تمهیدات خاص برای واردکنندگان تجهیزات پزشکی

جام جم آنلاین: وزیر بهداشت درباره تجهیزات پزشکی و وضعیت واردات آنها با توجه به مشکلات ارزی فعلی، گفت: روز گذشته جلسه‌ای در این زمینه در بانک مرکزی تشکیل شد که تمهیدات خاصی در نظر گرفته شد تا شرکت‌های خصوصی بتوانند از ارز استفاده کنند.

دکتر مرضیه وحید دستجردی در حاشیه مراسم افتتاحیه ۹ اتاق عمل جراحی جدید در بیمارستان شفا یحیاییان با بیان این‌که امروز در بیمارستانی قرار داریم که ۱۶ عضو هیات علمی و ۳۳ متخصص و فوق تخصص دارد، اظهار کرد: بیمارستان شفا یحیاییان یک بیمارستان تک بخشی ارتوپدی است که ماهانه بیش از هزار و ۴۰۰ عمل جراحی در آن انجام می‌پذیرد.

وی ادامه داد: بیمارستان ۱۵۰ تختی شفایحیاییان بیش از ۱۱ هزار مراجعه سرپایی سالانه دارد و ماهانه ۷۰۰ بیمار در آن بستری می‌شوند. امروز با تلاشی که صورت پذیرفته چهار اتاق عمل جراحی جدید به این بیمارستان اضافه و پنج اتاق عمل جراحی نیز بازسازی شد. همچنین بخش توانبخشی و مرکز تحقیقات ارتوپدی بیمارستان نوسازی شده‌اند.

وزیر بهداشت با اشاره به این‌که با وجود استقرار سیستم‌های پیشرفته ارتوپدی در دنیا، اکنون به درجه‌ای رسیده‌ایم که نه تنها اعزام بیمار به خارج از کشور نداریم، بلکه بیمارپذیر نیز شده‌ایم.

ارز مناسب در اختیار واردکنندگان تجهیزات پزشکی

دستجردی درباره تجهیزات پزشکی و وضعیت واردات آنها با توجه به مشکلات ارزی فعلی، اظهار کرد: تجهیزات پزشکی از جمله اولویت‌های کشور است به همین خاطر بایستی ارز مناسب در اختیار واردکنندگان و سازندگان این تجهیزات قرار بگیرد.

وی با بیان این‌که اکنون شرکت‌های خصوصی به علت کمبود ارزی دچار مشکل هستند، اظهار کرد: جلسات متعددی با بانک مرکزی داشته‌ایم و دیروز نیز جلسه‌ای در این زمینه در بانک مرکزی تشکیل شد که در این جلسه تمهیدات خاصی در نظر گرفته شد تا شرکت‌های خصوصی بتوانند از ارز استفاده کنند. انشاءالله تجهیزات پزشکی در اولویت سوم مرکز معاملات قرار می‌گیرد و در این حیطه کمتر دچار مشکل خواهیم بود.

رونمایی از ۱۰ قلم تجهیزات پزشکی تا پایان امسال

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به این‌که ۲۰ قلم تجهیزات پزشکی به عنوان طرح‌های کلان ملی مورد حمایت وزارت بهداشت و معاونت تحقیقات و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته و تصویب شده‌اند، از رونمایی نیمی از این تجهیزات پزشکی تا پایان امسال خبر داد و گفت: از جمله این تجهیزات می‌توان به دستگاه شتاب‌دهنده خطی، برخی دستگاه‌های لیزر و همچنین تجهیزاتی در خصوص بیماری‌های قلبی اشاره کرد.

دستجردی افزود: اکنون ۸۵ درصد ملزومات یک بار مصرف پزشکی را در داخل کشور تولید می‌کنیم. در حال حاضر برخی شرکت‌های تولیدکننده سرنگ و موادی از این دست وارد فاز دوم و سوم تولید شده‌‌اند که امید است برخی شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات آندوسکوپی را بتوانیم تا دهه فجر به بهره‌برداری برسانیم.

وی ضمن تاکید بر این‌که در شرایط تحریمی فعلی، تولید داخلی به نفع ماست، اظهار کرد: برخی دستگاه‌های بیهوشی، تخت‌های اتاق عمل و مانیتورهای اتاق عمل توسط تولیدکنندگان خودمان تولید می‌شوند. البته لازم است رشد بیشتری در زمینه تجهیزات پزشکی صورت پذیرد.

وزیر بهداشت از رونمایی ۱۰ قلم داروی جدید دیگر تا پایان امسال خبر داد و گفت: این ۱۰ قلم دارو جدای از آن ۵۸ قلم داروی مورد حمایت و ۳۲۰ قلم دارویی هستند که فراخوان شده و وارد فاز چهارم و پنجم تولید شده‌اند.

دستجردی با بیان این‌که تولید دارو در داخل کشور روی ریل خود افتاده و فقط باید در این زمینه تسریع شود، اظهار کرد: به هر میزان که تولید داخلی افزایش یابد، مسلما قیمت داروها برای مردم کاهش خواهد یافت و با مشکلات کمتری در این زمینه مواجه خواهند بود.

۱۰ قلم داروی جدید دیگر تا پایان امسال رونمایی می‌شود

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا با توجه به بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها پذیرش رایگان بیماران تصادفی در بیمارستانی نظیر شفا یحیاییان امکان‌پذیر است و بیمارستان را با مشکل مواجه نکرده است، گفت: اکنون شرکت‌های داخلی می‌توانند پروتزهایی را که جراحان ارتوپدی استفاده می‌کنند را در داخل تولید کنند، اما متاسفانه در بازپرداخت بیمارستان‌ها به این شرکت‌های خصوصی تولیدکننده مشکل وجود دارد.

بدهی ۳۰۰ میلیاردی شرکت‌های بیمه خصوصی و بیمه مرکزی به بیمارستان‌های تروما

وزیر بهداشت ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌های خصوصی بیمه‌ای و بیمه مرکزی، ۳۰۰ میلیارد تومان به بیمارستان‌های تروما که اقدام به پذیرش مصدومان تصادفی می‌کنند، بدهکارند.

دستجردی با بیان این‌که البته در حال حاضر هم با وجود مشکلات مصدومین ناشی از تصادف‌ها در بیمارستان‌های ما پذیرش می‌شوند و هزینه‌ای بابت درمان نمی‌پردازند، عنوان کرد: هزینه سنگین ناشی از درمان این بیماران در مراکز ما به ویژه بیمارستان‌های تروما و تک تخصصی را دچار مشکل کرده و این عدم پرداخت‌ها می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

وی اضافه کرد: امید است امسال با رایزنی‌هایی که صورت می‌پذیرد، علاوه بر بدهی‌های فعلی، بتوانیم بدهی ۱۵۰ میلیارد تومانی بیمه‌ها که از سال‌ گذشته و سال‌های پیش از آن باقی مانده بود را دریافت کنیم. (ایسنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.