تلاش برای تشکیل کمیسیون محیط ‌زیست

جام جم آنلاین: اخبار محیط‌زیست در کشور ما اغلب تکراری هستند: تالاب‌هایمان خشک می‌شود، جنگل‌هایمان در آتش می‌سوزد، محیط‌بانان آسیب می‌بینند و سازمان محیط‌زیست دلسوزانه همه تلاشش را می‌کند، اما راه به جایی نمی‌برد. علت چیست؟

به اعتقاد دکتر سعید یوسف‌پور، مدیرکل محیط ‌زیست استان چهارمحال‌وبختیاری، در سطح قانونگذاری در مجلس یک خلأ خیلی جدی وجود دارد، چرا که در حال حاضر تنها یک کمیته ذیل کمیسیون آب و کشاورزی و منابع طبیعی وجود دارد که از این طریق عملا انتظاری که در حوزه محیط‌زیست وجود دارد پیگیری نمی‌شود.

یوسف‌پور توضیح می‌دهد: «قوانین و مقررات محیط ‌زیست و جرائمی که در این حوزه وجود دارد، چندسالی است که به‌روز نشده‌اند. نیاز است که جایگاه ویژه‌ای در سطح قانونگذاری به صورت تخصصی و کارشناسی به بحث توسعه پایدار و محیط‌زیست اختصاص یابد.»

او فراکسیون محیط‌ زیست را که از بیش از صد نماینده عضو تشکیل شده است یک نهاد رسمی نمی‌داند و می‌گوید: «شاید به عده‌ای بر بخورد، اما این فراکسیون بیشتر حالت پرستیژ و احساسی دارد. خوب است که نمایندگان نسبت به محیط ‌زیست دغدغه داشته باشند، اما یک مرجع تخصصی نیاز است که بیاید و اتفاقاتی را که در حوزه توسعه و محیط‌زیست رخ می‌دهد، بررسی کند.»

مدیرکل محیط‌زیست استان چهارمحال و بختیاری نهاد مناسب برای این کار را کمیسیون محیط ‌زیست می‌داند و می‌گوید: «این در ساختار خود آئین‌نامه مجلس هم پیش‌بینی شده است. در قانون اساسی این اختیار به مجلس داده شده که در آئین‌نامه داخلی​اش کمیسیون‌ها را افزایش بدهد. ما در استان سعی کردیم از متخصصان حوزه محیط‌زیست در دانشگاه‌ها و کارشناسان اداره محیط‌زیست کمک بگیریم و با معاونت برنامه‌ریزی استاندار کمیته‌ای هم تشکیل دادیم.»

به گفته او این کمیته چند جلسه هم برگزار کرده و جمع‌بندی این شده که بتوان یک طرح از طریق مجمع نمایندگان ارائه کرد و فراکسیون محیط‌زیست پیگیر تشکیل این کمیسیون باشد. این طرح که ایده آن از ۱۳۸۹ مطرح شده در حال تدوین است.

یوسف‌پور با اعلام این که تقریبا همه نمایندگان دوست دارند این اتفاق بیفتد، تاکید می‌کند: «یک کار رسانه‌ای باید انجام شود.

رسانه‌ها هم باید ورود پیدا کنند تا اهمیت موضوع نشان داده شود. با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب، هم در حوزه محیط‌زیست، هم بخش آموزش، اگر رسانه‌ها بتوانند روشنگری کنند، کار راحت‌تر می‌شود.»

طرح مورد نظر قرار است ظرف سه ماه تدوین شده و به دست فراکسیون و مجمع نمایندگان برسد و از آنجا که قرار است کمیسیون جدیدی تشکیل بشود نیاز به تصمیم‌گیری کمیسیون تخصصی ویژه‌ای هم ندارد و هیأت‌رئیسه می‌تواند طرح موضوع کند.

با این حال یوسف‌پور معتقد است که اگر طرح به جای سه ماه آینده، در اسفند یا حتی سال آینده هم آماده شود باز هم اتفاق خوبی افتاده است.

او ضمن قبول این که تاخیر می‌تواند برخی مشکلات محیط‌زیست را جبران‌ناپذیر کند، می‌گوید: «بیرون از ساختار محیط‌زیست بخشی از این مشکلات را به ضعف مدیریت ارتباط می‌دهند. شاید امثال من ضعف داشته باشیم، اما واقعیت این است که ساختار محیط‌زیست، ساختار پرسنل اجرایی، ساختار اداری و بودجه محیط ‌زیست چه در سطح کلان و چه در سطح استان ضعیف است؛ چرا که جایگاه مناسبی به محیط‌زیست داده نشده است. تشکیل کمیسیون اتفاقی است که اگر رخ بدهد خیلی از مسائل و مشکلات محیط‌زیست در بسیاری زمینه‌ها حل می‌شود. بویژه در حوزه بودجه و حوزه قانونگذاری، رفع قوانین و مقررات، اگر این جایگاه ایجاد بشود قطعا مباحثی که رهبر معظم انقلاب هم در سیاست‌‌های ابلاغی دارند، تسهیل می‌شود. اینها در چشم‌انداز ۲۰ ساله وجود دارد، در قانون اساسی آمده است و در قوانین بالادستی هم هست. اگر چنین اتفاقی بیفتد همه اینها تسهیل می‌شود و قوانین به‌روزتر می‌شود تا بحث توسعه پایدار انجام پذیرد و محیط‌زیست ما هم حفظ بشود.»

در پایان، یوسف‌پور با بیان این که منکر زحمات سال‌های گذشته نمی‌توان بود، تصریح می‌کند: «آن چیزی که من دیدم این است که روسای سازمان با دلسوزی هرچه تمام‌تر پیگیر بودند مسائل انجام بشود. بخصوص در زمان حضور آقای محمدی‌زاده قرار است طبق برنامه پیش بروند؛ یعنی اتفاقاتی که لازم است مطابق با برنامه پنجم رخ بدهد. هم تحولات اداری، هم بحث مبارزه با آلودگی، هم مناطق تحت مدیریت، مناطق حفاظت شده و تالاب‌ها؛ اما بخش عمده بسترهای لازم بیرون از سازمان محیط‌زیست است که هنوز محقق نشده است.»


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.