تلاش قبرس برای بهبود روابط اروپا و ایران/ ماجرای سیگار کشیدن ولایتی در سازمان‌ ملل

مجله مهر: حوادث و رخدادهای روز کشور که عمدتا نیز چهره ای سیاسی دارند همواره مخاطبان فراوانی را به خود جلب می کنند. مخاطبان فراوانی که البته سعی می کنند مطالب خاص مربوط به این اخبار و روندها را از رسانه های مختلف رصد کنند و بخوانند.

آنچه که در ادامه می خوانید حاصل خبرخوانی مهر در لابه لای این مطالب ویژه در روزنامه های کشور و انتخاب خاص ترین آنهاست.

ماجرای سیگار کشیدن ولایتی در سازمان‌ ملل
علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه سابق کشورمان پس از ۲۴ سال ماجرای سیگار کشیدن خود در سازمان ملل را در زمان مذاکرات قطعنامه ۵۹۸ در سال ۶۷ بیان کرد. به گزارش تهران امروز ولایتی می‌گوید: من آن زمان سیگاری نبودم ولی یک خبر سختی در شرایط بسیار سخت به من داده شد. وی می‌افزاید: بنده در مرداد سال ۶۷ به نیویورک رفته بودم تا برای نخستین‌بار مذاکراتی را درباره قطعنامه که حضرت امام (ره) آن را پذیرفته بودند، با آقای خاویر پرز دکوئیار دبیرکل سازمان ملل انجام دهم که تلکسی را به دست بنده دادند که قید شده بود منافقین به ایران حمله کردند. ولایتی ادامه می‌دهد: عراقی‌ها یک سال بود شعار آتش بس و صلح می‌دادند ولی در آن موقع منافقین با پشتیبانی همین عراقی‌ها به خاک ایران حمله و به سمت اسلام‌آباد غرب حرکت کرده بودند. وی می‌گوید: این ناجوانمردی و نفاق از یک طرف و از سوی دیگر مسئولیتی که بر دوش من گذاشته بود جهت مذاکره برای برقراری آتش‌بس، تبادل اسرا و عقب‌نشینی نیروها به مرزهای بین‌المللی بسیار مسئولیت سنگینی بود و وقتی یکباره با چنین عهد‌شکنی و نفاق مواجه شدم دیگر تحمل نیاوردم و از کسی که در کنارم بود سیگاری گرفته و روشن کردم.
وی ادامه می‌دهد: به هر حال خود این مسائل در آن شرایط برای من بسیار سخت بود و با اینکه سیگاری نبودم، مجبور شدم سیگاری روشن کنم که نشان از فشار همه جانبه بود.

آل اسحاق: باید با علت گرانی مقابله کرد نه با معلول آن
یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان تهران در بخشی از سرمقاله تهران امروز با عنوان “مقابله با علت گرانی نه معلول آن” نوشته است: اگر بخواهیم گرانی را به شکل ریشه‌ای مورد بررسی قرار دهیم، باید گفت در کنار این مسائل یکسری مسائل ساختاری نیز وجود دارد که در کنار عواملی از قبیل فضای کسب و کار، روابط خارجی کشور با سایر کشورها و حوزه‌هایی از جمله تحریم، موجب ایجاد پدیده گرانی می‌شود. اما تا اینجای کار برای هر دولتی و در هر زمانی اتفاق می‌افتد لیکن نکته مهم اینجاست که اگر برخورد با گرانی ریشه‌ای نباشد، همه فشار بر آخرین حلقه از زنجیره عرضه و تقاضا وارد می‌شود.
در صورتی که برای حل مشکل گرانی به سراغ تولیدکننده، فروشنده، کسبه، عرضه کننده و … برویم، با این مشکل به‌صورت عقلایی برخورد نکردیم و این درست همانند این است که به جای مواجهه با علت، با معلول آن برخورد کرده‌ایم. وقتی هزینه عوامل تولید افزایش پیدا می‌کند، قیمت محصول نیز بیشتر می‌شود که اگر این اتفاق با تعزیرات و یا بازرسی‌ها کنترل شود، در واقع همان اشتباه وارد کردن فشار بر حلقه آخر است.
در مورد توزیع‌کنندگان نیز وضع به همین شکل است. در مورد افزایش قیمت شیر و مرغ، مشکل اساسی در توزیع و یا تولید نیست و نباید به سراغ تولیدکننده و فروشنده و توزیع‌کننده رفت، بلکه باید به دنبال ریشه‌ها بود که در این دو مورد، مشکل در افزایش قیمت علوفه، کنجاله و سویاست. حالا اگر برای برطرف کردن این مشکل به سراغ آخرین حلقه یا تولیدکننده شیر و مرغ رفت، اشتباه بزرگی است که متاسفانه این روزها شاهد آن هستیم.
نکته آخر اینکه، ریشه مشکلات اقتصادی را باید با علت‌های آن پیدا کرد. گرانی ریشه در بودجه نفت ما دارد. عدم هماهنگی تولید و عرضه و تقاضا دلیل واضح دیگری است. گرانی در کشور ما ریشه اقتصادی با طعم نفتی دارد که باید آن را جست‌وجو و پیگیری کرد.

مطهری: افکار جریان انحرافی موهوم است
شرق
گزارش داد: علی مطهری، نماینده تهران به اظهارات «بهمن شریف‌زاده»، رییس سابق حوزه علمیه مروی در مصاحبه‌ای که با یک روزنامه اصلاح‌طلب داشت، واکنش نشان داد. شریف‌زاده در این مصاحبه اقدام به دفاع تمام‌قد از دولت و لیدر جریان انحرافی کرده و در عین حال مخالفان جریان انحرافی را به مناظره فراخوانده بود. مطهری اما گفته امثال شریف‌زاده در حد مناظره نیستند چراکه فکر منظم و ایده مشخصی ندارند. علی مطهری در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه شریف‌زاده در حد مناظره نیست و مناظره با این افراد موجب تبلیغ افکار موهوم‌شان می‌شود، گفت «جریان انحرافی می‌خواهد اسلام را صلح کل و بدون احکام فقهی و احکام کفار معرفی کند.» وی در پاسخ به این سوال که در مصاحبه‌ شریف‌زاده با یک روزنامه اصلاح‌طلب از تفکر «مشایی» و «احمدی‌نژاد» به شدت دفاع شده، نظرتان به طور کلی درباره اظهارات ایشان چیست؟ گفت: بله. من آن مصاحبه را خواندم. ایشان می‌خواهد نسبت گرایش به اومانیسم، پلورالیسم، سکولاریسم و ناسیونالیسم را از آقای مشایی دفع کند ولی خصوصا درباره پلورالیسم و ناسیونالیسم موفق نیست. مطهری در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود، انحرافی‌ها در واقع می‌خواهند بگویند مشترکات ادیان را بگیریم و بر سر همان با مردم دنیا توافق کنیم و سخن از اسلام به میان نیاوریم، شما نیز این ادعا را تایید می‌کنید، تاکید کرد: همین‌طور است. به عبارت دیگر می‌گویند اسلام را به صورت مبهم به دنیا ارایه کنیم، به صورت مکتبی که صلح کل است و سخن از احکامی که درباره کفار وجود دارد و به طور کلی سخن از احکام فقهی که مرز اسلام را با غیراسلام مشخص می‌کند، به میان نیاوریم. آقای شریف‌زاده می‌گوید: «آنچه بیشتر از همه در جهان اسلام سیطره داشته، بعد فقهی دین بوده، یعنی بایدها و نبایدها، آقای مشایی با عرضه دین صرفا به این روش مخالف است.» شما در سخنان آقای رییس‌جمهور هم می‌بینید که معمولا سخنی از اسلام در میان نیست و ایشان بر چهارگانه «توحید، عدالت، آزادی و مهرورزی یا عشق» تاکید می‌کند، به خیال اینکه اینها امور فطری در همه انسان‌هاست و مخالفتی را برنمی‌انگیزد ولی اگر از اسلام سخن بگوییم مخالفت‌هایی برانگیخته می‌شود. این یعنی همان تجددگرایی افراطی و اسلام را باب طبع زمان کردن که شهید مطهری از آن به عنوان یک آفت برای نهضت اسلامی نام برده‌اند.

تلاش قبرس برای بهبود روابط اتحادیه اروپا با ایران
روزنامه ایران از دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با کریستوفیاس، رئیس جمهور قبرس خبر داده است.
صالحی که در این دیدار پیام احمدی نژاد را به رئیس جمهور قبرس تسلیم کرده، هدف از ملاقات را تبریک به مسئولان قبرس برای ریاست بر اتحادیه اروپا ذکر کرده است.
رئیس جمهور قبرس نیز در این دیدار اعلام کرده است که این کشور در دوره ریاستش بر اتحادیه اروپا حداکثر تلاش خود را برای بهبود و ارتقای روابط ایران با این اتحادیه به کار خواهد بست.

تلاش صهیونیست ها برای سکولاریزه کردن قفقاز
به گزارش ملت ما، یکی از رسانه های جمهوری آذربایجان از افتتاح دفتر نمایندگی صندوق خیریه STMEGI متعلق به گروهی از صهیونیست ها مسوم به یهودیان کوهستانی در باکو خبرداده است.
این گزارش می افزاید: یکی از کارشناسان مطلع در حوزه قفقاز، این اقدام را در واقع پوششی برای نفوذ در ساختارهای فرهنگی این منطقه و سکولاریزه کردن باورهای اعتقادی مردم این مناطق ارزیابی کرده است.

آیت الله مهدوی کنی: اصولگرایان برای انتخابات آتی مذاکره کنند تا به نتیجه برسند
رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، اصولگرایان را به مذاکره و گفت وگو تا حصول نتیجه دعوت کرد.
به گزارش کیهان، آیت الله محمدرضا مهدوی کنی در مراسم افتتاحیه یادمان شهدای هفتم تیر با بیان اینکه «راه شهدا راه حیات است»، تاکید کرد: اگر می خواهید زنده بمانید باید راه شهدا را ادامه دهید و باید بدانیم شهید بهشتی و ۷۲ تن از یاران ایشان نمرده اند و تا آخر و تا زمانی که ما نباشیم، خواهند بود.
آیت الله مهدوی کنی همچنین در این برنامه و در پاسخ به این پرسش یک خبرنگار که «توصیه شما به اصولگرایان چیست؟» گفت: توصیه من همیشه به ائتلاف و اتحاد است. همیشه دعوت به ائتلاف می کنم چون اتحاد امر شدنی نیست بلکه همه باید با هم باشند و گاهی ائتلاف در نهایت به یک نفر می رسد و گاهی بیشتر اما مهم این است که با هم جنگ نکنند، چون دعوا خوب نیست و صلح بهتر از دعوا است.
مهدوی کنی همچنین در رابطه با برخی تک روی ها از سوی عده ای از اصولگرایان و برگزاری جلسات انتخاباتی از سوی آنها اظهار کرد: جلسات انتخاباتی اشکال ندارد و تک روی به حساب نمی آید بلکه مقدمات کار است و باید با هم بنشینند و مذاکره کنند تا به نتیجه برسند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.