تناقض در ارائه آمار ضریب نفوذ اینترنت در ایران/ ITU آمار مرکز آمار را قبول دارد نه آمار وزارت ارتباطات را – اخبار فناوری

امیر حسین محبعلى مدیر کل کنترل برنامه‌ سازمان فناوری اطلاعات در مصاحبه ای با فارس گفت: مرکز آمار در سال ۸۸ ، ضریب نفوذ اینترنت کشور را ۱۱ درصد و امسال وزارت ارتباطات ۴۲ درصد اعلام کرده که اتحادیه بین‌المللی مخابرات ITU برای پذیرش این افزایش سند می‌خواهد.

به گفته محبعلی براساس تبصره سوم ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم، تدوین نظام پایش شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات برعهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گذاشته شده است و از آنجایی که اتحادیه بین المللی مخابرات آمار مرکز آمار را قبول دارد، لذا تفاهم نامه میان مرکزآمار و وزارت ارتباطات برای همکاری با هم برای استخراج آمار صحیح ضریب نفوذ اینترنت به امضا رسیده است.

اما محبعلی ضمن انتقاد از مرکز آمار در سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۰، گفت: مرکز آمار در این سرشماری از بین ۶۰ سوال، تنها ۲ سوال را به فاوا اختصاص داده بود؛ اینکه “آیا کامپیوتر دارند” و “آیا به اینترنت وصل می‌شوند”. به گفته مدیر کل کنترل برنامه‌ سازمان فناوری اطلاعات ۲ سوال از بین ۵۸ سوال متفرقه نمی‌تواند ملاک خوبی برای ارزیابی وضعیت فاوا کشور باشد؛ ضمن اینکه در آمارگیری حتی چینش سوالات مهم بوده و روش تهیه نشان از عدم دانش تخصصی آمار‌گیری در حوزه فاوا بوده است.

به گفته محبعلی نحوه محاسبه ۲ شاخص بین‌المللی IDI از طریق آمارگیری است؛ یعنی اتحادیه جهانی مخابرات در خصوص ضریب نفوذ اینترنت، تعداد خانوارهای متصل به اینترنت، تعداد کامپیوترهای موجود در هر خانوار، معتقد به احصاء آمار از طریق آمارگیری است.

(منبع جدول: دنیای اقتصاد)

این در حالی است که ITU آمار منتشره از سوی مرکز آمار کشورها را قبول دارد و به همین خاطر به گفته این مقام مسئول،به عنوان راه‌حل بلند مدت، تیم مشترکی از سازمان فناوری ایران و مرکز آمار ایران، عازم ITU در ژنو خواهند شد تا از عملکرد فاوای ایران در ITU دفاع کنند که تا آن زمان قطعا عدد مشترک مان را رسماً اعلام خواهیم کرد.

با توجه به صحبتهای این مقام مسئول می توان تناقض آماری بین سازمانهای ایرانی را دلیل اصلی ارائه آمار نادرست از سوی مراجع بین المللی دانست. حال باید این سوال مطرح شود که چرا طبق برنامه پنجم باید مرکز آمار کنار زده شده اما تدابیر لازم برای ارائه آمار صحیح از سوی وزارت ارتباطات به مرکز آمار صورت نگیرد و اکنون باید پتانسیل دو برابر هزینه شود و هیئتی راهی ژنو شده تا آنها را قانع کرده تا آمار صحیح وارد دیتابیس آن سازمان شود.

۵۶۵۶

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.