تنباکوهای کپک زده را میوه‌ای می‌کنند/ رسوب فلزات سنگین در ریه با قلیان

۱۹ام بهمن ،
ممتاز نیوز: یک متخصص ریه اخطار داد: تنباکوهای قلیان ۴ هزار ماده سمی از جمله قطران و فلزات سنگین را در ریه رسوب می‌دهند و برجکهای تنفسی را فلج می‌کنند. تنباکوهای میوه‌ای نیز توتون‌های کپک زده‌ای می باشند که ۱۶ ماده شیمیایی به آنها اضافه می‌شود.

حسن آذری در گفت وگو با فارس اظهار داشت: استعمال قلیان در میان دختران و پسران جوان افزایش یافته است. این افزایش سرسام آور دیگر مختص قهوه خانه‌ها نیست و در جمع‌های خانوادگی و فامیلی نیز شاهد این امر هستیم چرا که به اشتباه تصور می‌شود که چون دود قلیان از آب می‌گذرد ضرر ندارد و میزان سموم مواد بیماری زای آن کم می‌شود که تصور کاملاً غلطی است

عضو هیئت مدیره انجمن زندگی بدون دخانیات تأکید کرد: آبی که در قلیان است وظیفه اش خنک و مرطوب کردن دودی است که به سبب مجاورت توتون با ذغال برافروخته بسیار داغ و خشک شده است که اگر این کار صورت نگیرد بافت دهان، ریه و نای صدمه می‌بیند و هیچ تأثیری در کاهش میزان سموم و مواد سرطان زا مواد دخانی قلیان ندارد.

عضو کمیته سیاستگذاری ستاد اجرایی قانون جامع کنترل دخانیات در مورد تفاوت توتون و تنباکوهای معمولی و میوه‌ای نیز گفت: توتون‌هایی که قرار است به تنباکوی میوه‌ای تبدیل شوند در انبارها به مدت بیشتری نگهداری می‌شوند.

 وی گفت: انبارهایی که متأسفانه مملو از کپک و قارچ می باشند،در مرحله بعد با اضافه کردن یک اسانسی که مخلوطی از ۱۶ ماده شیمیایی است تبدیل به تنباکوی میوه‌ای می شوند که متأسفانه آزمایش‌های مراکز تحقیقاتی نشان داده دو نوع قارچ آسپرژیلوس وکاندیدا در آنها رشد داشته است.

آذری گفت: قلیان همه مضرات سیگار را دارد و سبب ابتلا به بیماری‌های قلبی -عروقی،سرطان،التهاب دیواره عروق، زخم و سرطانهای گوارشی می‌شود. علاوه بر آن استفاده از قلیان به سبب استفاده مشترک اشخاص سبب ابتلا به بیماری سل و عفونت ریوی می‌شود.

این متخصص ریه با تاکید بر اینکه استنشاق دود قلیان به ریه صدمه جدی می‌زند، اخطار داد: دود توتون دارای ۴ هزار نوع ماده شیمیایی است از قطران و هیدروکربن ها گرفته تا فلزات سنگین که این مواد در ریه رسوب می کنند و برجکهای تنفسی را فلج می‌کنند و روند پاکسازی سموم بدن رام مختل می‌سازد و مواد در ریه رسوب می‌کنند.

آذری گفت: برونشیت مزمن،سرطان ریه و عفونتهای ریه که به ذات‌الریه مشهور است از جمله دیگر بیماریهایی است که نتیجه استفاده از قلیان است.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.