تناسب رشد نقدینگی و رشد اقتصادی سبب حفظ ارزش “پول ملی” می‌شود

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: تورم دلایل گوناگونی دارد اما انتشار یافتن بی‌رویه نقدینگی و اهداء بی‌رویه تسهیلات بانکی در سال‌های اخیر سبب کاهش ارزش پول ملی است.

احمد حاتمی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، گفت: اگر رشد نقدینگی متناسب با رشد اقتصادی باشد معمولاً ارزش پول ملی حفظ می‌شود.
 
وی در ادامه تصریح کرد: انتشار یافتن بی‌رویه نقدینگی و اهداء بی‌رویه تسهیلات بانکی در سال‌های اخیر سبب اصلی تورم و کاهش ارزش پول ملی است.
 
حاتمی در ادامه گفت: به طور کلی هر چه تورم بیشتر باشد قدرت پول به همان میزان کاهش می‌یابد در نتیجه ارزش پول ملی هر کشور رابطه عکس با تورم دارد.
 
وی با اشاره به انتشار یافتن بی‌رویه اسکناس به عنوان عامل تاثیرگذار در کاهش ارزش پول ملی گفت: به عنوان مثال در آغاز طرح مسکن‌مهر دولت برای کلید خوردن این طرح نقدینگی نداشت و مجبور به استقراض از بانک از بانک مرکزی شد که این امر نیز در کاهش ارزش پول ملی بدون تأثیر نبود.
 
حاتمی در ادامه به عنوان راهکاری برای مبارزه با کاهش ارزش پول ملی گفت: دولت به شدت باید روی ثبات اقتصادی تمرکز کند، فضای کسب و کار را امن کند و ریسک خطرات سرمایه‌گذاری در تولید، صنعت و خدمات را کاهش دهد.
 
این کارشناس امور بانکداری اضافه کرد: اگر فضای کسب و کار سالم نباشد نقدینگی موجود در دست مردم صرف سفته بازی و خرید‌ و فروش بدون تولید می‌شود، در حقیقت اگر تورم کنترل نشود تولید هیچ شانسی نخواهد داشت.
 
وی در خاتمه بر اینکه نکته تأکید کرد که تورم مهار شدنی است،‌ همان‌طور که تورم سالانه ۷۰ درصدی در کشور همسایه ترکیه با سیاست‌های مناسب اقتصادی به ۵ درصد در سال رسید.

انتهای پیام/   


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.