تمجید آسانژ از آرژانتین به دلیل داشتن سابقه مقابله با انگلیس

موسس سایت افشاگر ویکی‌لیکس که در سفارت اکوادور در لندن پناه گرفته است، اعلام کرد که حمایت آرژانتین از وی بسیار مهم است چرا که این کشور سابقه مقابله با انگلیس را دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه مرکوپرس -چاپ اوروگوئه- جولیان آسانژ، موسس سایت افشاگر ویکی‌لیکس که دارای یک پناهندگی سیاسی از اکوادور است، به خبرنگاران گفت که آرژانتین (در رابطه با وی) بسیار حمایت‌کننده بوده و آلیسیا کاسترو، سفیر این کشور در لندن به ملاقات وی آمده تا حمایت آرژانتین را نشان دهد.

به علاوه آسانژ تاکید کرد: من موضع آرژانتین در رابطه با مساله پناهندگی‌ام را تحسین می‌کنم.

وقتی از آسانژ در رابطه با دولت فعلی آرژانتین پرسیده شد، آسانژ بی‌طرفی خود را اعلام کرد و گفت: من می‌دانم که برخی مسائل در آرژانتین در رابطه با کریستینا فرناندز (رییس جمهوری آرژانتین) در حال رخ دادن است؛ اما من هیچ گونه نظر خاصی در رابطه با مسائل این کشور ندارم.

این در حالی است که این هکر استرالیایی انتقاداتی را در سایت ویکلی‌لیکس در رابطه با صدور پاسپورت‌های الکترونیکی توسط دولت آرژانتین منتشر کرده است.

وی نوشته است: یک مساله در ویکی‌لیکس وجود دارد که ما اعتراضات زیادی در رابطه با آن دریافت کرده‌ایم و این مساله مربوط می‌شود به برنامه بیومتریک صدور پاسپورت‌ها توسط دولت آرژانتین.

ریکاردو پاتینو، وزیر امور خارجه اکوادور گفت که در حال بررسی طرح انتقال آسانژ به سوئد تحت حفاظت مقامات اکوادور برای حضور در دادگاه در رابطه با اتهام سوء استفاده‌ جنسی است.

وزیر امور خارجه اکوادور طرح پیشنهادی مذکور مبنی بر انتقال جولیان آسانژ تحت حفاظت اکوادور به عنوان یک گزینه جایگزین را مطرح کرده است تا هم خواسته‌های مقامات سوئد برای دادگاهی کردن جولیان آسانژ به دلیل اتهامات وارده برآورده شود و هم جولیان آسانژ از خطرات احتمالی در امان بماند.

وزارت امور خارجه انگلیس در رابطه با طرح پیشنهادی اکوادور هیچ اظهار نظری نکرده است.

وزارت امور خارجه سوئد نیز اعلام کرده است که هیچ پیشنهادی از مقامات اکوادور دریافت نکرده و اگر هم دریافت کند به بررسی آن نخواهد پرداخت.

پاتینو با اشاره به اینکه پرونده آسانژ هنوز هم در جریان است، گفت که قصد دارد تا با ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در روز چهارشنبه در مورد این موضوع به بحث بپردازد.

وزارت امور خارجه انگلیس در لندن از اینکه بخواهد به بررسی طرح پیشنهادی اکوادور بپردازد، سر باز زد.

یک سخنگو گفت: موضع ما بسیار واضح است. او (جولیان آسانژ) تمام گزینه‌های احتمالی را برای فرجام‌خواهی از بین برده است. ما یک تعهد الزامی نسبت به سوئد برای بازگرداندن وی داریم و باید به این تعهد عمل کرده و آن را به سرانجام برسانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه سوئد اعلام کرد: ما نمی‌توانیم به گمانه‌زنی در رابطه با گزینه احتمالی مطرح شده از سوی اکوادور بپردازیم و ما هیچ درخواستی دریافت نکرده‌ایم.

کلائس بورگسکتروئم، وکیل جولیان آسانژ چنین پیشنهادی را “بی‌فایده” نخواند و افزود: هیچ دلیلی ندارد که بین آسانژ و سایر افراد در چنین موقعیتی تفاوت قائل شوند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.