تلویزیون با خطوط تلفن به خانه‌ها می‌آید

جام جم آنلاین: معاون مجازی سازمان صداوسیما از راه‌اندازی فناوری آی‌پی مدیا (رسانه مهر) خبر داد و گفت: هم اکنون هزار نفر در شهر تهران مشترک این رسانه هستند و در آینده‌ای نزدیک مردم کل کشور از خدمات این فناوری بهره‌مند می‌شوند.

آی‌پی مدیا فناوری‌ای است که تلویزیون و اینترنت را به هم پیوند می‌زند و مخاطب می‌تواند روی صفحه نمایشگر تلویزیون، به سایت‌های اینترنتی متصل شود،‌ به شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی دسترسی داشته باشد و حتی برنامه‌های مورد علاقه‌اش را درخواست دهد.

امکان انجام بازی‌های رایانه‌ای فردی و جمعی و دسترسی به آرشیو یک ماهه برنامه‌های شبکه‌های تلویزیونی از دیگر قابلیت‌های این فناوری است.

لطف‌الله سیاهکلی روز گذشته در نشستی خبری به جزئیات این فناوری اشاره کرد و گفت:‌ این سیستم، امکان دریافت شبکه‌های تلویزیونی از طریق زیرساخت‌های مخابراتی را فراهم می‌کند. در سایر کشورها، سیستم «آی پی تی وی» برای دسترسی به تلویزیون از طریق تلفن راه اندازی شده، اما سیستم «آی پی مدیا» که در معاونت رسانه مجازی صدا و سیما راه‌اندازی شده، دامنه وسیع‌تری از خدمات را به مشترکان ارائه می‌دهد.

معاون رسانه مجازی سازمان صدا وسیما یکی از ویژگی‌های رسانه مهر نسبت به رسانه‌های موجود را تعاملی بودن در پخش و زمان بندی برنامه و ارائه کیفیت بالا در صدا و تصویر خواند و گفت: این سیستم را نمی‌توان یک تلویزیون کابلی نامید، چون فراتر از یک تلویزیون کابلی عمل می‌کند. «رسانه مهر» عنوانی فارسی است که معاونت رسانه مجازی برای این سیستم انتخاب کرده است.

وی با تاکید بر توانمندی متخصصان ایرانی برای طراحی این سیستم گفت: این سیستم با سرعت دو مگابایت در ثانیه از طریق اینترنت برای مشترکان قابل دریافت است. هم‌اکنون هزار مشترک در تهران به این سیستم دسترسی دارند و می‌توانند صوت و تصویر درخواستی،‌ اینترنت‌، موتور جستجوگر و سایر خدماتی را که نیاز است، روی این سیستم دریافت کنند.

معاون رسانه‌ مجازی تاکید کرد: در این سیستم، قابلیت دسترسی به کانال‌های تلویزیون بسیار زیاد و نامحدود است و می‌توان گفت که امکاناتی از جمله تلویزیون، تلفن، نمابر، اینترنت و کامپیوتر شخصی در «آی پی مدیا» به صورت سیستم یکپارچه جمع شده است. هزینه استفاده از این سیستم، تقریبا معادل سیستم اینترنت پرسرعت است و ماهانه بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان حق آبونمان برای آن تعیین شده است.

سیاهکلی ابراز امیدواری کرد که با همکاری دیگر نهادهای مرتبط با عرصه فناوری اطلاعات از جمله شورای عالی مجازی کشور، در آینده نزدیک همه مردم ایران بتوانند از این سیستم استفاده کنند.

محتوایی که رسانه مهر ارائه می‌دهد در قالب شبکه‌ای با عنوان «سروش» تعریف شده است. سعید اسدی، مدیر شبکه سروش در گفت‌وگو با جام‌جم توضیحات بیشتری را ارائه داد و گفت:‌ تهران به عنوان اولین فاز اجرایی فعالیت‌های جدید سازمان صدا و سیما در عرصه رسانه‌های نوین انتخاب شده و پذیرای رسانه مهر خواهد بود.

مشترکین مرکز مخابراتی شهید باهنر (واقع در خیابان شریعتی)که شماره تلفن آنها با پیش‌شماره گروه (۲۲۶۰)، آغاز می‌شود، هم‌اینک می‌توانند برای درخواست خدمات رسانه مهر (آی پی مدیا) ثبت نام کنند.

به گفته وی، منوی اصلی رسانه مهر دارای بخش‌های متعددی است که یکی از آنها بخش تلویزیون درخواستی یا دسترسی به آرشیو است. اسدی در این باره گفت: در تلویزیون تعاملی رسانه مهر، شما با گذشت زمان و از دست دادن زمان برنامه مورد علاقه تان با امکان مدیریت زمان (time shifting) می‌توانید به مدت ۳۰ روز بر موجودی برنامه‌های از دست رفته دسترسی داشته باشید. در موارد مشابه این امکان به صورت یک ماهه در جایی تعریف نشده و نهایتا تا یک هفته قبل برای مشترکین، چنین خدماتی فراهم شده است.

پخش فیلم و سریال‌های درخواستی

وی یکی دیگر از قابلیت‌های اصلی رسانه مهر را پخش برنامه‌های درخواستی معرفی کرد و گفت:‌ در این بخش، ۱۲ عنوان از محتویات تصویری را برای مشترکین پیش‌بینی کرده‌ایم که البته این تعداد، ظرفیت افزوده شدن را هم دارد.

در فهرست برنامه‌های درخواستی، مجموعه‌ای شامل گروه‌های مختلف مانند فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی و خارجی، کودک و نوجوان، تله فیلم، مستند‌های ورزشی، علمی و کلاسیک، آموزشی، خنده و سرگرمی، نماآهنگ و معارف اسلامی تعریف شده است. با این امکانات دیگر شما نیاز ندارید که هر دفعه به مراکز فروش CD برای خرید این محتوا‌ها مراجعه کنید.

اسدی ادامه داد: یکی از بخش‌های جذاب و متنوع رسانه مهر، صدای درخواستی است که در آن سعی شده برای تمامی سلیقه‌ها، محصولاتی فراهم شود. موضوعاتی مانند قرائت قرآن کریم، موسیقی، قصه و ده عنوان دیگر در این شبکه بارگذاری شده است.

وی تجمیع وسایل صوتی و تصویری در یک سامانه را از مزیت‌های این سیستم خواند و افزود:‌ به این ترتیب شما به واسطه این نوآوری، دیگر نیاز به سیستم‌های کامپیوتر شخصی، دستگاه‌های ضبط و پخش با فرمت‌های مختلف، گیرنده‌های رادیویی و… ندارید، زیرا همه کاربری‌های این وسایل را در بخش‌های تعریف شده در رسانه مهر، به سهولت در اختیار دارید.

شبکه سروش علاوه بر پخش شبکه‌های رادیو و تلویزیون چند شبکه اختصاصی دیگر با عنوان‌های کانال کودک و نوجوان، شادی، زندگی و گلچین ماهواره ایجاد کرده است. هر یک از این شبکه‌ها در موضوعات مشخص‌شده روزانه ۱۵ ساعت برنامه پخش می‌کنند.

جشنواره فیلم‌های کوتاه و پویانمایی فضای مجازی

معاون مجازی سازمان صدا وسیما روز گذشته همچنین با اعلام برگزاری جشنواره فیلم‌های کوتاه و پویانمایی فضای مجازی گفت: این جشنواره به فیلم‌ها و انیمیشن‌های زیر پنج دقیقه می‌پردازد که روی دو پایگاه اینترنتی «مهرنما» و «باشگاه ایرانیان» قابل دسترسی است.

وی با بیان آن‌که این جشنواره به صورت سالانه برگزار می‌شود، افزود: مهلت ارسال آثار به این جشنواره از دیروز آغاز شد و علاقه‌‌مندان می‌توانند تا ۱۵ مهر ماه آثار خود را از طریق دو پایگاه اینترنتی یاد شده به این جشنواره ارسال کنند.

سیاهکلی تاکید کرد که اختتامیه این جشنواره دهم آبان‌ماه برگزار می‌شود و در مجموع به ۶۰ اثر برگزیده جایزه اهدا خواهد شد.

احسان رحیم‌زاده – گروه رادیو و تلویزیون


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.