تنهایی مساجدوارگانهای مدعی متعدد

رییس سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد، چالش‌ها، کمبودها، ضعف‌های پیش‌روی مساجد و همچنین راهکارهای برون‌رفت از آن‌ها را تشریح کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی که در دوره گذشته ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد را بر عهده داشت، در…

رییس سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد، چالش‌ها، کمبودها، ضعف‌های پیش‌روی مساجد و همچنین راهکارهای برون‌رفت از آن‌ها را تشریح کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی که در دوره گذشته ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد را بر عهده داشت، در گفت‌وگو با ایسنا، به کمبود مسجد، عدم همخوانی پراکندگی مسجد با جمعیت و همچنین کمبود امام جماعت به عنوان مهم‌ترین چالش‌ها اشاره کرد و گفت: مسجد به اندازه کافی نداریم و پراکندگی مساجد با جمعیت ما همخوانی ندارد، به طوری که در برخی نقاط مسجد زیاد است و در برخی نقاط مسجد نداریم. همچنین امام جماعت به اندازه کافی نیست و خیلی از مساجد ما هم‌اکنون امام جماعت ندارند.
این عضو شورای سیاستگذاری مرکز رسیدگی به امور مساجد خاطرنشان کرد: از سوی دیگر مساجد از نظر مالی در مضیقه هستند و بودجه لازم در مساجد وجود ندارد و کمک‌های مردمی که گاها صورت می‌گیرد کافی نیست.
ابراهیمی با بیان این‌که «حمایت‌های دولت به مساجد همواره در مرحله تخصیص با مشکل مواجه بوده است» گفت: ‌معمولا در اول سال در بودجه رقم‌های خوبی برای مساجد پیش‌بینی می‌شود، اما تا این لحظه تخصیص‌ها با مشکل مواجه بودند.
وی درباره فعالیت نهادهای موازی در مدیریت و اداره مساجد، تصریح کرد: اکنون ۱۴ ارگان در اداره و مدیریت مسجد سهیم هستند، اما در پشتیبانی و حمایت از آن‌ها تنها امام جماعت و هیات امناء هستند و هیچ کس کمک نمی‌کند، بلکه همه می‌خواهند از سهم و امکانات مسجد استفاده کنند اما هیچ کدام بهایی به مسجد نمی‌دهند.
این عضو شورای سیاستگذاری مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به این‌که «کمک‌های جزئی برخی از این نهادها بسیار ناچیز بوده و نمی‌تواند مشکل مساجد را حل کند» تصریح کرد: یکی از چالش‌های دیگر در ارتباط با مساجد، وجود تعارض بین ارگان‌های ذیربط در مساجد است که معمولا هماهنگی لازم را ندارند و هر کدام می‌خواهند زمام امور مسجد دست آن‌ها باشد، در حالی که بر اساس نظر امام راحل و مقام معظم رهبری، امام جماعت مدیر مسجد است و همه باید زیر نظر او باشند، اما با کمال تاسف هر کسی که در مسجد دست دارد مستقل عمل می‌کند.
وی ادامه داد: این مشکل بزرگی است که باید قانون پیش‌بینی لازم را برای آن انجام دهد که هر کس وظایف خود را زیر نظر امام جماعت که هماهنگ‌کننده و جهت‌دهنده آن‌ها هست انجام دهد و این باید جا بیفتد که همه ارگان‌هایی که در مسجد کار می‌کنند زیر نظر ائمه جماعات باشند.
رییس سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد همچنین با بیان این‌که «تا زمانی که بنده مسوولیت این نهاد را بر عهده داشتم چشم‌انداز مساجد، سیاست‌های کلان آن و برنامه‌ریزی برای اجرایی شدن آن‌ها انجام شده بود» افزود: ‌اکنون نیز دوستان ما در امور مساجد تلاش می‌کنند تا با برنامه‌ریزی دقیق بتوانند آن سیاست‌ها را عملیاتی کنند.
ابراهیمی همچنین درباره نقش‌آفرینی مساجد و راهکارهای توسعه و تعمیق جایگاه آن‌ها در جامعه،‌ گفت: به نظر من مساجد در نقش‌آفرینی نیاز به توجیه ندارند و هیچ مرکزی به اندازه مساجد به نظام خدمت نکرده است. انقلاب از مساجد شکل گرفته و تداوم آن در مساجد است. همچنین ۹۷ درصد شهدای ما از مساجد بوده‌اند، بنابراین بیشترین نقش را مساجد داشتند و اکنون نیز بیشترین نقش را در تربیت فرهنگ، اخلاق، اعتقادات، مبارزه با جنگ نرم و بصیرت‌بخشی دارند و مساجد بر همه ارگان‌ها و نهادها تقدم دارند.

ایسنا

دین و اندیشه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.