تلاطم دوباره در بازار اجاره‌بها/سنگینی بار تورم و بیکاری بر دوش مستاجران + قیمت اجاره‌بهای برخی از مناطق

کمتر از یک هفته به آغاز فصل نقل و انتقالات مانده اما گزارش‌ها از بازار مسکن حاکی است که نه سیاست‌های دستوری و نه سیاست‌های تبلیغی دولت مبنی بر واگذاری‌ها و آغاز ثبت‌نام‌های مسکن مهر پردیس و مسکن قسطی تهران تاثیری بر ثبات و کاهش اجاره‌بها در این ابرکلانشهر نداشته است.

 طی چند ماه گذشته مسئولان و دست‌اندرکاران بخش مسکن وعده‌هایی برای کنترل بازار مسکن(بلوک بندی و طرح برخورد تعزیراتی بازار اجاره مسکن) به خصوص بازار اجاره‌بها داده‌اند و از سیاست‌هایی سخن گفته اند تا امید را در دل مستاجران زنده نگه دارند.

بنابراین گزارش، قبل از تهیه این گزارش میدانی که البته مربوط به نقطه کوچکی از شهر بزرگ تهران است، تصور می شد اجاره‌بها در تهران همانند سال گذشته تنها چند درصدی بالاتر از نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی باید باشد، اما زهی خیال باطل.

دردآو‌ر‌تر از تصور رشد ۳۰ درصدی نرخ اجاره‌بها در تهران نسبت به سال گذشته این است که درخواست‌های مستاجران و اعلام توان‌شان پرداخت اجاره‌در بنگاه‌های مسکن مورد استهزاء قرار گیرد.

گزارش میدانی از مرکز تهران یعنی حد فاصل بلوار کشاورز و خیابان انقلاب تا میدان حرّ، ۳۰ تیر و میدان حسن‌آباد حاکی از این است که نرخ اجاره‌بها درتهران به گفته بنگاه داران و مستاجران ۵۰ تا ۶۰ درصد نسبت به پارسال رشد کرده و با توجه به رشد چنینی اجاره بها بعید است امسال مستاجران به راحتی خانه دار شوند.

تایید این رشد ۵۰ تا ۶۰ درصدی اجاره بها زمانی مورد تایید واقع می شود که مشاور وزیر راه و شهرسازی و عضو شورای عالی مسکن می‌گوید اجاره‌بها در تهران متناسب باتورم بوده و حدود ۲۰ درصد رشد کرده است . پس باید این تصور را داشت که رشد ۵۰ تا ۶۰ درصدی اجاره‌بها دربازار صحت دارد.

قبل از اینکه درد دل برخی مستاجران و اظهارات برخی بنگاه‌های مسکن را بنویسیم باید نکته‌ای را متذکر شد که اگر سیاست‌های دستوری و سیاست‌های تبلیغی دولت مبنی بر واگذاری‌های مسکن مهر ، آغاز ثبت نام مسکن مهر در پردیس و مسکن قسطی در تهرانسر و تهرانپارس جواب ندهد، باز هم بازار مسکن جلوتر از تدابیر دولت حرکت کرده است . آیا بهتر نبود به جای آغاز واگذاری‌های مسکن مهر در اواخر خرداد ماه تدابیری اندیشیده و انسجامی میان وزارتخانه های ذیربط ایجاد می شد تا این واگذاریها در اوایل سال جاری شود، شاید بدین ترتیب حداقل برخی از مستاجران که از طریق مسکن مهر صاحب مسکن شده‌اند زودتر تصمیم به اسکان در این واحدها می‌گرفتند. هرچند باید متذکر شد که با یک سیاست (مسکن مهر) نمی‌توان معجزه‌ای در بخش مسکن صورت داد.

همزمان با نزدیک شدن به فصل نقل و انتقالات در بازار مسکن، احتمال افزایش مجدد قیمت‌ها مستأجران را نگران تر کرده است و شکست سیاست‌های دستوری (طرح برخورد تعزیراتی بازار اجاره بها)در سال گذشته و افزایش شدید اجاره بها در کلانشهر‌ها در ماه جاری باعث نارضایتی شدید مستأجران به‌خصوص در پایتخت شده است.

مردم از مسئولان انتظار دارند ضمن تقویت نظارت، علت‌های واقعی افزایش قیمت اجاره‌بها را شناسایی کرده و با آن مقابله کنند،هر چند ما نیز معتقدیم اجاره بها بصورت مستقیم با وضعیت بیکاری و وضعیت معیشتی افرادی که بطور مستقیم از طریق اجاره دادن مسکن امرار معاش می کنند ارتباط دارد. دفاعیات و توجیهات دولت در سال جاری ‌بی‌شباهت به وعده‌های سال گذشته نیست و مروری بر اظهارنظرها این تشابه را به خوبی نشان می دهد. مردم نگران تکرار تجربه سال گذشته در بازار مسکن بوده و خواستار توجه بیشتر مسئولان به‌نظر محافل کارشناسی و اجرای طرح‌های کارآمد و عملی تر در این بازار هستند.

مستاجران:از تهران می‌رویم/بنگاه‌داران: اجاره‌بها ۵۰درصد رشد داشته است

رحیمی از مستاجرانی که به یک بنگاه املاک در میدان حسن‌آباد مراجعه کرده است  می‌گوید: چندی پیش برای اجاره واحد مسکونی به یکی از بنگاه‌های میدان حسن‌آباد واقع در خیابان استخر مراجعه کردم که این بنگاه یک واحد مسکونی ۶۳ متری در طبقه چهارم را به من معرفی کرد.

وی افزود: بنگاه مسکن این واحد مسکونی را در حالی به مبلغ ۱۰ میلیون تومان و ماهانه ۴۵۰ هزار تومان به بنده معرفی کرد.این در حالی است که وقتی رفتم واحد مسکونی مزبور را از نزدیک دیدم تمام دیوارهای آن تَرَک برداشته بود و طور کلی از اجاره آن منصرف شدم.

وی با بیان اینکه همین واحد مسکونی در سال گذشته ۸ میلیون تومان با ماهی ۳۵۰ هزار تومان اجاره داده شده بود، ادامه داد: چنانچه واحد مسکونی مناسب با قیمت مناسب را نتوانم پیدا کنم مطمئنا از تهران به منطقه “مامازن” در جاده خاوران خواهم رفت.

این اجاره‌نشین‌ در پاسخ به این سوال که آیا برای مسکن مهر اقدامی کرده اید اضافه کرد:با گذشت چند سال از پروژه مسکن مهر من که تا حالا نشنیده ام فردی این واحدها را تحویل بگیرد و در این واحدها سکونت کرده باشد.

وی گفت: واحدهای مسکونی پرند همگی در دورترین نقطه به تهران قرار دارند و ما که کار و زندگیمان در تهران است نمی توانیم روزانه چند ساعت در مسیر رفت و آمد باشیم.

بنگاه‌داران‌منطقه ۱۱: اجاره‌ها بیش از۵۰‌درصد رشد دارد/ما مقصر نیستیم

یکی از بنگاه‌داران در خیابان شیخ هادی منطقه ۱۱ گفت:‌اجاره‌بها درتهران نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته است و اگر هر سال ۲۰ تا ۲۵ درصد رشد قیمت‌ها را شاهد بودیم امسال این افزایش قیمت دوبرابر بیش از رشد معمول در هر سال است.

پورصمیمی در پاسخ به این سوال که چه عاملی باعث این گرانی شده است، یاداور شد: بنگاه‌داران در افزایش اجاره‌بها هیچ نقشی ندارند، ما مقصر نیستیم چرا که ما نیز جزء این مردم هستیم و هر چقدر مسکن گران شود ما نیز از این گرانی متضرر می‌شویم.

وی ادامه داد:وقتی از صاحبخانه ای می پرسیم چرا از قیمت اعلام شده پایین نمی آیید در جواب می گوید: من یک دختر دانشجو و یک پسر بیکار دارم و مجبورم با این کرایه خانه هزینه دانشگاه و پول توجیبی شان را تامین کنم.

صاحبخانه‌ها ناراحت می‌شوند و در روزنامه‌ها آگهی می‌دهند

صاحب بنگاه املاک ادامه داد: در برخی از موارد به صاحبخانه‌هایی که قیمتهای بالایی را برای واحد مسکونی خود ارائه می‌کنند می‌گوئیم این قیمت‌ها بسیار بالا و ناعادلانه است. در جواب این مطلب می‌بینیم که صاحبخانه‌ها می‌گویند ملک خود را بالاتر از این قیمت‌ در روزنامه آگهی خواهند کرد و اتفاقا می شنویم که همینطور هم شده و واحد مسکونی مزبور بعد از ۲۴ ساعت به اجاره رفته است.

بنگاه‌دار خیابان ابوریحان:‌مردم فکر می‌کنند قحطی مسکن است

علیپور یکی از بنگاه‌داران خیابان ابوریحان  گفت: مردم تصور می‌کنند بنگاهی‌ها مقصر افزایش اجاره‌بهای مسکن هستند و فکر می‌کنند قحطی مسکن آمده است.

وی ادامه داد: این تصور باعث شده تا هر قیمتی که صاحبخانه‌ها می‌گویند مستاجران بپذیرند و تصور ‌کنند که اگر درنگ کنند، بدون مسکن خوهند ماند.

وی اضافه کرد: البته مستاجران چاره‌ای هم ندارند چون فصل نقل و انتقال‌ها از یک هفته دیگر به اوج خود می‌رسد واحدهای مسکونی اجاره‌ای با قیمت مناسب بعید است که پیدا شود واگر او این واحد مسکونی را نپسندد، مستاجر دیگری آن واحد مسکونی را اجاره خواهد کرد.

مستاجری در خیابان انقلاب:‌بنگاهی‌ها ما را مسخره می‌کنند و می‌خندند

سیدی یکی از مراجعه کنندگان برای اجاره یک واحد مسکونی در خیابان انقلاب است. او به خبرنگار فارس گفت: زمانی که وارد بنگاه می‌شویم اغلب بنگاه‌های مسکن پس از شنیدن بضاعت مالی ما با خنده‌های معنادار و تمسخر‌آمیز می‌گویند با این مبلغ شما باید به شهرستان بروید.

وی در پاسخ به این سوال که مگر شما چه مبلغی را به بنگاهی‌ها اعلام کردید که آنها به شما خندیدند گفت:‌مبلغی که بنده در اختیار دارم و در توانم هست که بدهم ۱۲ میلیون تومان ودیعه با ماهی ۴۰۰ هزار تومان است.

وی اضافه کرد:‌مگر نه اینکه باید اجاره یک واحد مسکونی یک پنجم قیمت آن ملک باشد و برای هر یک میلیون تومان ۳۰ هزار تومان اجاره ماهانه دریافت شود، پس چرا هیچ کس بر این بازار اجاره‌بها نظارت نمی‌کند.

وی گفت: به عنوان مثال در این منطقه برای اجاره یک واحد مسکونی باید ۱۰ میلیون تومان با ماهی ۴۰۰ هزار تومان به اجاره داده شود، اما عملا می بینیم با ماهی ۵۵۰ هزار تومان هم نمی توان در این محله واحد مسکونی مناسبی اجاره کرد.

وی ادامه داد:همین الان تیتری به ذهنم رسید که خواهش می کنم آنرا در گزارشتان به کار ببرید و آن هم مرگ تدریجی رویای خانه دار شدن مستاجران است.

 قیمت اجاره‌بهای برخی از مناطق به شرح زیر است:

بلوار کشاورز ۳۱ متر پنج میلیون تومان ماهانه ۶۰۰ هزار تومان؛ آپارتمان ۵۰ متری در خیابان فلسطین ۱۰ میلیون تومان ماهانه ۶۵۰ هزار تومان، واحد مسکونی کلنگی ۸۱ متر ۳۰ سال ساخت ۱۵ میلیون تومان ماهانه ۵۵۰ هزار تومان،‌آپارتمان ۷۰ متری در خیابان انقلاب طبقه چهارم بدوم امکانات (بدون موکت، کف موزائیک) ۳۵ میلیون تومان رهن کامل،‌آپارتمان ۵۷ متری در منطقه ۱۸ حدود ۲۲ میلیون تومان رهن کامل و یا در همین منطقه آپارتمان ۵۷ متری ۱۰ میلیون تومان ماهانه ۴۰۰ هزار تومان،‌چهارراه ولیعصر بالاتر از چهارراه امیراکرم آپارتمان ۸۷ متری ۸ سال ساخت بدون پارکینگ ۱۰ میلیون ماهانه ۸۰۰ هزار تومان و …
 ۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.