. شخصیت علمی ابن خشاب از اعتباری کم نظیر برخوردار است و به این سبب او را علامه، حُجَّتِ عَرَب و حجتُ الاسلام خوانده ‏اند. ابن‏ خشاب در قرائت قرآن و فهمیدن قرآن مجید، سرآمد قاریان عصر خود محسوب می‏شد و قرآن را با قرائت‏های گوناگون از حفظ داشت.

ابن خشاب با مردم فرو دست بسیار فروتنانه رفتار می‏کرد اما در برابر فرمانروایان و اشراف، تکبُّر نشان می‏داد. افزون بر استادی در زبان عرب، نحو، لغت، تفسیر، حدیث، نسب‏ شناسی و… در ادب، شعر، منطق، حساب، هندسه و… نیز مهارت داشت. از او تالیفات ارزشمندی بر جای مانده است که تواریخ میلادُ الائِمه و وَفَیاتِهِم، مسائلٌ فی النَّحو و القصیدَهُ البدیعیّه و… از آن جمله‏ اند. ابن خشاب ثروت خود را که مجموعه ‏ای از کتب نفیس بوده، وقف طالبان علم کرد اما اکثر آن‏ها به تاراج رفت.

درگذشت احمد شاملو شاعر معاصر ( ۱۳۷۹ ش)


احمد شاملو، در ۲۱ آذر ماه سال ۱۳۰۴ هجری شمسی در تهران متولد شد. نام پدر حیدر شاملو، نام مادر کوکب عراقی شاملو و نام خواهران فروغ‌الزمان، قمرالزمان، شمس‌الزمان، سرور و سودابه. دوره کودکی را به خاطر شغل پدرش که افسر ارتش بود و هر چند وقت را در جایی ماموریت می رفت، در شهرهایی چون رشت، سمیرم، اصفهان، آباده و شیراز گذراند.

بین سالهای ۱۳۳۶ تا ۱۳۷۶ دفترهای متعددی از اشعار شاملو منتشر میشود: «هوای تازه /۱۳۳۶»، «باغ آینه/ ۱۳۳۹»، «آیدا در آینه» و «لحظه ها و همیشه/ ۱۳۴۳»، «آیدا: درخت و خنجر و خاطره/ ۱۳۴۴»، «ققنوس در باران/ ۱۳۴۵»، «مرثیه های خاک/ ۱۳۴۸»، «شکفتن در مه/ ۱۳۴۹»، «ابراهیم در آتش/ ۱۳۵۲»، «از هوا و آینه ها/ ۱۳۵۳»، «دشنه در دیس/ ۱۳۵۶»، «ترانه های کوچک غربت/ ۱۳۵۹»، «مدایح بی حوصله/ ۱۳۷۱» و «در آستانه/ ۱۳۷۶». احمد شاملو سرانجام در دوم مردادماه سال ۱۳۷۹ چشم از جهان فروبست و طی مراسم باشکوهی در امامزاده طاهر کرج به خاک سپرده شد.

مرگ “ملک حسنِ دوم” پادشاه پیشین مراکش (۱۹۹۹م)

ملک حسن دوم پادشاه مراکش در ۹ ژوئیه سال ۱۹۲۹م در رباط متولد شد. او تحصیلات ابتدایى و دانشگاهی خود را در مراکش به پایان رساند و سپس در نیروی دریایى فرانسه، دوره آموزش ناو جنگی را طی کرد. حسن دوم در فوریه ۱۹۶۱م، به دنبال مرگ پدرش، در ۳۲ سالگی به پادشاهی رسید و از آن تاریخ به بعد، حاکم مطلق ‏العنان مراکش گردید. در دوران حکومت ملک حسن، سرکوب مردم مسلمان مراکش، سال به سال افزایش یافت. وی در سال‏های ۱۹۷۰ و ۱۹۷۱م دو کودتای نظامی را در کشور، کشف و خنثی کرد. مشکل بزرگ مراکش با همسایگانش در سال‏های دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، حق حاکمیت بر سرزمین وسیع جنوبی این کشور بود که تا سال ۱۹۷۶م، صحرای اسپانیا نام داشت.

وی پس از تخلیه این سرزمین توسط اسپانیایى ‏ها، الحاق آن را به مراکش اعلام کرد و پس از چندی با بسیج ۳۵۰ هزار نفر و ساماندهی راهپیمایى مردمی، به سمت صحرا حرکت نمود. ملک حسن مغربی در مدت حکومت خود، چند بار مورد سوء قصد قرار گرفت اما جانِ سالم به در بُرد. او سلطانی مستبد بود که هرگونه مخالفتی را به شدت سرکوب می‏کرد و به همین دلیل مورد اعتراض مردم این کشور قرار داشت. وی سرانجام در ۲۳ ژوئیه ۱۹۹۹م در هفتاد سالگی جان سپرد.

عملیات غدیر در منطقه شلمچه (۱۳۶۷ش)

پس از قبول قطعنامه ۵۹۸ از طرف جمهوری اسلامی ایران، رژیم عراق به تصور ضربه زدن مجدد به نظام اسلامی، حملات گسترده ‏ای را علیه ایران آغاز کرد. از این‏رو عملیات غدیر جهت دفع این تجاوز، در منطقه شلمچه توسط رزمندگان اسلام به اجرا درآمد. اما پاسخ سریع و قاطع ملت و نیروهای اسلام، بسیار تکان دهنده و هشیارانه بود و تلفات سنگینی را به نیروهای متجاوز در منطقه وارد آوردند.

در این عملیات، صدها کیلومتر از سرزمین‏های میهن اسلامی‏مان که به مدت ۳ روز به اشغال متجاوزین در آمده بود، باز پس گرفته شد و رزمندگان موفق شدند بخش‏هایی از استان خوزستان در منطقه عمومی شلمچه، جاده خرمشهر، اهواز، پادگان حمید و جفیر را آزاد ساخته و دشمن بعثی را در منطقه جنوب تا مرزهای بین‏ المللی عقب برانند. در این عملیات علاوه بر کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از قوای دشمن و چند درجه‏ دار عالی رتبه، چندین تیپ و گردان زرهی و پیاده و کماندویی بعث به میزان ۶۰ الی ۱۰۰ درصد منهدم شد.

برخی از رویدادهای ۲۳ جولای

۱۶۳۱: ارتش سوئد به فرماندهی گوستاو دوم پادشاه این کشور در «وربن» روسیه بر دشمنان خود پیروز شد.

۱۷۵۹: ارتش روسیه در جنگ بر آلمان پیروز شد و در این جنگ هفت هزار سرباز آلمانی کشته شدند.

۱۹۷۴: حکومت سرهنگها در یونان سقوط کرد. لشکرکشی ترکیه به قبرس و تصرف منطقه ترک نشین این جزیره عمدتا یونانی زبان، آخرین میخی بود که بر تابوت حکومت سرهنگها در یونان کوبیده شد.

۱۹۵۴: پارلمان فرانسه قرارداد ژنو در باره سرنوشت ویتنام را تصویب کرد . این قرارداد در پی شکست نظامی فرانسه در «دین بین فو» امضاء شده بود.

۱۹۹۱: حزب کمونیست شوروی در اصل پذیرفت که در نظام اقتصادی این کشور تجدید نظر شود.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.