تلویزیون خود را «تا» بزنید

تلویزیون خود را «تا» بزنید

حتما تا به حال در فیلم های مختلف سینمایی دیده اید که تلویزیون مورد استفاده به قدری نازک و باریک است که می توان آن را همقطر یک ورق کاغذ دانست، به همین دلیل باور نمایش تصویر روی آن غیرممکن به نظر می رسد. به منظور به واقعیت پیوستن چنین تلویزیون هایی، کارخانه های سازنده ابزارهای الکترونیک در تلاش است بتواند تلویزیون هایی با استفاده از فناوری OLED بسازد. در حقیقت گجت های الکترونیکی که توسط این قابلیت ساخته می شود، دو قطب دارد که نور را به شکل سازمان یافته ای پخش می کند. در حالت کلی می توان گفت OLED تجربه بسیار متفاوت تری برای دیدن تصاویر تلویزیون خواهد بود.

این فناوری از صفحه های بزرگ پلاستیک ساخته شده که میان صفحه های شیشه ای قرار داده می شود. در عمل هنگامی که این صفحه پلاستیک تحت فشار ذرات الکتریسیته قرار می گیرد، نور مورد نظر برای نمایش تصاویر را از خود متصاعد می کند. با کمک این فناوری، تلویزیون بسیار باریک تر و کم مصرف تر شده، علاوه بر این می توان براحتی و با وضوح بسیار تصویر را از هر زاویه ای مشاهده کرد.

در ضمن می توان پیش بینی کرد این قابلیت یکی از پرمصرف ترین فناوری های ساخت تلویزیون های بسیار بزرگ خواهد شد؛ زیرا با باریک تر شدن قطر تلویزیون، وزن کلی این گجت به مقدار زیادی کاهش می یابد. حتی می توان گفت این تلویزیون ها بسیار سبک تر از تلویزیون های صفحه تختی است که در حال حاضر می بینید. پس شما می توانید یک تلویزیون بسیار بزرگ را که با کمک این قابلیت ساخته شده به آسانی از اتاقی به اتاق دیگر جا به جا کرده یا درون دیوار جاسازی کنید.

ولی بارز ترین مشخصه این تلویزیون ها Transparent بودن آنهاست، یکی از کمپانی های سازنده چنین تلویزیون هایی ادعا کرده شما می توانید به آسانی دست خود را از روی این تلویزیون عبور داده و به سمت دیگر آن برسانید. علاوه بر این، به قدری تصاویر نشان داده شده در این تلویزیون شفاف است که کوچک ترین ذره داخل آن را می توانید به آسانی مشاهده کنید. البته تولید چنین تلویزیون هایی تنها به صورت نمونه بوده و هنوز وارد بازار نشده است.

● چگونه صفحه نمایش های Transparent کار می کند؟

تلویزیون های Transparent با استفاده از فناوری OLED ساخته شده است که قابلیت های بسیار زیاد و متفاوتی دارد. به طور کلی می توان گفت OLED ها از لایه های پلاستیک ساخته شده. این مواد به شکل ارگانیک یا کربنی است. سپس این لایه پلاستیک با دو لایه شیشه ای پوشانده می شود، طوری که این لایه بوضوح قابل مشاهده شدن نیست. به سبب وجود همین سه لایه کنار هم شما می توانید به آسانی داخل چنین تلویزیون هایی را مشاهده کرده یا بهتر بگوییم اشیای آن سوی تلویزیون را ببینید. علاوه بر این تلویزیون های Transparent لایه نازکی از کاتدهای شفاف دارد، که این کاتدها الکترون ها را روی صفحه نمایش پخش می کند. در ضمن در طرف دیگر آندهایی قرار دارد که وظیفه اصلی آنها جمع کردن الکترون های پاشیده شده روی صفحه نمایش است. هنگامی که شما چنین تلویزیونی را روشن می کنید، بلافاصله از طریق لایه پلاستیک قرار داده شده، الکتریسیته ارسال می شود. سپس طی یک فرآیند شیمیایی الکتریسیته ارسال شده با مواد شیمیایی موجود روی این صفحه واکنش نشان داده، تصویر مورد نظر روی صفحه نمایش ایجاد می شود.

تلویزیون های OLED دارای مزیت های بسیار زیادی است، ولی یکی از عمده ترین مزیت های چنین تلویزیون هایی در مقایسه با تلویزیون های LCD، در نحوه جریان الکتریسیته در صفحه نمایش است؛ زیرا پس از شروع جریان الکتریسیته، خود همان ذرات الکتریسیته از خود نور متصاعد کرده و از آن طریق، تصویر به نمایش درمی آید. در حالی که تلویزیون های LCD تنها با استفاده از فناوری ایجاد اشکال و رنگ ها، تصاویر مورد نظر را روی صفحه نشان می دهد که این به خودی خود باید از طریق یک لایه نوری در قسمت پشت صفحه تغذیه شود تا بتواند چنین اشکالی را نمایش دهد.

از مطالب گفته شده می توان این نتیجه را گرفت که تلویزیون های OLED مانند تلویزیون های LCD به مقدار زیادی انرژی الکتریسیته نیاز ندارد، علاوه بر این OLED ها بر خلاف LCD ها رنگ مشکی را به صورت حقیقی ایجاد می کنند. این یعنی در چنین تلویزیون هایی در قسمتی که باید به رنگ سیاه نمایش داده شود، نور به طور کلی حذف و این رنگ به شکل حقیقی ایجاد می شود. تلویزیون های پلاسما نیز تا حدودی به این شکل کار می کند، ولی چون برای نمایش تصاویر در چنین تلویزیون هایی لازم است درون تلویزیون گازی پخش شود، قطر این تلویزیون ها از قطر تلویزیون های OLED بیشتر است تا فضای لازم برای لایه ای گاز را داشته باشد و به همین دلیل کمی سنگین تر است. البته این را هم باید اضافه کنیم که تلویزیون های Transparent تنها با استفاده از قابلیت OLED ساخته نمی شود، بلکه با استفاده از فناوری های دیگر چون LCD ها نیز می توان چنین تلویزیون هایی را ساخت.

بد نیست این را هم بدانید که تا به حال با استفاده از فناوری OLED گجت های دیگری چون گوشی ها نیز ساخته شده است، در ضمن برای اولین بار نمونه ای از تلویزیون های OLED سال ۲۰۰۰ وارد بازار شد. ولی مدل های اولیه این تلویزیون ها بسیار کوچک و در اندازه ۱۵ اینچی ساخته شده بود، علاوه بر این قیمت چنین گجت هایی بسیار گران بود به طوری که کاربران کمی تمایل داشتند چنین تلویزیون هایی را بخرند. اولین نمونه های تولید شده دارای ضعف های بسیاری در مقایسه با این نمونه های جدید تر بود، برای مثال شکننده تر بودن صفحه نمایش و عمر کوتاه تلویزیون های مورد نظر از جمله بزرگ ترین مشکلات آنها بود.

ولی به طور کلی می توان گفت به سبب ناشناس بودن این قابلیت بسیاری از کاربران با دید منفی به آن می نگرند، به همین سبب کمپانی های سازنده ابتدا تلاش کرد با فناوری قدیمی تر LCD تلویزیون های Transparent را بسازد. ولی این انتهای راه ساخت تلویزیون نیست؛ چرا که در آینده ای نه چندان دور شاهد پیشرفت های بیشتری در زمینه ساخت تلویزیون خواهیم بود. مثلا می توانید تصور کنید تلویزیون های OLED به گونه ای ساخته شود که شما به آسانی آنها را تا کرده و هنگامی که نیاز دارید باز کنید؛ درست مانند یک ورق کاغذ.


آخرین مقالات آفتاب

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.