تنش بین کوزوو و صربستان + ویدئو

خبرها از شنیده شدن صدای تیراندازی و آژیر حمله هوایی در کوزوو پس از هشدار بلگراد در مورد هدف قرار دادن صرب‌ها حکایت دارد.

تنش بین کوزوو و صربستان + ویدئو

به گزارش ممتاز نیوز، مقامات کوزوو اعلام کرده اند که اسناد صادر شده توسط مقامات صربستان از اول اوت دیگر برای عبور از کوزوو معتبر نخواهد بود و برای کسانی که بدنبال خروج و ورود هستند، مدارک ویژه صادر خواهد شد.

همزمان نیز رسانه‌های محلی و اجتماعی گزارش داده‌اند که آژیرهای حمله هوایی در مناطق شمالی و صرب‌نشین کوزوو به صدا درآمده است و مردم سنگر می‌بندند و صدای تیراندازی پراکنده در نزدیکی مرز با صربستان شنیده می‌شود.

عکس‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، سنگرهای موقتی را نشان می‌دهد که در جاده‌ها با استفاده از کامیون‌ها و وسایل نقلیه دیگر ایجاد شده‌اند. همچنین در شهر لپوساویچ، زنگ‌های کلیسا بدون وقفه به صدا درآمدند.

«الکساندر ووچیچ»، رئیس جمهور صربستان در سخنرانی تلویزیونی روز یکشنبه اعلام کرد که پلیس کوزوو در حال برنامه ریزی برای عملیات نظامی علیه صرب‌های ساکن در مناطق شمالی این کشور است. وی تاکید کرد که بلگراد تلاش خواهد کرد تا صلح را به هر قیمتی حفظ کند، و از هموطنانش خواست که تسلیم هیچ گونه تحریکاتی نشوند.

الکساندر ووچیچ گفت: تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که ما درخواست صلح خواهیم کرد.

یک روز پیش از این، «نیکولا سلاکوویچ»، وزیر امور خارجه صربستان، تلاش مقامات کوزوو برای لغو اسناد و پلاک‌های صادر شده توسط دولت صربستان را به عنوان تلاشی برای ایجاد جهنم برای صرب‌های ساکن در شمال کوزوو توصیف کرد.

وزارت دفاع صربستان گزارش‌های رسانه‌ها مبنی بر اعزام نیروهای بلگراد به منطقه جدا شده را رد کرد و از ساکنان این کشور خواست که درباره درگیری‌های ادعایی بین نیروهای صرب و پلیس کوزوو اخبار دروغ منتشر نکنند.

بیش از ۲۰ سال است که از زمان فروپاشی یوگسلاوی می‌گذرد و این کشور دیگر وجود ندارد. با این‌حال تنش‌های خشونت‌بار در سرزمین‌های این ناحیه اروپا همچنان ادامه دارد و تا کنون جان بیش از ۱۳ هزار تن را گرفته است.

صربستان کوزوو را به عنوان بخشی از خاک خود محسوب می‌کند. این در حالی است که کوزوو خود را یک حکومت مستقل می‌داند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.