تنظیم بازار با استفاده از ارز صادراتی برای واردات

۲۲ آبان ،

safdel-1.jpg

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: برای حمایت از تولید ملی و تنظیم بازار هوشمند سازی صادرات را باید دستور کار قرار دهیم.

به گزارش تفسیری گروه دریافت خبر ایسنا، حمید صافدل امروز دوشنبه با بیان اینکه هوشمند سازی صادرات به معنای استفاده ارز حاصل از صادرات برای واردات است افزود: این روند با مشارکت بخش خصوصی و صادرکنندگان باید بیش از پیش تقویت شود.

وی با بیان اینکه ۷۱ درصد ارز مورد نیاز واردات در سال ۹۰ از محل صادرات تامین شد افزود: میزان ارز مورد نیاز واردات حاصل از صادرات در سال قبل بدون احتساب میعانات گازی ۵۵ درصد بود که این نشان می دهد به ازای هر دو واحد کالای وارداتی یک واحد صادرات شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در گروه کالاهای پتروشیمی از چند ماه پیش بحث وضع عوارض صادراتی بر محصولات در کمیته کارشناسی شورای صادراتی کشور چندین بار مطرح شد افزود: ما امیدوار بودیم که با وضع عددی از عوارض صادراتی یا ما به تفاوت بتوانیم این موضوع را ساماندهی کنیم اما به دنبال نوسانات شدید نرخ ارز و عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، اختلاف قیمتی در بازارهای صادراتی خارج از کشور و در بازارهای داخلی بوجود آمد که تمایل به تامین کالای مورد نیاز صادرکننده در خارج از کشور بسیار بیشتر شد.

صافدل گفت: این مسئله بسیاری از صنایع پایین دستی ما را با رکود و تعطیلی مواجه کرد و به همین خاطر تصمیم گیری شد که اولویت را بر تامین ماده اولیه صنایع پایین دستی قرار دهیم.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.