تلاش برای حل مشکلات طرح پزشک خانواده

فروردین ۱۴۰۳

در بررسی دستورالعمل طرح پزشک خانواده شهری ۰۲ که در استان فارس به عنوان پایلوت در حال اجرا است مشکلات مهمی برای آن بوجود آمده است که نیاز به رسیدگی و حل آن ها دارد.

دکتر رقیه خواجه دبیر شورای هماهنگی و انجمن پزشکان عمومی استان فارس در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران با بیان این که طرح پزشک خانواده ۱۵ ماه پیش اجرا شد و به فاز اجرایی درآمد افزود: طرح اجرا شده در شیراز با طرح مصوبه مجلس تفاوت بسیار چشمگیری دارد و به جای نگاه سلامت نگر بر مبنای بهداشت – غربالگری – پیشگیری بیشتر به مسائل درمان نگر توجه داشته است.

وی در ادامه گفت: این طرح برای اولین بار در استان فارس به صورت پایلوت برای آزمایش صورت گرفت و نتایجی داشته باشد و در کل کشور اجرا شود اما چون پیش نیازها را برای این طرح اجرا نکردند با مشکلاتی روبرو شد و مهم تر این که برای پزشکان عمومی دوره ی پزشک خانواده قرار ندادند.

وی اظهار داشت: چون این طرح واقعی نبوده و پیش نیازهای آن تامین نشد روز به روز با بحران های زیادی روبرو شد و نتایج خوبی هم نداشت و با وجود بیماری های اپیدمی و شیوع آن ها مردم تنها ۵/۲ بار در سال می توانند به پزشک خانواده مراجعه کنند و چون هدف در طرح ۰۲ ارتقای سلامت نبود و به شکل درمان نگر بود با شکست مواجه شد.

خواجه خاطرنشان کرد: مسئولان جدید باید به این مشکلات رسیدگی کنند و نگاه مثبتی داشته باشند و اصل طرح پزشک خانواده را اجرا کنند تا شان و کرامت پزشکان عمومی در این طرح های ملی مردم هم باید نظر دهند تا اجرای طرح ها براساس نیازهایشان باشد./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.