تمدن: علت افزایش قیمت مرغ کاهش عمدی عرضه است

استاندار تهران در عین حال که علت افزایش قیمت «مرغ» را کاهش تعمدی عرضه دانست، از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست تا هرچه سریعتر در این باره تصمیم‌گیری کرده و بازار مرغ را متعادل کند.

به گزارش ایسنا، مرتضی تمدن با اشاره به قیمت فعلی «مرغ» و افزایش آن در بازار گفت: اگر عنوان می‌شود که “نهاده” علت اصلی افزایش قیمت مرغ باشد، اگر با ارز ۲۰۰۰ تومانی نیز نهاده را وارد کنیم، این نهاده چند درصد از قیمت گوشت مرغ را تشکیل می‌دهد که چنین افزایشی صورت گرفته است؟

وی افزود: باید انصاف را در نظر بگیریم. زمانی شرایط به نفع صنوف است و زمانی ممکن است که اصناف سود کمتری داشته باشند، باید در این زمان همراهی کنند؛ لذا بخش خصوصی نباید هر کاری که دلش می‌خواهد انجام دهد و باید انصاف را رعایت کند.

علت افزایش قیمت مرغ کاهش عرضه و تعمد در این کار است

استاندار تهران با بیان اینکه علت افزایش قیمت مرغ کاهش عرضه و تعمد در این کار است، عنوان کرد: باید ریشه‌های این افزایش قیمت مشخص شود که به نظر می‌رسد منفعت و سود حاصل از آن بخشی از این ریشه‌ها باشد.

استاندار تهران تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید هرچه سریعتر تصمیم‌گیری کرده و وارد این موضوع شود، چرا که معتقدیم باید بازار مرغ به تعدیل برسد.

تمدن درباره کاهش نیافتن قیمت «شیر» و عرضه کم آن در بازار نیز گفت: مساله شیر موضوع جداگانه‌ای است و به کسانی که در انجام وظایف قانونی و عرضه لبنیات تخطی و تخلف کرده‌اند برخورد شد و این روند ادامه دارد و با کسانی که از قیمت مصوب سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده تخطی کنند، تطبق قانون برخورد خواهد شد.

تمدن گفت: برخی فکر می‌کنند باید بازار را رها کرد تا خودش را پیدا کند؛ شاید این بحث در شرایط عادی منطقی باشد، اما در شرایط فعلی قابلیت اجرا ندارد.

وی ادامه داد: کار بزرگ در دولت نهم و دهم انجام شد که محصولات و کالاهای مصرفی مردم باید در داخل تولید شود و نباید چشم خود را به بیرون از کشور بدوزیم که در این راستا طرح توسعه کشاورزی در پاسخ به این نیاز آغاز شده است.

هر کس از واردات گندم صحبت کرده اطلاعات غلط داده است

استاندار تهران با بیان اینکه در حال حاضر واردات گندم نداریم، گفت: هر کس از واردات گندم صحبت کرده اطلاعات غلط داده است، چرا که به اندازه نیاز کشور می‌توانیم گندم تولید کنیم که این میزان سالانه ۱۳ میلیون تن است.

وی در توضیح بیشتر گفت: برای ارائه گندم و آرد استاندارد مجبور هستیم نوع مرغوبی از گندم را وارد کنیم تا با گندم داخلی مخلوط شده و گندم استاندارد در بازار توزیع شود که این به معنای واردات گندم نیست و در همه جای دنیا این روند انجام می‌شود.

استاندار تهران که در رادیو تهران صحبت می‌کرد در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه اعضای کمیسیون کشاورزی عنوان کرده‌اند تنها یک سال به خودکفایی گندم رسیدیم، گفت: آمار غلط داده‌اند، چرا که به اندازه مصرف در کشور گندم تولید می‌کنیم.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره اینکه چرا نمایندگان مردم درباره واردات گندم سر و صدا کرده‌اند؟ پاسخ داد: از خودشان بپرسید که این سرو صداها برای چه بود.

عنوان می‌شود نیروی انتظامی اجرای طرح “منع تردد خودروهای فرسوده” را به پلیس راهنمایی رانندگی ابلاغ نکرده است

تمدن در بخش دیگری از این گفت‌وگوی رادیویی درباره طرح “منع تردد خودروهای فرسوده” که پیش از این اعلام شده بود از اول تیرماه اجرایی خواهد شد نیز گفت: عنوان می‌شود نیروی انتظامی اجرای آن را به پلیس راهنمایی رانندگی ابلاغ نکرده، اما آنچه که مسلم است این طرح اجرایی خواهد شد، البته ممکن است با کمی تاخیر انجام شود.

چیزی گران نشده که می‌‌خواهند کرایه‌های تاکسی را افزایش دهند

هنوز شورای شهر دلایل قانع کننده‌ای را برای افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی اعلام نکرده است

وی بار دیگر بر مخالفت استانداری با افزایش کرایه‌های تاکسی تاکید کرد و گفت: چیزی گران نشده که می‌‌خواهند کرایه‌های تاکسی را افزایش دهند. سال گذشته سه بار تعدیل قیمت صورت گرفت، اما در سال جاری اتفاق جدیدی رخ نداده است که در حمل و نقل عمومی تاثیر تعیین کننده‌ای داشته باشد، چرا که نه قیمت سوخت افزایش یافته و نه قیمت عمومی افزایش نیافته است.

تمدن ادامه داد: همان زمان که نرخ کرایه‌های تاکسی و ناوگان حمل و نقل عمومی را افزایش دادیم، سایر افزایش‌ قیمت‌ها را در نظر گرفته‌ایم، لذا نباید صرف ورود به سال ۹۱ افزایش قیمتی صورت بگیرد و چندین بار استانداری مخالفت خود را با افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه هنوز شورای شهر دلایل قانع کننده‌ای را برای افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی اعلام نکرده است، گفت: استانداری تاکنون به نتیجه منطقی و دلایل افزایش قیمت نرسیده، لذا همچنان بر مخالفت خود تاکید دارد.

تمدن در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره بودجه مترو تهران گفت: در حال حاضر همه ترخیص‌ها انجام شده و وارد ناوگان حمل و نقل شده و در سال ۹۱ دولت بودجه بسیار مناسبی را برای متروی تهران در نظر گرفته که حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است.

استاندار تهران از عملیاتی شدن خط متروی تهران به فرودگاه امام خمینی (ره) خبرداد و گفت: عملیات اجرای خط فرودگاه امام (ره) به سمت پرند نیز آغاز شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در بودجه سال ۹۱ برای متروی پاکدشت و پردیس نیز اعتبارات خوبی مصوب شده است که برخی از این طرح‌ها ۲ و برخی ۳ ساله است.

تمدن با اشاره به پروژه‌‌های مسکن مهر نیز گفت: استان تهران ۲۶۰ هزار واحد را تعهد کرده است که تاکنون ۱۰۵ هزار واحد تحویل شده و ۸۰ هزار واحد دیگر نیز آماده است، اما با توجه به اینکه هیچ یک از واحدها را بدون امکانات آب، برق، گاز و تلفن تحویل نمی‌دهیم، پس از اتمام اجرای امکانات، این واحدها تحویل آنها را آغاز خواهیم کرد.

به نظر می‌رسد استفاده از اهرم «قانون» در بحث اجاره مسکن ما را به نتیجه مطلوب نرساند

اگر بحث مهاجرپذیری استان تهران تعدیل نشود، مسابقه نفس‌گیر عرضه و تقاضا به اتمام نمی‌رسد

استاندار تهران همچنین با اشاره به وضعیت اجاره‌‌بهای مسکن در تهران نیز گفت: در شهر تهران و در حوزه اجازه مسکن یک نکته اصلی مطرح است و آن اینکه آیا عرضه در فرآیند مسکن به درستی انجام می‌شود؟ در حالی که از یک طرف سبک سازی تهران مطرح است و اینکه باید شرایطی فراهم شود تا زندگی در تهران راحت‌تر باشد؛ اگر بحث مهاجرپذیری استان تهران تعدیل نشود، مسابقه نفس‌گیر عرضه و تقاضا به اتمام نمی‌رسد، چرا که به میزان تقاضا باید عرضه مسکن نیز صورت بگیرد.

وی در توضیح بیشتر گفت: براساس آخرین تصمیمات وزارت راه و شهرسازی مسکن مقرر شده، چارچوب‌های قانونی به املاک استان تهران اعلام شود، اما به نظر می‌رسد استفاده از اهرم قانون در بحث اجاره مسکن ما را به نتیجه مطلوب نرساند و این موضوع باید به صورت ریشه‌ای مورد بررسی قرار گیرد.

مطالعه احداث مسکن ویژه در دو منطقه از پایتخت

تمدن گفت: به نظر می‌رسد با عرضه زیاد مسکن، قیمت اجاره بها و زمین تحت الاشعاع قرار می‌گیرد که در این راستا احداث واحدهای ویژه مسکن در شهر تهران آغاز شده و علاوه بر تهرانسر، تهران پارس و حکیمیه در مناطق شمال، غرب و جنوب غرب در دست مطالعه است.

وی در پاسخ به این سوال که میزان نیاز مردم تهران به مسکن در طول یکسال چه تعداد است؟ پاسخ داد: در حال حاضر آمار این تعداد را نمی‌دانم، اما آنچه مسلم است، در حال حاضر در برنامه‌های کوتاه مدت یا بلند مدت بر عرضه مسکن متمرکز شده‌ایم.

استاندار تهران در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود در رادیو تهران درباره وضعیت فعلی استان در حوزه مبارزه با مواد مخدر از جمله تولید کنندگان مواد مخدر صنعتی گفت: سه مساله در بحث مواد مخدر به هم گره خورده‌اند که ریشه آمدن این مواد و توزیع آن بخشی از این مسائل است که از مواد سنتی به مخدرهای صنعتی می‌رسد.

وی تصریح کرد: وقتی ماده مخدر را به گونه‌ای جلوه می‌دهند که تجارت پرسود است، در کشور عده‌ای ترغیب می‌شوند که به سمت این مساله بروند، اما طرح برخورد با لابراتورهای تولید شیشه و مواد مخدر صنعتی به شدت افزایش یافته و می‌توان گفت که در طول هفته چندین لابراتوار تولیدی مخدر صنعتی توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر و نیروی انتظامی کشف می‌شود.

تمدن با بیان اینکه این روند از شش ماه گذشته با شدت بیشتری آغاز شده و ادامه دارد، خاطرنشان کرد: جمع آوری معتادان از محلات و انتقال آن‌ها به مرکز درمانی از برنامه‌هایی است که در سطح استان انجام می‌شود، اما با تاخیر صورت گرفته، چرا که مقرر شده بود از ابتدای سال این مراکز درمانی راه‌اندازی شوند.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.